نوشته شده توسط : zwembril

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، 'سیدجواد هاشمی' عصر چهارشنبه در نشست نقد و بررسی فیلم 'پیشونی سفید' در سالن سعدی مركز همایش های برج میلاد، گفت: خیلی خوشحالم كه پس از 28 سال فعالیت در حرفه معلمی، موفق شدم یك كار برای كودكان بسازم.

وی با بیان آنكه امید زیادی به این فیلم نداشتم، افزود: از زمانی كه نظر مسعود فراستی(منتقد سینما) را در باره این فیلم جویا شدم و وی گفت كه فیلمی خوبی نیست، مطمئن شدم كه فیلم خوبی ساخته ام.

هاشمی با یادآوری آنكه فیلمنامه این كار سینمایی را در مدت دو روز نوشته است، افزود: بطور كلی فیلمنامه ها در سینمای ایران نقاط ضعف بسیاری دارند اما امیدوارم روزی بتوانم فیلمنامه كسی را تبدیل به فیلم كنم كه حق مطلب را ادا كند.

كارگردان فیلم سینمایی 'پیشونی سفید' ادامه داد: وقتی برای دریافت كمك های دولتی بمنظور ساخت این فیلم مراجعه كردم، گفتند كه اگر اسم مسعود اطیابی (تهیه كننده فیلم) را برداری، نصف هزینه ساخت را می دهیم، اما بیش از هر چیزی به اخلاق پایبندم.

وی افزود: پس از شنیدن این اظهار نظر، دوستان خود را جمع كردم و از هركدام مبلغی قرض گرفتم و در نهایت فیلم با سختی بسیار ساخته شد.

هاشمی گفت: همان ابتدا به كسانی كه پول قرض دادند گفتم، ممكن است این پول بازنگردد اما با این حال دوستان قبول كردند.

وی افزود: البته در اواسط ساخت فیلم، به علت آنكه یكی از چك هایم در آستانه برگشت خوردن قرار داشت، از بنیاد سینمایی فارابی حدود یك پنجاهم كل هزینه سخت فیلم را قرض گرفتم.

هاشمی در ادامه به برخورد نامناسب مسوولان جشنواره فیلم كودك اصفهان با فیلم 'پیشونی سفید' اشاره كرد و گفت: این فیلم برای كودكان و حتی بزرگترها ساخته شده است.

وی با بیان آنكه متاسفان برخی مسوولان جشنواره فیلم كودك اصفهان به موزیكال بودن این فیلم و رقص های موجود در آن ایراد گرفته بودند، افزود: موزیكال بودن و داشتن رقص، از ملزومات فیلم كودك است و اكنون كودكان ما ماهواره نگاه می كنند و ما به این مهم توجهی نداریم.

هاشمی همچنین درباره فضاسازی های موجود در فیلم 'پیشونی سفید' گفت: قصد داشتم جغرافیایی فیلم را فقط به ایران اختصاص ندهیم به همین علت سعی شده بود از موسیقی ملل مختلف در فیلم استفاده شود زیرا خیر و شر در همه جای دنیا وجود دارد.

'علی علایی' منتقد میهمان در این نشست درباره فیلم 'پیشونی سفید' گفت: زمانی اقتصاد سینمای ایران بر حول محور سینمای كودك می چرخید بطوری كه برخی سینماها به گروه های نمایش كودك اختصاص یافته بودند.

وی با بیان آنكه در آن دوران، پر فروش ترین كارهای سینمایی ایران، فیلم های كودك و نوجوان بودند، افزود: این در حالیست كه اكنون سینمای كودك دچار یك بحران جدی شده است.

این منتقد سینما با بیان آنكه فیلم كودك بر موزیك و رقص استوار است، گفت: سینمای كودك عین همین اتفاقاتی است كه در فیلم 'پیشونی سفید' به نمایش گذاشته شد.

علایی پایان خوش، خوب و بد مطلق، اتفاقی كه برای شخصیت شرور داستان می افتد، نیاز كودك به جادو و تطابق ساختمان افسانه با ذهن كودك را، ویژگی های فیلم 'پیشونی سفید' بیان كرد.

وی گفت: وقتی فیلمنامه یك فیلم كودك نوشته می شود باید توجه داشت كه ذهن كودك افسانه ساز است و عیب فیلم 'پیشونی سفید' در اینجاست كه كودك می تواند قصه را زودتر از روایت دریابد و حدس بزند.

فیلم سینمایی 'پیشونی سفید' به كارگردانی سیدجواد هاشمی عصر چهارشنبه در سالن همایش های برج میلاد ویژه اصحاب رسانه اكران شد.

این فیلم مضمونی كودكانه دارد و امین حیایی، محمدرضا شریفی‌نیا، امین زندگانی، نیلوفر خوش‌خلق، نادر سلیمانی، هومن حاجی‌عبدالهی، امیر غفارمنش و ترلان پروانه ایفای نقش می كنند.

سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجر تا 22 بهمن ادامه دارد.

فراهنگ ** 9140 ** 1071



:: برچسب‌ها: سیاه و سفید , نقاشی های دیواری ,
:: بازدید از این مطلب : 305
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 20 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : zwembril

به گزارش خبرنگار ایرنا، آنان معتقدند: با وجود اینكه انقلاب اسلامی از بدو شكل گیری تاكنون مورد هجمه انواع دسیسه ها و تحریم های مختلف دشمنان و استكبار قرار گرفته، اما توانسته با حضور حماسی مردم در دفاع از نظام و انقلاب توطئه های دشمنان را برملا ساخته و به یك خودباوری و توانمندی در تمامی زمینه ها دست یافته و تهدید و تحریم ها را به فرصت تبدیل كند.

'علیرضا شاهمرادی'، از اساتید دانشگاه می گوید: 33سال از انقلاب اسلامی ایران سپری می شود و مردم ایران مصمم و استوارتر از پیش در تمامی صحنه ها حضور داشته و دارند.

وی افزود: یكی از دلایل دشمنی استكبار جهانی با انقلاب و جمهوری اسلامی ایران، مردمی بودن آن است كه پس از انقلاب توانستیم در تمامی زمینه ها پیشرفت و تحریم ها را به فرصت تبدیل كنیم.

امام جمعه مهاباد نیز گفت: امام راحل(ره) با تفكر استكبارستیزانه و رهبری درایتمندانه خود انقلاب اسلامی ایران را با حضور گسترده مردم به پیروزی رساندند.

ماموستا ملا 'قادر سهرابی' افزود: انقلاب اسلامی ایران به اعتراف همگان، تاثیرگذارترین انقلاب در خاورمیانه بوده و یكی از مردمی‌ترین انقلاب‌های تاریخ به شمار می رود.

وی اضافه كرد: انقلاب اسلامی ایران امروز با گذشت 33 سال از پیروزی آن منشاء تحولات عظیمی در جهان شده است.

'زیبا خوش مرام'، دانشجو نیز معتقد است: در دوران ستمشاهی، دولتمردان آمریكا برای تمامی امور كشور ایران تصمیم می گرفتند ولی با پیروزی انقلاب اسلامی ایران نه تنها به چپاول و غارتگری های بیگانگان خاتمه داده شد بلكه مردم ایران را به استقلال رساند.

وی، بزرگترین اقدام امام راحل (ره) را برگرداندن دین مبین اسلام به متن جامعه عنوان كرد و افزود: این دین جامع امروز الگوی تمامی كشورهای عربی و مسلمان شده است.

فرمانده قرارگاه لشكری امام سجاد(ع) و سپاه مهاباد می گوید: كشور در سایه پیروزی انقلاب اسلامی به پیشرفت های چشم گیری در عرصه های مختلف علمی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و سایر عرصه ها رسیده است.

سردار 'قربان پاشایی'، با بیان اینكه انقلاب اسلامی متعلق به تمام مردم ایران بوده و به قشرخاصی تعلق ندارد افزود: انقلاب اسلامی ایران برگرفته از انقلاب جهانی پیامبر اسلام بوده و مسیر آن در 32 سال گذشته نیز با وجود تمام فشارهای دشمن و دولت های مستكبر، استمرار راه پیامبر اكرم (ص) بوده است.

'احمد رحیم زاده' از قشر بازاری نیز گفت: انقلاب اسلامی ایران حماسه ای بی همتا و نماد و مظهر اسلام گرایی در عصر حاضر است كه به رهبری امام خمینی(ره) و با اتحاد ملت به پیروزی رسید.

وی با بیان اینكه این انقلاب، ایران را از سلطه غرب خارج ساخت، افزود: انقلاب اسلامی یك نهضت و یك حركت بنیادین بود كه به رهبری امام خمینی(ره) و با همدلی و انسجام تمامی اقشار مردمی به پیروزی رسید و تاثیر شگرف خود را در منطقه و جهان برجای گذاشت.

فرماندار مهاباد هم گفت: انقلاب اسلامی ایران محبوب دل های مردم جهان شده و امروزه تمامی كشورهای اسلامی در عطش این انقلاب هستند.

'خضر كاك درویشی' اضافه كرد: انقلاب اسلامی ایران امروز به الگوی تمام انقلاب های جهان تبدیل شده و تمام مستضعفان دنیا چشم امید به این انقلاب دوخته اند.

وی صیانت و حفاظت از انقلاب و ارزش های اصیل آن را وظیفه همه آحاد ملت ایران دانست و افزود: همه ما باید پاسدار انقلاب اسلامی باشیم و از خون شهدا حراست كنیم.

'جاوید صلاحی' كارمند معتقد است: انقلاب اسلامی ایران به مرزهای جغرافیایی این كشور محدود نبوده و این یكی از مهمترین ویژگی های این انقلاب مردمی و اسلامی است.

وی افزود: تاثیر این انقلاب نه تنها بر سایر كشورهای منطقه، بلكه بر سراسر دنیا مشهود است به طوریكه قیام های اخیر مردم شمال آفریقا، كشورهای عربی و برخی كشورهای حاشیه خلیج فارس نتیجه انقلاب اسلامی ایران است.

584/645/245



:: برچسب‌ها: نیویورک شهرستان , برلین , تصویر ,
:: بازدید از این مطلب : 324
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 20 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : zwembril

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا ، اسامی یازده ایرانی كه توسط گروهی موسوم به ' ارتش آزادبخش سوریه ' هفته گذشته در سوریه ربوده شده بودند، به شرح زیر است :

1- قدرت دیندارلو

2- حسن زارعی

3- عطا باقری اصل

4- غضنفر زارعت پیشه

5- جهانشاه نفری

6- غلامرضا اسفوری

7- كوروش نفری

8- نسیم نفری

9- عیسی رجبی

10- محسن دیندارلو

11- برات مطلبی دهخا

یازده تبعه ایرانی شب گذشته پس از ورود به استان حاتای تركیه در مقر فرماندهی ژاندارمری این استان اسكان یافته بودند.

رسانه های خبری تركیه روز سه شنبه از آزادی 11 ایرانی ربوده شده در سوریه خبر دادند.

11 تبعه ایرانی كه توسط گروهی موسوم به 'ارتش آزاد سوریه' ربوده شده بودند با میانجیگری تركیه آزاد شدند.

این گروه مسلح از گروههای مخالف دولت سوریه ' به شمار می رود.

در دو ماه اخیر 7مهندس و 22زائر ایرانی توسط گروههای مخالف دولت سوریه در خاك این كشور ربوده شده اند.

خاورم ** 230**1415



:: برچسب‌ها: سقوط , سان , انگلستان ,
:: بازدید از این مطلب : 428
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 20 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : zwembril

'بهمن مرادنیا' روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در شرایط كنونی ایران اسلامی كه همه دشمنان برای لطمه زدن به نظام، شمشیر از رو بسته اند، نباید با حركت های غیر منطقی به آنان فرصت دهیم.

وی افزود: همفكری در رفع نواقص برنامه های كشور از سوی مسوولان دولت و نمایندگان مجلس باید اولویت فعالیت های این دو قوه باشد.

وی با اشاره به حركت های عالی دولت دكتر احمدی نژاد در حوزه های عمرانی گفت: طرح سوال نمایندگان و یا سیاه نمایی دشمنان خارجی قادر به خدشه وارد كردن به اقدامات شایسته دولت های نهم و دهم در بخش عمرانی نخواهد بود.

وی بیان كرد: هیچ دولتی در دنیا خالی از عیب و نقص نیست و این دولت هم دارای نواقصی است اما نمایندگان ما نباید بگونه ای عمل كنند كه فضای سیاه نمایی دشمنان رونق بگیرد.

وی اجرای قانون هدفمند كردن یارانه ها در دولت احمدی نژاد را حركتی بزرگ و قابل تحسین خواند و گفت: اگر مشكلاتی در تامین منابع مالی پرداخت یارانه داریم، باید برای آن چاره سازی كنیم.

ك/3 7354/533



:: برچسب‌ها: شهرستان , هنر ,
:: بازدید از این مطلب : 361
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 20 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : zwembril

به گزارش ایرنا به نقل از شبكه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران(شاتا)، 'دیمیتری كاترینیچ' روز چهارشنبه در یازدهمین كمیسیون مشترك همكاری های اقتصادی ایران و بلاروس در مینسك تاكید كرد: تحریم ها علیه ایران را قبول نداریم و معتقدیم این گونه برخوردها با كشوری مقتدر چون جمهوری اسلامی ایران فایده ای ندارد.

وی در عین حال ابراز امیدواری كرد كه تصمیمات كمیسیون مشترك همكاری ها منجر به اتخاذ توسعه همه جانبه روابط میان دو كشور شود.

وزیر صنایع بلاروس با گرامیداشت سی و سومین سالگرد پیروی انقلاب اسلامی ابراز امیدواری كرد تا كشورمان به دستاوردهای چشمگیری در عرصه های مختلف دست یابد.

وی با ابراز خشنودی از سفر هیات بلند پایه صنعتی و تجاری ایران به ریاست مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت به كشورش عنوان كرد: بدون شك سفر چنین هیاتی نشانه اعتماد قوی و جدی جمهوری اسلامی ایران به بلاروس است.

این مقام بلاروسی ادامه داد: كشور ما ارزش بسیاری برای گسترش مناسبات با ایران قائل است و امیدواریم كه یازدهمین كمیسیون نیز میزان مناسبات را افزایش دهد.

وی با بیان این جمله كه ایمان دارم، ادغام دو وزارتخانه صنایع و معادن و بازرگانی در ایران تاثیر بسیار خوبی در توسعه روابط دارد، افزود: حدود 1.5 سال كه از دهمین كمیسیون مشترك همكاری ها در تهران می گذرد، شاهد مهمترین اثر آن یعنی رشد مبادلات تجاری هستیم.

به گفته وزیر صنایع بلاروس، میزان مبادلات تجاری تهران و مینسك در سال 2011 ، 139 میلیون دلار بوده كه بالاترین رقم مراودات دو كشور را در سال های اخیر نشان می دهد.

وی تصریح كرد: حجم بالای سرمایه گذاری مستقیم ایران در سال 2011 در بلاروس كه حدود 30 میلیون دلار بوده است، در نوع خود نسبت به مراودات مینسك با سایر كشورها بی نظیر بوده و یك ركورد به حساب می آید.

كاترینیچ گفت: ایران جزو 20 كشور سرمایه گذار در بلاروس محسوب می شود و هم اكنون شركت های برتر ایران در كشور ما مشغول به كار هستند.

وی از تمایل كشورش برای افزایش تولید خودرو سمند و ساخت كارخانه سیمان خبر داد و افزود: ماشین های سنگین بلاروس و سواری ایران می توانند در دو كشور جای خود را پیدا كنند.

وی با اشاره به تشكیل اتحادیه گمركی، روسیه، بلاروس و قزاقستان گفت: جمهوری اسلامی ایران می تواند برای دستیابی به بازار جدیدی كه بیش از 170 میلیون نفر جمعیت دارد، از این اتحادیه بهره برد.

'مهدی غضنفری' وزیر صنعت، معدن و تجارت كشورمان نیز در كمیسیون مشترك دو كشور طی سخنانی با بیان این كه ایران با اصلاحات اقتصادی همچون قانون هدفمندی یارانه ها توانسته جایگاه مناسبی در اقتصاد جهان به دست آورد، از مواضع بلاروس در مخالفت با تحریم های غیر عادلانه علیه ایران قدردانی كرد.

وی گزارش اخیر بانك جهانی و صندوق بین الملل پول درباره وضعیت اقتصادی ایران در سال 2011 را مورد توجه قرار داد و گفت: بر اساس پیش بینی این صندوق، وضعیت ایران در سال جاری میلادی بهتر از سال گذشته خواهد بود.

غضنفری افزود: رشد اقتصادی ایران از سوی صندوق بین الملل پول هفت درصد اعلام شده و تصریح شده است كه به رغم تحریم های بین المللی این موضوع بر شاخص های كلان اقتصاد كشورمان بی اثر بوده و جهان شاهد رونق محصولات صنعتی و كشاورزی در ایران بوده است.

وی بخش دیگری از گزارش بانك جهانی درباره رشد اقتصادی ایران را مورد تاكید قرار داد و گفت: بر این اساس رشد متوسط اقتصاد ایران از متوسط خاورمیانه بالاتر است.

موفقیت ایران در اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و اثر آن در دراز مدت بر اقتصاد ایران و كاهش تورم، قدردانی از اقدامات اصلاحی ایران در حوزه اقتصاد، مثبت ارزیابی كردن رشد اقتصادی ایران و تحسین آن از جمله محورهایی است كه صندوق بین الملل پول و بانك جهانی در آخرین گزارش خود به آن پرداخته اند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت معقتد است: ادغام دو وزارتخانه صنایع و معادن و بازرگانی سابق تاثیر مهمی در سرعت بخشی به تعاملات اقتصادی دو كشور خواهد داشت، چرا كه این به هم پیوستگی منجر به یكپارچگی تصمیمات در وزارتخانه جدید می شود و به طور قطع اثرات خود را در كمیسیون جدید نمایانگر می كند.

میزان مبادلات جمهوری اسلامی ایران با دنیا در سال 2010 میلادی موضوع دیگری بود كه غضنفری عنوان كرد و گفت: حجم مبادلات ایران با كشورهای مختلف دنیا در این سال حدود 200 میلیارد دلار بوده كه از این میزان 30 میلیارد دلار آن با رشد 25 درصدی به صادرات غیرنفتی ایران اختصاص دارد.

وی افزود: همچنین قراردادهای خدمات فنی و مهندسی ایران در این سال به چهار میلیارد دلار رسیده كه در مقایسه با مدت مشابه یك سال قبل كه 3.2 میلیارد دلار بوده نشانگر رشد چشمگیر بوده است.

غضنفری تاكید كرد: جمهوری اسلامی ایران تمایل بسیاری به توسعه روابط بیشتر با بلاروس دارد و امیدواریم تصمیمات كمیسیون مشترك منجر به افزایش توسعه مناسبات دو كشور شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت روز گذشته برای شركت در یازدهمین كمیسیون مشترك همكاری های اقتصادی ایران و بلاروس راهی مینسك شد.

دیدار با مقامات بلند پایه بلاروس همچون رییس جمهوری، نخست وزیر، وزیران امور خارجه، صنایع و جنگل و مراتع و همچنین شركت در دو نشست با صنعتگران و بازرگانان از جمله برنامه های غضنفری در این كشور است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت روز شنبه به ایران بازر می گردد.

اقتصام **1601**1594



:: برچسب‌ها: تورنتو ,
:: بازدید از این مطلب : 335
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 20 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : zwembril

** گروه سیاسی

- همایش بزرگ فرهنگیان اصولگرا

- مراسم فناوری فضایی

** فرهنگی :

- جشن دانش آموختگان دانشگاه تربیت مدرس

- تشییع پیكر اسفندیار احمدیه پدر انمیشین ایران

- حضور وزیر ارشاد در برنامه فرهنگی های استان قم

سیام** 1708 1418



:: برچسب‌ها: تایوان , گل , سفید ,
:: بازدید از این مطلب : 315
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 20 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : zwembril

غیر از تشابه در روز پیروزی و تشابه اسمی میعادگاه هر دو ملت مسلمان كه میدان های 'آزاد'ی در پایتخت های دو كشور است، تشابهات بنیادی تر نیز میان دو قیام دیده می شود.

30 سال پیش معمار انقلاب اسلامی ایران سرنگونی حكومت فراعنه مدرن در مصر را نوید داد و مردم مسلمان این كشور را به بت شكنی فراخواند. و در وصیت نامه خود نیز تاكید كرد: واجب است بر زن و مرد مصري كه قیام كنند و این حكومت فاسد را، كه از اول اعلام جنگ با اسلام داده است، سركوب كنند.

در سالگرد انقلاب بزرگ قرن در بهمن 57 خبرگزاری جمهوری اسلامی به منظور واكاوی علمی تشابهات حركت در میان دو ملت قدرتمند مسلمان جهان معاصر ، اقدام به برگزاری نشستی با حضور رییس مركز مطالعات خاورمیانه دفتر مطالعات وزارت امور خارجه كشورمان نمود.

در این نشست خبرنگاران و سردبیران بخش های مختلف خبری ایرنا حضور داشته و به گفت و گو با كارشناس میهمان پرداختند.

حسین جابر انصاری رییس مركز مطالعات خاورمیانه دفتر مطالعات وزارت خارجه و سفیر سابق ایران در طرابلس از دیپلمات های با سابقه در خاورمیانه و شمال آفریقاست.

از وی سوال شد آیا تشابهات این دو حركت اصیل است یا یك اتفاق تاریخی است؟كه وی پاسخ داد: قیام ها در كشورهای عربی چون دفعتا رخ داد و در هركدام خیلی زود گسترش پیدا كرد و گاه به سرنگونی حكومت انجامید این تلقی به ذهن می رسد كه حركات و تحولات آنی و ناگهانی بوده است اما باید تاكید كرد كه تحولات سیاسی، تغییراتی لایه لایه است كه مسائل فرهنگی ، سیاسی ، تاریخی و اقتصادی را در بر می گیرد و نهایتا به صورت یك واقعه سیاسی رخ می دهد.

وی افزود: حادثه كوچك خودسوزی یك دستفروش در شهری كوچك و دور افتاده از پایتخت تونس موجی ایجاد كرد كه خیلی زود به پایتخت رسید و به فرار رییس حكومت انجامید. و در مصر از آغاز موج تا فرو رفتن مبارك در این غلیان، فقط 18 روز زمان صرف شد. اما می دانیم كه این تحولات تو در توست و نمی تواند در چنین ظرف زمانی رخ دهد.

جابر انصاری در بیان ریشه های تحولات خاورمیانه گفت: دولت های عربی در پی آمد جنگ های جهانی اول و دوم شكل گرفته و از امپراتوری عثمانی جدا شدند اما استقلال آنها ظاهری است و نتوانستند به دولت مستقل تبدیل شوند.

وی این كشورها را 'دولتك ها' یی نامید كه به دلیل عدم برخورداری از مشروعت انتخاب داخلی نه مبانی یك دولت- كشور در داخل را شكل دادند و نه از استقلال در عرصه بین المللی برخوردار شدند.

انصاری رخداد انقلاب های دهه های 60 و 70 در كشورهای عربی كه منجر به تغییراتی در ساختار حاكمیت این كشور ها شد را رد كرد و توضیح داد: این تحركات، كودتاهایی هستند كه نام انقلاب برخود گذاشته اند. این تحركات در اوج دوره ناسیونالیسم عربی با نماد جمال عبدالناصر، هنوز مبانی دولت مبتنی بر مردم را شامل نمی گردد.

وی گفت: این دوران، كودتاها پایان می گیرد و جوامع عرب به دوران قبل از كودتا باز می گردند ، سادات روی كار می آید و شعارهای ناسیونالیستی و استقلال نسبی عملا از بین می رود و حاكمیت مصر به لحاظ روند های كلان در اختیار قدرت های غربی قرار می گیرد.

در تجربه تونس نیز حركت ملی تونس علیه استعمار فرانسه به رهبری بورقیبه رخ می دهد اما او نیز پس از به حكومت رسیدن تونس را زائده ای از تمدن غربی تعریف می كند و نظام سكولار تندروی فرانسوی را در جامعه عربی و اسلامی تونس ایجاد می كند.

این ساختار میان دولت و ملت شكاف ایجاد می كند چرا كه توده های استعمار شده با دولت استعمار قدیم نمی توانند پیوند برقرار كنند.

وی می افزاید: در كشورهایی كه این اتفاق ها نمی افتد دارای نظام حاكمیتی قومی و فامیلی است و خانواده حاكم مبتنی بر مشروعیت تاریخی و قبیله ای، دولت به ظاهر دارای استقلال برپا كرده اند.

وی از وابستگی شبه مطلق در سیاست خارجی ، نظام های استبدادی و شبهه توتالیتر با شكاف بین ملت و دولت در سیاست داخلی و ملت های ناامید از تغییرات ، به عنوان سه ضلغ مثلث جوامع عربی پیش از بروز تحولات اخیر عنوان كرد.

به گفته این دیپلمات، شكاف بین ملت و دولت عامل ضعف نظام های عربی است.

* حمایت مبارك از رژیم صهیونیستی عامل غلیان احساسات مردم

وی پس از تونس به بررسی جامعه مصر به عنوان بزرگترین كشور عربی پرداخت و گفت: تا سال 1967 نوار غزه بخشی از حاكمیت مصر بود اما در سال 2008 كه رژیم صهیونیستی به این منطقه حمله كرد مصر نه تنها تلاش نكرد كه بر اساس خواست مردم خود ، جزئی از معادله فلسطینی - صهیونیستی شود بلكه برای حفظ حاكمیت خود، جزئی از محاصره می شود. این یك غلیان احساس در مردم ایجاد كرد.

وی تصریح كرد: این وضعیت برای مردم مصر قابل تحمل نبود و بی دوام بودن آن برای همه آشكار بود اگرچه هیچ متفكر یا نهاد مصری، عربی یا غربی جدول زمانی و فوریت وقوع قیام مردم مصر را نتوانست پیش بینی كند.

برخی تحلیل ها یكجانبه و تك بعدی است به این شكل تحلیل فقط یك تصویر كاریكاتوری ارایه می دهد كه از واقعیت دور می شود. در حوادث فعلی برخی تحلیلگران بر اساس خواست شخصی خود بر خواست های دمكراسی طلبانه تاكید دارند و برخی فقر و فساد و تبعیض را مهم می دانند.

من همه این عوامل را می پذیرم و تحلیلی ارایه می دهم كه بر اساس آن تحولات محصول تراكم مجموعه خواسته های تاریخی ملت ها و نخبگان است كه دائما سركوب شده است.

* تحولات خاورمیانه قیام یا انقلاب

رییس مركز مطالعات خاورمیانه دفتر مطالعات وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال گفت: به تعبیر ادبیات سیاسی كه انقلاب را زیر رو كننده كل شاكله نظامی ، اجتماعی و فرهنگی جامعه تعریف می كند نمی توان این تحولات را انقلاب نامید.

جابر انصاری افزود: در تونس شاهد حضور طبقه بروكراتیك نظام پیشین در اداره امور امروز و دوران انتقالی هستیم و ارتش هنوز باقی است و ضامن این مرحله انتقالی شده و تحولات را مدیریت كرده پس در تونس قیام مردم هنوز به انقلاب ارتقا پیدا نكرده است.

وی تاكید كرد: تحول در این جامعه شروع شده ولی هنوز تمام نشده است جهت حركت این تحول در سال های آتی تكلیف آن را روشن می كند كه آیا می خواهد به یك انقلاب تبدیل شود یا در حد یك جنبش و تغییر باقی بماند.

وی گفت: مجموعه ای از نیروهای درونی منطقه ای و بویژه بین المللی تلاش می كنند تا این تغییرات از سقف مورد نظر آنها فزونی نیابد. ساختارهای باقی مانده از نظام سابق به نمایندگی از ارتش ، طبقه بروكراتیك سابق و برخی از احزاب تاریخی سیاسی سعی می كنند این تحولات را ذیل سقفی نگه دارند كه معنای زیر رو كنندگی پیدا نكند.

طبیعی است ارتشی كه سال ها جزئی از ساختار نظام پیشین است میل به دگرگونی نداشته بلكه میل به حفظ وضع موجود دارد . اما به رغم این موضوع ، میل مفرط در توده ها و نخبه ها برای تغییرات بنیادی ایجاد شده است.

لذا ارتش و طبقه بروكراتیك، دو راه در پیش رو دارند یكی مدل لیبی و یمن كه اتفاق افتاد با خواست و قیام عمومی رویا رو شوند یا اینكه خواسته های بلند تغییر و میل به سمت انقلاب را در كانال هایی بیاندازد و سعی كند آن را مدیریت كند و اجازه ندهد تمام این خواست ها انجام شود.

در مورد بازیگران بیرونی و بین المللی نیز شاهد همین وضعیت هستیم. غربی ها یا باید با خواست نخبگان منتقد طیف های مختلف و توده ها مخالفت می كردند به بهای حفظ وضع موجود، ریسك بالا برای منافع دراز مدت خود ایجاد می كردند یا با همراهی با تحولات سعی كنند این حوادث را مدیریت كنند تا از سقف مورد نظر آنها فراتر نرود و در سطح خواسته های داخلی و مشاركت مردم و گردش ادواری قدرت باقی بماند كه حتی این حد نظام ها را پایاتر می كند اما خط قرمز برای نیروهای بین المللی ، منافع كلان و تاریخی اروپا، آمریكا یا رژیم صهیونیستی است.

این گروه راه حل دوم را انتخاب كردند و تا آن لحظه كه حوادث عمومی است یعنی هنوز خواست عمومی مبنی بر تغییر، شكل نگرفته این نیروهای بین المللی خواستار حفظ وضع موجود بودند و همپیمانی استراتژیك با نظام های حاكم بر مصر و تونس و كشورهای دیگر داشتند اما لحظه ای كه متوجه شدند امور در حال خروج از كنترل است و

اگر در برابر تغییر بایستند منافعشان در خطر قرار می گیرد، تغییر موضع می دهند و به عنوان دفاع از حركت دمكراسی خواهی از حركت های مردمی به ظاهر دفاع می كنند.

اگر شعار حمایت از دمكراسی آنها اصیل بود چرا در چند دهه ای كه نظام های پلیسی و امنیتی بسیاری از این حكومت ها از جمله مصر و لیبی كه كوچكترین اعتراضی را خفه می كردند و این جوامع را به جوامع مرده ای تبدیل كرده بودند، دخالتی نكردند.

برای مثال در دهه 90 در الجزایر انتخاباتی برگزار می شد و خواسته مردم به سمت مخالفت پیش می رفت و غربی ها رسما از كودتاگران و لائیك های ارتش حمایت كردند و مردم به شدت سركوب شدند.

وی تحولات مصر را نیز خارج از شمول انقلاب برشمرد و گفت: برای مثال ارتش مصر دست نخورده در دولت انتقالی باقی مانده و بطور شفاف و بارز نقش ایفا می كند.

وی انتفاضه عمومی یا قیام عمومی را نام بهتری برای این تحولات می داند.

اینكه این حركتها به نهایت منطقی خود برسد و شاهد دولتهای مستقل ملی كه نماینده بستر تاریخی و تمدنی اسلامی خود باشند بسته به این است كه كنشگران صحنه با تاكید بر توده های مردم تا چه حد با پختگی این دوران انتقال را مدیریت كنند.

*نقش رهبری كاریزماتیك

از جابر انصاری سووال شد كه نبود یك رهبر شاخص و یا رهبری كاریزماتیك چه تاثیری در قیام های منطقه داشته است؟

وی پاسخ داد: نبود رهبری شاخص نیز یكی از ویژگی های این حوادث اخیر در خاور میانه است. نوع انقلاب های بزرگ اجتماعی در دهه ها و صده های گذشته نوعا در پایتخت ها اتفاق می افتاد و نخبگان آن را شروع كرده و توده ها را به دنبال می كشیدند.

جابر انصاری افزود: این تحولات و قیام ها ، تحولات آغاز شده از سوی نخبگان نبوده است بلكه نخبگان پس از راه افتادن در میانه راه به آن پیوسته اند و منطبق با الگوی انقلاب هایی كه تاكنون در دنیا اتفاق افتاده نیست اما اگر این تحولات به نهایت منطقی خود برسد عملا شاهد تغییرات زیر و رو كننده بوده ایم. ولی تا آن زمان هنوز این حركات منطبق با انقلاب های گذشته نبوده است.

وی ادامه داد: در قیام های یكسال گذشته خاور میانه نبود رهبر را از یك زاویه می توان نقطه ضعف برشمرد اما همین امر سبب می شود مدیریت و هدایت قیام توسط بیگانه مشكل شود.

وی توضیح داد: اگر وضعیت كنونی در كشورهای عربی بپا خاسته به سوی نخبه گرایی برود، قابل مدیریت و كنترل خواهد شد اما اگر اجزای دیگر جنبش یعنی عموم و توده مردم با پختگی و توجه كافی بر خواسته های خود پافشاری كنند و به مسیر فعلی ادامه دهند كنترل و مدیریت این حركت مقدور نخواهد بود و در نهایت به سوی تغییرات بنیادین خواهد رفت.

مثلا در یكی دو هفته منتهی به انتخابات در مصر با غلیانی دیگر از جوانان مواجهیم كه خیلی در قید و بند مدیریت حزبی و تشكیلاتی تاریخی خود نیستند و خواسته های بزرگتری مثل رویارویی با ارتش را مطرح می كنند.

اگر نیروهای مبارز جهان عرب یك شخص نمادین به عنوان رهبر داشته باشند و نیروهای مدیریت كننده با آن شخص كنار بیایند می توانند حركت را در كنترل بگیرند بنابر این نبود رهبر یا شخص نمادین خود یك فرصت است اگرچه وجود یك رهبر قاطع كه می تواند حوادث را پیش ببرد را شاهد نیستیم.

* آیا امام خمینی (ره) تحولات خاورمیانه را پیش بینی كرده بود؟

این دیپلمات باسابقه گفت: در تعریفی كه از حوادث خاورمیانه ارایه دادم انتفاضه عمومی بود و انتفاضه اصطلاحی است كه دو دهه اخیر خلق شده است. این واژه منطبق با مسیر رویارویی با رژیم صهیونیستی ساخته شد كه به شدت متاثر از انقلاب اسلامی ایران بود.

این نوع كنشگری فعال جامعه و حركت از جنبش های نخبه محور به سمت حركت هایی كه فعالان بدنه جامعه و توده به شكل كنشگر جدی سیاسی در بیایند ابتدا در فلسطین افتاد.

در تاریخ فلسطین حركت مقابله با جنبش مهاجرت به فلسطین حركت نخبگان است.فهم استراتژیك و دراز مدت نسبت به خطری كه فلسطین را تهدید می كرد نبود. در نهایت رژیم صهیونیستی شكل می گیرد. جنگ های كلاسیك رخ می دهد و علاوه بر فلسطین جولان از سوریه و سینا از مصر و حتی بخش هایی از لبنان را تسخیر می كنند و تا این زمان هنوز مقاومت فلسطین مثل جبهه خلق و جبهه دمكراتیك برای آزادی فلسطین، جنبش فتح همه نخبه محور اند و ملت فلسطین هنوز كنشگر فعال در صحنه نیست.

زیرا همیشه احتمال در تنگنا قرار دادن نخبگان وجود دارد و حركت های نخبه محور در برابر طوفان ها از قدرت مقاومت كمی برخوردار است جنبش های فلسطین به نتیجه نمی رسد.

بطور مسلم تحولات و تغییرات در خاورمیانه عربی از نهضت انتفاضه فلسطین الهام گرفته اند و خود انتفاضه كه دو دهه قبل آغاز شد به شدت متاثر از انقلاب اسلامی ایران بود زیرا در تاریخ مبارزات فلسطین این نوع مبارزه كه از سوی عامه و توده باشد وجود نداشته است.

وی با تاكید بر اینكه جنبش ملی ایران در طول تاریخ معاصر خود یك جنبش متكی به نخبه ها است گفت: در لحظات تاریخی ملت در صحنه دیده می شوند اما كنشگری روندی و مستمر ندارند.

مدل حركت امام خمینی (ره) مدل نخبه گرایی نیست اگرچه با مبارزاتی كه تا آن زمان انجام شده مقابله هم نمی كند امام مدل عمومی مردمی را در الگوی استراتژیك خود دارد كه در سال 56 و 57 مشهود است.

وی افزود: در كنار كنشگری، نخبگان جامعه را وارد تاثیرگذاری می كند.به نحوی كه نخبگان با چند دهه سابقه فعالیت پیرو عموم و در درجه دو در مبارزه قرار می گیرند.

وی اظهار داشت: در سال 42 نیز قیام امام (ره) یك اعتراض فراگیر و توده ای نبود و رهبر این حركت نیز سربازان خود را در گهواره می داند اما سال 56 مدل حركت اعتراضی امام دیگر نخبه ای یست بلكه عموم مردم را در الگوی استراتژیك خود قرار می دهد.

به گفته جابر انصاری قیام مردمی كه در سراسر جهان با لغت تازه ساخت انتفاضه شناخته می شود و از سال 1987 آغاز شد الگو گرفته از حركت توده ای مردم مسلمان ایران در كمتر از 10 سال قبل بود، الگوی جنبش مقاومت لبنان نیز بطور واضح انقلاب مردم ایران است و تحولات خاورمیانه عربی استمرار انتفاضه به كلام دیگر انتفاضه و تحولات اخیر عربی استمرار یك روند تاریخی مشترك هستند.

مبارزه فلسطین با الگو گرفتن از حركت بهمن 57 و جنگ هشت ساله علیه ایران سبب شد تا جنبش های آزادیبخش از نخبه محوری به نخبه -توده محوری تبدیل شود.

مثلا اگر بستر اجتماعی مردم در جنوب لبنان به عنوان محیط زیست طبیعی جنبش مقاومت وجود نداشت بهترین جنبش ها نیز نمی توانست عملا این همه اثرگذاری داشته باشد.

* تاثیر انقلاب اسلامی بر جهان اسلام

وی در توضیح تاثیر انقلاب ایران بر جهان اسلام گفت: تاثیر به معنای اثرگذاری آنی و نتیجه بخشی فوری نیست بلكه نوع مبارزه را در طول زمان تغییر دادن است. امام كه ابتدای پیروزی انقلاب ایران مردم مصر را به قیام و خروج از دیكتاتوری دعوت می كند خود می داند كه این اتفاق فوری و آنی رخ نخواهد داد بلكه یك امید را ایجاد می كند كه لازمه مبارزه است.

امام روندها را می بیند و مسائل را تاریخی نگاه می كند به همین دلیل است كه می تواند چنین موضوعات یا فروپاشی شوروری را پیش بینی كند.

*پیش بینی آینده تحولات منطقه و خاورمیانه

وی پیش بینی خود از تحولات آینده منطقه و خاورمیانه را چنین توضیح داد: چند دهه اخیر در خاورمیانه دوران غیبت ملت ها بوده است، به صحنه آمدن توده ها امری نیست كه یك شب رخ دهد و یكباره پایان پذیرد، ملتی كه فعالانه و كنشگر به خیابان بیایید براحتی و زود به خانه بر نمی گردد.

وی ادامه داد: در همین منطقه مدت ها عصر غیاب ملت ها است اما جرقه ای می خورد و ملت ایران وارد صحنه می شود و اثر دراز مدت این انقلاب بر درون و بیرون كشور اثر می گذارد.

بنابر این با یك دید تاریخی می توان گفت این روندها و حوادث اخیر خاورمیانه ادامه خواهد یافت و حلقه های بیشتری را به خود جلب می كند.

در سنت الهی هم هست كه ' ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم' كه در مدل مورد نظر امام هم بوده است.

وی افزود: البته دولت ها به میزانی كه روند حركت ها را بفهمند و تغییرات متناسب با خواسته مردم خود ایجاد كنند و مشكلات خود را جبران كنند می توانند روند باقی ماندن خود را طولانی تر كنند ولی اگر خواست مردم را درك نكنند یا آن را ناچیز شمرند در مسیر حركت انبوده توده مردم قرار می گیرند.

گزارمیز **1823**1542



:: برچسب‌ها: تورنتو ,
:: بازدید از این مطلب : 353
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 20 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : zwembril

سرگی لاوروف وزیر، خارجه روسیه روز گذشته سه شنبه(18بهمن ماه جاری) برای دیدار با بشار اسد رییس جمهور سوریه به دمشق سفر كرد. این دیدار در راستای كمك برای یافتن راه حلی به منظور جلوگیری از تشدید مشكلات داخلی در سوریه صورت گرفته است. در همین حال رسانه های غربی چون بی بی سی، صدای آمریكا، صدای رژیم صهیونیستی، یورونیوز و دویچه وله بدون در نظر گرفتن احتمال نتایج مثبت این سفر در كمك به حل مناقشه در سوریه می كوشند به سیاه نمایی پرداخته و سفر لاوروف به سوریه را یك بازی سیاسی و به نفع دولت بشار اسد تفسیر كنند. به گفته این رسانه ها سفر لاروف تنها با استقبال حامیان بشار اسد مواجه شده است! این رسانه ها هم چنین وتوی قطعنامه ضدسوری غرب توسط چین و روسیه را اقدام دیگری معرفی كردند كه نارضایتی كشورهای غربی را برانگیخته و به ضرر مردم سوریه است. جالب توجه اینكه

محورهای اصلی رسانه های غربی در اخبار مربوط به این موضوع عبارتند از؛

- القای سیاسی بودن این سفر و حمایت لاوروف از بشار اسد!

- انتقاد از وتوی روسیه و چین و بیان مخالفت های غرب با این اقدام

** القای سیاسی بودن این سفر و حمایت لاوروف از بشار اسد

-----------------------------------------------------------------------

تارنمای بی بی سی فارسی در خبری نوشت: وزیر خارجه روسیه در میان استقبال ده‌ها هزار نفر، وارد دمشق شد. سرگی لاوروف پس از دیدار با بشار اسد گفت كه رییس جمهوری سوریه آماده است با تمام نیروهای سیاسی وارد گفت وگو شود و ماموریت فرستاده های اتحادیه عرب را تمدید كند.

این رسانه افزود، روسیه در حالی از راه حل دیپلماتیك سخن می گوید كه بمباران سنگین شهر حمص همچنان ادامه دارد. امروز تانك ها هم وارد خیابان شده اند.

پایگاه خبری صدای آمریكا هم در این خصوص نوشت كه سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه می گوید كه بشار اسد رییس جمهوری سوریه به وعده هایی كه برای اصلاحات داده است عمل خواهد كرد و به زودی تاریخی برای همه پرسی در مورد قانون اساسی جدید با هدف گسترش مشاركت سیاسی اعلام خواهد داشت.

این رسانه در ادامه افزود، آمریكا كه روز دوشنبه سفارتخانه خود را در دمشق بست، نسبت به گفته های اسد ابراز تردید كرد.

تارنمای دویچه وله فارسی روز گذشته با اعلام خبر سفر سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به سوریه نوشت: در پی ادامه سركوب‌ها و بمباران شهر حمص و وتوی قطعنامه از سوی پكن و مسكو در شورای امنیت، حال روسیه به دیپلماسی فعال روی آورده است.

به نوشته این رسانه كشورهای عربی و غربی تصمیم چین و روسیه را 'اقدامی باورنكردنی' خواندند. این رسانه امروز در خبری دیگر در خصوص این دیدار نوشت: سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در پی ملاقات با بشار اسد رییس جمهور سوریه در دمشق از تعهد وی به پایان دادن خشونت در این كشور سخن گفته است.

تارنمای یورونیوز در این رابطه در خبری نوشت وزیر خارجه روسیه دیدار خود با بشار اسد را بسیار مفید خواند. به نوشته این رسانه او در یك كنفرانس مطبوعاتی گفت: آقای اسد در مورد توقف خشونت ها به او اطمینان داده و اعلام كرده كه از بازگشت و همچنین افزایش تعداد بازرسان اتحادیه عرب در تمام نقاط بحرانی سوریه استقبال می كند.

تارنمای صدای رژیم صهیونیستی در خبری نوشت كه وزیر خارجه روسیه آقای سرگی لاوروف، طبق وعده ای كه از سه روز پیش داده بود، ظهر امروز وارد دمشق شد و با استقبال گرم حكومت سركوبگر اسد روبرو گردید!

**انتقاد از وتوی روسیه و چین

----------------------------------

تارنمای دویچه وله ضمن اعلام خبر سفر لاوروف به سوریه با اشاره به واكنش های كشورها و سازمان های غربی در خصوص وتوی قطعنامه ازسوی چین و روسیه كوشید روسیه را محكوم كند و در این راستا نوشت: هیلاری كلینتون وتوی قطعنامه سوریه از سوی چین و روسیه را 'مضحك' خوانده است. سازمان دیده‌بان حقوق بشر وتوی قطعنامه سوریه توسط روسیه و چین را عملی 'ننگین' خواند. بریتانیا، آمریكا، ایتالیا و فرانسه در اعتراض به وتوی این قطعنامه، سفرای خود را از دمشق فراخوانده‌اند.

كاخ سفید ضمن هشدار به چین و روسیه تاكید كرد كه حمایت این دو كشور از رژیم اسد ثمری نخواهد داشت. جی كارنی، سخنگوی كاخ سفید، تصریح كرد كه 'پشتیبانی از رژیم اسد محكوم به شكست است'.

یورونیوز هم ضمن اعلام سفر لاوروف به سوریه از انتقاد غرب نسبت به وتوی طرح قطعنامه كناره گیری بشار اسد از قدرت توسط روسیه و چین در شورای امنیت سخن گفت و افزود كه سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه علیرغم انتقاد كشورهای غربی وارد دمشق شد.

تارنمای صدای رژیم صهیونیستی هم در خبری به منظور القای این مطلب كه وتوی روسیه و چین اقدامی بوده است كه به منظور دفاع از جناح بشار اسد صورت گرفته نوشت: طرفداران اسد كه ازسوی نهادهای اطلاعاتی سوریه بسیج شده بودند، به هنگام استقبال از لاوروف فریاد می زدند: روسیه متشكریم، چین متشكریم. آنها ادعا می كردند! كه: ما از سوی همه ملت سوریه آمده ایم تا از روسیه سپاسگزاری كنیم.

این رسانه صهیونیستی افزود: طرفداران دولت در دمشق با پرچم های سوریه و روسیه به استقبال وزیر خارجه قدرتی رفتند كه همچنان در مقابل درخواست برخی كشورهای عربی و غربی برای بركناری بشار اسد مقاومت می كند.

**سخن آخر

--------------

رسانه های غربی و صهیونیستی درحالی می كوشند وتوی قطعنامه ضدسوری در شورای امنیت ازسوی چین و روسیه و متعاقبا سفر سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه به دمشق را در راستای حمایت از دولت بشار اسد تفسیر كنند كه اینگونه اقدامات ازسوی روسیه در شرایط كنونی می تواند در بهبود شرایط ملتهب حاكم بر سوریه موثر باشد. در مقابل اقدامات كشورهای غربی تنها در راستای دخالت و تشدید بحران در سوریه قابل توجیه است. حمایت سازمان های بین المللی مانند دیده بان حقوق یشر از موضع كشورهای غربی و سكوت آنها در برابر دیكتاتوری حاكم در كشورهایی مانند قطر و عربستان باعث شگفتی افكار عمومی جهان شده است.

پژوهش**م.الف**9123



:: برچسب‌ها: واشنگتن ,
:: بازدید از این مطلب : 315
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 20 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : zwembril

'زوران میلوشویچ' در گفت و گو یا خبرنگار ایرنا در بلگراد با ادای احترام به مقام شامخ امام خمینی (ره) در سالروز پیروزی شكوهمند انقلاب اسلامی گفت كه ایشان فردی متفكر، خردمند و آشنا با مسائل جهانی بود و با تدبیر و دور اندیشی، موجب عزت و استقلال ایرانیان شد.

وی در ادامه به قیام های مردمی در شمال آفریقا، كشورهای عربی و برخی كشورهای حاشیه خلیج فارس اشاره كرد و آن را الهام گرفته از انقلاب اسلامی دانست.

استاد دانشگاه صربستان در عین حال به سقوط دیكتاتورهای همپیمان امریكا اشاره كرد و به ملت های تحت ستم نسبت به حضور بیگانگان و انگیزه های شوم سلطه طلبانه واشنگتن برای تسلط بر منابع انرژی این كشورها هشدار داد.

وی گفت: انقلاب اسلامی با رهبری آیت الله خمینی(ره) و اتحاد اقشار مختلف مردمی توانست برای همیشه به سلطه غربی ها بر ایران پایان دهد اما اكنون شاهدیم كه آمریكا و برخی كشورهای اروپایی تلاش می كنند قیام های مردمی منطقه را تحت سلطه و به سود و منافع خود هدایت كنند.

استاد دانشگاه صربستان، از شخصیت امام خمینی(ره) بعنوان بزرگترین چهره سیاسی قرن بیستم یاد كرد و گفت ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در عرصه های مختلف علمی ، اقتصادی به خودكفایی و در علم و تكنولوژی سیر صعودی داشته است و اكنون جهانیان شاهد هستند كه ایران به قدرت بزرگ منطقه و عامل صلح و ثبات در جهان است.

اروپام**2061**1596



:: برچسب‌ها: توکیو , سیاه و سفید ,
:: بازدید از این مطلب : 298
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 20 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : zwembril

غیر از تشابه در روز پیروزی و تشابه اسمی میعادگاه هر دو ملت مسلمان كه میدان های 'آزاد'ی در پایتخت های دو كشور است، تشابهات بنیادی تر نیز میان دو قیام دیده می شود.

30 سال پیش معمار انقلاب اسلامی ایران سرنگونی حكومت فراعنه مدرن در مصر را نوید داد و مردم مسلمان این كشور را به بت شكنی فراخواند. و در وصیت نامه خود نیز تاكید كرد: واجب است بر زن و مرد مصري كه قیام كنند و این حكومت فاسد را، كه از اول اعلام جنگ با اسلام داده است، سركوب كنند.

در سالگرد انقلاب بزرگ قرن در بهمن 57 خبرگزاری جمهوری اسلامی به منظور واكاوی علمی تشابهات حركت در میان دو ملت قدرتمند مسلمان جهان معاصر ، اقدام به برگزاری نشستی با حضور رییس مركز مطالعات خاورمیانه دفتر مطالعات وزارت امور خارجه كشورمان نمود.

در این نشست خبرنگاران و سردبیران بخش های مختلف خبری ایرنا حضور داشته و به گفت و گو با كارشناس میهمان پرداختند.

حسین جابر انصاری رییس مركز مطالعات خاورمیانه دفتر مطالعات وزارت خارجه و سفیر سابق ایران در طرابلس از دیپلمات های با سابقه در خاورمیانه و شمال آفریقاست.

از وی سوال شد آیا تشابهات این دو حركت اصیل است یا یك اتفاق تاریخی است؟كه وی پاسخ داد: قیام ها در كشورهای عربی چون دفعتا رخ داد و در هركدام خیلی زود گسترش پیدا كرد و گاه به سرنگونی حكومت انجامید این تلقی به ذهن می رسد كه حركات و تحولات آنی و ناگهانی بوده است اما باید تاكید كرد كه تحولات سیاسی، تغییراتی لایه لایه است كه مسائل فرهنگی ، سیاسی ، تاریخی و اقتصادی را در بر می گیرد و نهایتا به صورت یك واقعه سیاسی رخ می دهد.

وی افزود: حادثه كوچك خودسوزی یك دستفروش در شهری كوچك و دور افتاده از پایتخت تونس موجی ایجاد كرد كه خیلی زود به پایتخت رسید و به فرار رییس حكومت انجامید. و در مصر از آغاز موج تا فرو رفتن مبارك در این غلیان، فقط 18 روز زمان صرف شد. اما می دانیم كه این تحولات تو در توست و نمی تواند در چنین ظرف زمانی رخ دهد.

جابر انصاری در بیان ریشه های تحولات خاورمیانه گفت: دولت های عربی در پی آمد جنگ های جهانی اول و دوم شكل گرفته و از امپراتوری عثمانی جدا شدند اما استقلال آنها ظاهری است و نتوانستند به دولت مستقل تبدیل شوند.

وی این كشورها را 'دولتك ها' یی نامید كه به دلیل عدم برخورداری از مشروعت انتخاب داخلی نه مبانی یك دولت- كشور در داخل را شكل دادند و نه از استقلال در عرصه بین المللی برخوردار شدند.

انصاری رخداد انقلاب های دهه های 60 و 70 در كشورهای عربی كه منجر به تغییراتی در ساختار حاكمیت این كشور ها شد را رد كرد و توضیح داد: این تحركات، كودتاهایی هستند كه نام انقلاب برخود گذاشته اند. این تحركات در اوج دوره ناسیونالیسم عربی با نماد جمال عبدالناصر، هنوز مبانی دولت مبتنی بر مردم را شامل نمی گردد.

وی گفت: این دوران، كودتاها پایان می گیرد و جوامع عرب به دوران قبل از كودتا باز می گردند ، سادات روی كار می آید و شعارهای ناسیونالیستی و استقلال نسبی عملا از بین می رود و حاكمیت مصر به لحاظ روند های كلان در اختیار قدرت های غربی قرار می گیرد.

در تجربه تونس نیز حركت ملی تونس علیه استعمار فرانسه به رهبری بورقیبه رخ می دهد اما او نیز پس از به حكومت رسیدن تونس را زائده ای از تمدن غربی تعریف می كند و نظام سكولار تندروی فرانسوی را در جامعه عربی و اسلامی تونس ایجاد می كند.

این ساختار میان دولت و ملت شكاف ایجاد می كند چرا كه توده های استعمار شده با دولت استعمار قدیم نمی توانند پیوند برقرار كنند.

وی می افزاید: در كشورهایی كه این اتفاق ها نمی افتد دارای نظام حاكمیتی قومی و فامیلی است و خانواده حاكم مبتنی بر مشروعیت تاریخی و قبیله ای، دولت به ظاهر دارای استقلال برپا كرده اند.

وی از وابستگی شبه مطلق در سیاست خارجی ، نظام های استبدادی و شبهه توتالیتر با شكاف بین ملت و دولت در سیاست داخلی و ملت های ناامید از تغییرات ، به عنوان سه ضلغ مثلث جوامع عربی پیش از بروز تحولات اخیر عنوان كرد.

به گفته این دیپلمات، شكاف بین ملت و دولت عامل ضعف نظام های عربی است.

* حمایت مبارك از رژیم صهیونیستی عامل غلیان احساسات مردم

وی پس از تونس به بررسی جامعه مصر به عنوان بزرگترین كشور عربی پرداخت و گفت: تا سال 1967 نوار غزه بخشی از حاكمیت مصر بود اما در سال 2008 كه رژیم صهیونیستی به این منطقه حمله كرد مصر نه تنها تلاش نكرد كه بر اساس خواست مردم خود ، جزئی از معادله فلسطینی - صهیونیستی شود بلكه برای حفظ حاكمیت خود، جزئی از محاصره می شود. این یك غلیان احساس در مردم ایجاد كرد.

وی تصریح كرد: این وضعیت برای مردم مصر قابل تحمل نبود و بی دوام بودن آن برای همه آشكار بود اگرچه هیچ متفكر یا نهاد مصری، عربی یا غربی جدول زمانی و فوریت وقوع قیام مردم مصر را نتوانست پیش بینی كند.

برخی تحلیل ها یكجانبه و تك بعدی است به این شكل تحلیل فقط یك تصویر كاریكاتوری ارایه می دهد كه از واقعیت دور می شود. در حوادث فعلی برخی تحلیلگران بر اساس خواست شخصی خود بر خواست های دمكراسی طلبانه تاكید دارند و برخی فقر و فساد و تبعیض را مهم می دانند.

من همه این عوامل را می پذیرم و تحلیلی ارایه می دهم كه بر اساس آن تحولات محصول تراكم مجموعه خواسته های تاریخی ملت ها و نخبگان است كه دائما سركوب شده است.

* تحولات خاورمیانه قیام یا انقلاب

رییس مركز مطالعات خاورمیانه دفتر مطالعات وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال گفت: به تعبیر ادبیات سیاسی كه انقلاب را زیر رو كننده كل شاكله نظامی ، اجتماعی و فرهنگی جامعه تعریف می كند نمی توان این تحولات را انقلاب نامید.

جابر انصاری افزود: در تونس شاهد حضور طبقه بروكراتیك نظام پیشین در اداره امور امروز و دوران انتقالی هستیم و ارتش هنوز باقی است و ضامن این مرحله انتقالی شده و تحولات را مدیریت كرده پس در تونس قیام مردم هنوز به انقلاب ارتقا پیدا نكرده است.

وی تاكید كرد: تحول در این جامعه شروع شده ولی هنوز تمام نشده است جهت حركت این تحول در سال های آتی تكلیف آن را روشن می كند كه آیا می خواهد به یك انقلاب تبدیل شود یا در حد یك جنبش و تغییر باقی بماند.

وی گفت: مجموعه ای از نیروهای درونی منطقه ای و بویژه بین المللی تلاش می كنند تا این تغییرات از سقف مورد نظر آنها فزونی نیابد. ساختارهای باقی مانده از نظام سابق به نمایندگی از ارتش ، طبقه بروكراتیك سابق و برخی از احزاب تاریخی سیاسی سعی می كنند این تحولات را ذیل سقفی نگه دارند كه معنای زیر رو كنندگی پیدا نكند.

طبیعی است ارتشی كه سال ها جزئی از ساختار نظام پیشین است میل به دگرگونی نداشته بلكه میل به حفظ وضع موجود دارد . اما به رغم این موضوع ، میل مفرط در توده ها و نخبه ها برای تغییرات بنیادی ایجاد شده است.

لذا ارتش و طبقه بروكراتیك، دو راه در پیش رو دارند یكی مدل لیبی و یمن كه اتفاق افتاد با خواست و قیام عمومی رویا رو شوند یا اینكه خواسته های بلند تغییر و میل به سمت انقلاب را در كانال هایی بیاندازد و سعی كند آن را مدیریت كند و اجازه ندهد تمام این خواست ها انجام شود.

در مورد بازیگران بیرونی و بین المللی نیز شاهد همین وضعیت هستیم. غربی ها یا باید با خواست نخبگان منتقد طیف های مختلف و توده ها مخالفت می كردند به بهای حفظ وضع موجود، ریسك بالا برای منافع دراز مدت خود ایجاد می كردند یا با همراهی با تحولات سعی كنند این حوادث را مدیریت كنند تا از سقف مورد نظر آنها فراتر نرود و در سطح خواسته های داخلی و مشاركت مردم و گردش ادواری قدرت باقی بماند كه حتی این حد نظام ها را پایاتر می كند اما خط قرمز برای نیروهای بین المللی ، منافع كلان و تاریخی اروپا، آمریكا یا رژیم صهیونیستی است.

این گروه راه حل دوم را انتخاب كردند و تا آن لحظه كه حوادث عمومی است یعنی هنوز خواست عمومی مبنی بر تغییر، شكل نگرفته این نیروهای بین المللی خواستار حفظ وضع موجود بودند و همپیمانی استراتژیك با نظام های حاكم بر مصر و تونس و كشورهای دیگر داشتند اما لحظه ای كه متوجه شدند امور در حال خروج از كنترل است و

اگر در برابر تغییر بایستند منافعشان در خطر قرار می گیرد، تغییر موضع می دهند و به عنوان دفاع از حركت دمكراسی خواهی از حركت های مردمی به ظاهر دفاع می كنند.

اگر شعار حمایت از دمكراسی آنها اصیل بود چرا در چند دهه ای كه نظام های پلیسی و امنیتی بسیاری از این حكومت ها از جمله مصر و لیبی كه كوچكترین اعتراضی را خفه می كردند و این جوامع را به جوامع مرده ای تبدیل كرده بودند، دخالتی نكردند.

برای مثال در دهه 90 در الجزایر انتخاباتی برگزار می شد و خواسته مردم به سمت مخالفت پیش می رفت و غربی ها رسما از كودتاگران و لائیك های ارتش حمایت كردند و مردم به شدت سركوب شدند.

وی تحولات مصر را نیز خارج از شمول انقلاب برشمرد و گفت: برای مثال ارتش مصر دست نخورده در دولت انتقالی باقی مانده و بطور شفاف و بارز نقش ایفا می كند.

وی انتفاضه عمومی یا قیام عمومی را نام بهتری برای این تحولات می داند.

اینكه این حركتها به نهایت منطقی خود برسد و شاهد دولتهای مستقل ملی كه نماینده بستر تاریخی و تمدنی اسلامی خود باشند بسته به این است كه كنشگران صحنه با تاكید بر توده های مردم تا چه حد با پختگی این دوران انتقال را مدیریت كنند.

*نقش رهبری كاریزماتیك

از جابر انصاری سووال شد كه نبود یك رهبر شاخص و یا رهبری كاریزماتیك چه تاثیری در قیام های منطقه داشته است؟

وی پاسخ داد: نبود رهبری شاخص نیز یكی از ویژگی های این حوادث اخیر در خاور میانه است. نوع انقلاب های بزرگ اجتماعی در دهه ها و صده های گذشته نوعا در پایتخت ها اتفاق می افتاد و نخبگان آن را شروع كرده و توده ها را به دنبال می كشیدند.

جابر انصاری افزود: این تحولات و قیام ها ، تحولات آغاز شده از سوی نخبگان نبوده است بلكه نخبگان پس از راه افتادن در میانه راه به آن پیوسته اند و منطبق با الگوی انقلاب هایی كه تاكنون در دنیا اتفاق افتاده نیست اما اگر این تحولات به نهایت منطقی خود برسد عملا شاهد تغییرات زیر و رو كننده بوده ایم. ولی تا آن زمان هنوز این حركات منطبق با انقلاب های گذشته نبوده است.

وی ادامه داد: در قیام های یكسال گذشته خاور میانه نبود رهبر را از یك زاویه می توان نقطه ضعف برشمرد اما همین امر سبب می شود مدیریت و هدایت قیام توسط بیگانه مشكل شود.

وی توضیح داد: اگر وضعیت كنونی در كشورهای عربی بپا خاسته به سوی نخبه گرایی برود، قابل مدیریت و كنترل خواهد شد اما اگر اجزای دیگر جنبش یعنی عموم و توده مردم با پختگی و توجه كافی بر خواسته های خود پافشاری كنند و به مسیر فعلی ادامه دهند كنترل و مدیریت این حركت مقدور نخواهد بود و در نهایت به سوی تغییرات بنیادین خواهد رفت.

مثلا در یكی دو هفته منتهی به انتخابات در مصر با غلیانی دیگر از جوانان مواجهیم كه خیلی در قید و بند مدیریت حزبی و تشكیلاتی تاریخی خود نیستند و خواسته های بزرگتری مثل رویارویی با ارتش را مطرح می كنند.

اگر نیروهای مبارز جهان عرب یك شخص نمادین به عنوان رهبر داشته باشند و نیروهای مدیریت كننده با آن شخص كنار بیایند می توانند حركت را در كنترل بگیرند بنابر این نبود رهبر یا شخص نمادین خود یك فرصت است اگرچه وجود یك رهبر قاطع كه می تواند حوادث را پیش ببرد را شاهد نیستیم.

* آیا امام خمینی (ره) تحولات خاورمیانه را پیش بینی كرده بود؟

این دیپلمات باسابقه گفت: در تعریفی كه از حوادث خاورمیانه ارایه دادم انتفاضه عمومی بود و انتفاضه اصطلاحی است كه دو دهه اخیر خلق شده است. این واژه منطبق با مسیر رویارویی با رژیم صهیونیستی ساخته شد كه به شدت متاثر از انقلاب اسلامی ایران بود.

این نوع كنشگری فعال جامعه و حركت از جنبش های نخبه محور به سمت حركت هایی كه فعالان بدنه جامعه و توده به شكل كنشگر جدی سیاسی در بیایند ابتدا در فلسطین افتاد.

در تاریخ فلسطین حركت مقابله با جنبش مهاجرت به فلسطین حركت نخبگان است.فهم استراتژیك و دراز مدت نسبت به خطری كه فلسطین را تهدید می كرد نبود. در نهایت رژیم صهیونیستی شكل می گیرد. جنگ های كلاسیك رخ می دهد و علاوه بر فلسطین جولان از سوریه و سینا از مصر و حتی بخش هایی از لبنان را تسخیر می كنند و تا این زمان هنوز مقاومت فلسطین مثل جبهه خلق و جبهه دمكراتیك برای آزادی فلسطین، جنبش فتح همه نخبه محور اند و ملت فلسطین هنوز كنشگر فعال در صحنه نیست.

زیرا همیشه احتمال در تنگنا قرار دادن نخبگان وجود دارد و حركت های نخبه محور در برابر طوفان ها از قدرت مقاومت كمی برخوردار است جنبش های فلسطین به نتیجه نمی رسد.

بطور مسلم تحولات و تغییرات در خاورمیانه عربی از نهضت انتفاضه فلسطین الهام گرفته اند و خود انتفاضه كه دو دهه قبل آغاز شد به شدت متاثر از انقلاب اسلامی ایران بود زیرا در تاریخ مبارزات فلسطین این نوع مبارزه كه از سوی عامه و توده باشد وجود نداشته است.

وی با تاكید بر اینكه جنبش ملی ایران در طول تاریخ معاصر خود یك جنبش متكی به نخبه ها است گفت: در لحظات تاریخی ملت در صحنه دیده می شوند اما كنشگری روندی و مستمر ندارند.

مدل حركت امام خمینی (ره) مدل نخبه گرایی نیست اگرچه با مبارزاتی كه تا آن زمان انجام شده مقابله هم نمی كند امام مدل عمومی مردمی را در الگوی استراتژیك خود دارد كه در سال 56 و 57 مشهود است.

وی افزود: در كنار كنشگری، نخبگان جامعه را وارد تاثیرگذاری می كند.به نحوی كه نخبگان با چند دهه سابقه فعالیت پیرو عموم و در درجه دو در مبارزه قرار می گیرند.

وی اظهار داشت: در سال 42 نیز قیام امام (ره) یك اعتراض فراگیر و توده ای نبود و رهبر این حركت نیز سربازان خود را در گهواره می داند اما سال 56 مدل حركت اعتراضی امام دیگر نخبه ای یست بلكه عموم مردم را در الگوی استراتژیك خود قرار می دهد.

به گفته جابر انصاری قیام مردمی كه در سراسر جهان با لغت تازه ساخت انتفاضه شناخته می شود و از سال 1987 آغاز شد الگو گرفته از حركت توده ای مردم مسلمان ایران در كمتر از 10 سال قبل بود، الگوی جنبش مقاومت لبنان نیز بطور واضح انقلاب مردم ایران است و تحولات خاورمیانه عربی استمرار انتفاضه به كلام دیگر انتفاضه و تحولات اخیر عربی استمرار یك روند تاریخی مشترك هستند.

مبارزه فلسطین با الگو گرفتن از حركت بهمن 57 و جنگ هشت ساله علیه ایران سبب شد تا جنبش های آزادیبخش از نخبه محوری به نخبه -توده محوری تبدیل شود.

مثلا اگر بستر اجتماعی مردم در جنوب لبنان به عنوان محیط زیست طبیعی جنبش مقاومت وجود نداشت بهترین جنبش ها نیز نمی توانست عملا این همه اثرگذاری داشته باشد.

* تاثیر انقلاب اسلامی بر جهان اسلام

وی در توضیح تاثیر انقلاب ایران بر جهان اسلام گفت: تاثیر به معنای اثرگذاری آنی و نتیجه بخشی فوری نیست بلكه نوع مبارزه را در طول زمان تغییر دادن است. امام كه ابتدای پیروزی انقلاب ایران مردم مصر را به قیام و خروج از دیكتاتوری دعوت می كند خود می داند كه این اتفاق فوری و آنی رخ نخواهد داد بلكه یك امید را ایجاد می كند كه لازمه مبارزه است.

امام روندها را می بیند و مسائل را تاریخی نگاه می كند به همین دلیل است كه می تواند چنین موضوعات یا فروپاشی شوروری را پیش بینی كند.

*پیش بینی آینده تحولات منطقه و خاورمیانه

وی پیش بینی خود از تحولات آینده منطقه و خاورمیانه را چنین توضیح داد: چند دهه اخیر در خاورمیانه دوران غیبت ملت ها بوده است، به صحنه آمدن توده ها امری نیست كه یك شب رخ دهد و یكباره پایان پذیرد، ملتی كه فعالانه و كنشگر به خیابان بیایید براحتی و زود به خانه بر نمی گردد.

وی ادامه داد: در همین منطقه مدت ها عصر غیاب ملت ها است اما جرقه ای می خورد و ملت ایران وارد صحنه می شود و اثر دراز مدت این انقلاب بر درون و بیرون كشور اثر می گذارد.

بنابر این با یك دید تاریخی می توان گفت این روندها و حوادث اخیر خاورمیانه ادامه خواهد یافت و حلقه های بیشتری را به خود جلب می كند.

در سنت الهی هم هست كه ' ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم' كه در مدل مورد نظر امام هم بوده است.

وی افزود: البته دولت ها به میزانی كه روند حركت ها را بفهمند و تغییرات متناسب با خواسته مردم خود ایجاد كنند و مشكلات خود را جبران كنند می توانند روند باقی ماندن خود را طولانی تر كنند ولی اگر خواست مردم را درك نكنند یا آن را ناچیز شمرند در مسیر حركت انبوده توده مردم قرار می گیرند.

گزارمیز **1823**1542



:: برچسب‌ها: سان فرانسیسکو , نیویورک , خانه ,
:: بازدید از این مطلب : 372
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 بهمن 1390 | نظرات ()