گسترش روز افزون واگذاری پروژه های صنعتی كشورهای آسیایی به متخصصان ایرانی
نوشته شده توسط : zwembril

به گزارش روز یكشنبه خبرنگار اعزامی ایرنا، ایران و تاجیكستان در زمینه تعاملات اقتصادی در سال های اخیر فعالیت های گسترده ای داشته اند كه از جمله این تعاملات می توان به برگزاری اجلاس مشترك میان سران دو كشور اشاره كرد.

برگزاری اجلاس مشترك اقتصادی میان دو كشور سابقه ای طولانی دارد به گونه ای كه تاكنون 8 اجلاس مشترك میان سران ایران و تاجیكستان برگزار شده است.

نخستین اجلاس مشترك اقتصادی میان دو كشور در سال 1375 انجام شد و دیگر اجلاس اقتصادی در سال های 1377، 1381، 1383، 1384، 1387 و 1389 برگزارشده است.

فعالیت تجار و صنعتگران ایرانی در سال های اخیر در تاجیكستان افزایش داشته است كه از جمله آن می توان به احداث نیروگاه سنگتوده دو اشاره كرد.

اجرای این طرح در اجلاس مشترك اقتصادی میان دو كشور در سال 84 مكتوب و برای ساخت آن 250 میلیون دلار هزینه شد. حدود 180 میلیون دلار از سرمایه اولیه احداث این طرح از سوی ایران تامین شد و در مقابل بهره برداری این نیروگاه تا 12 سال به جمهوری اسلامی ایران واگذار شد.

این تنها پروژه اقتصادی مشترك میان دو كشور نیست بلكه متخصصان ایرانی در احداث تونل مدرن و بزرگ انزاب (استقلال) كه یكی از شاهرگ های حمل و نقل برای تاجیكستان محسوب می شود، مشاركت داشته اند.

برای احداث این تونل 39 میلیون دلار هزینه شده كه 2/21 میلیون دلار از این هزینه توسط ایران تامین شده است و این پروژه پس از تكمیل برخی بخش ها در آینده نه چندان دور افتتاح می شود.

احداث بیمارستان بوعلی در شهر دوشنبه نیز از دیگر پروژه های اقتصادی میان دو كشور است كه در سال 1387 به بهره برداری رسید و بزودی احداث چند بیمارستان تخصصی در این كشور به ایران واگذار می شود.

** اجلاس سه جانبه ایران ، تاجیكستان و افغانستان

اجلاس اخیر سه جانبه میان ایران، تاجیكستان و افغانستان را كه عصر روز یكشنبه در شهر دوشنبه برگزار شد می توان یكی از مهمترین اجلاس برگزار شده میان كشورهای فارسی زبان قلمداد كرد.

در این اجلاس كه تفاهم نامه های اقتصادی به امضا رسید، تصمیمات مهمی اتخاذ شد و رییسان جمهوری ایران ، تاجیكستان و افغانستان به برقراری خطوط مواصلاتی و انتقال انرژی میان سه كشور تاكید كردند.

در این نشست مقرر گردید؛ كارگروه مشتركی از سوی سه كشور برای بررسی های فنی، حقوقی و مالی، تعیین مسیر و احداث خطوط مواصلاتی ریلی و جاده ای و همچنین خطوط انتقال نفت، گاز و آب و اتصال شبكه های برق سه كشور، تشكیل شود و دو ماه پس از امضای تفاهم نامه اولین جلسه این كارگروه در تهران برگزار شود.

روسای جمهوری ایران، تاجیكستان و افغانستان توافق كردند برای اجرای این پروژه ها از امكانات مالی بانك توسعه اسلامی، بانك توسعه آسیایی و دیگر منابع مالی بین المللی جهت اجرایی شدن هرچه سریعتر این پروژه ها استفاده كنند.

تصمیمات اتخاذ شده در این نشست سه جانبه بدون شك نقش ایران اسلامی در پروژه های بزرگ منطقه ای را بیش از پیش پر رنگ خواهد كرد.

گسترش روز افزون حضور نیروهای متخصص ایرانی در احداث پروژه های بزرگ در سال های اخیر ایران را به قطب علمی صنعتی كشور تبدیل كرده وتمایل كشورهای پارسی زبان برای سپردن پروژه های اقتصادی به متخصصان ایرانی نشان از قدرت ایران در این زمینه در منطقه دارد.

در این میان نباید از نقش صحیح مسوولان در دیپلماسی میان كشورهای اسلامی غافل شد و بدون شك در دولت نهم و دهم حضور متخصصان ایرانی در كشورهای پارسی زبان روندی رو به رشد داشته است.

فراهنگ**1983**1917





:: برچسب‌ها: هندوستان , به من ,
:: بازدید از این مطلب : 204
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: