زمزمه آزادسازی خرمشهر از عملیات فتح المبین آغاز شد
نوشته شده توسط : zwembril

'محمد اسماعیل براری' گزارشگر رادیو در دوران دفاع مقدس روز سه شنبه در گفت و گوی اختصاصی به خبرنگار معارف ایرنا گفت: در عملیات فتح المبین درحدود 2 هزار كیلومتر از خاك جمهوری اسلامی ایران آزاد شد و دشمن یقین كرد كه نیروهای ایرانی به زودی به سوی خرمشهر حركت خواهند كرد و در واقع پس از هشت روز از تثبیت مواضع رزمندگان اسلام، زمزمه فتح خرمشهر شروع شد.

وی افزود: در این مناطق برخی ارتفاعات مانند عین خوش آزاد شد و نیروهای پراكنده توانستند ضمن متمركز شدن، جنگ را به منطقه مرزی كشانده و خرمشهر را آزاد كنند و به همین دلیل 19 هزار نفر از نیروهای دشمن در آزادسازی خرمشهر به اسارت گرفته شدند.

این گزارشگر دفاع مقدس با بیان ویژگی های مهم این عملیات افزود: رزمندگان در عملیات فتح المبین با ایجاد یك تونل، توپخانه دشمن را به تصرف خود درآورند و یكی از مهمترین علل موفقیت سریع رزمندگان، غافلگیر شدن دشمن به واسطه همین تونل بود.

براری با بیان این كه تصاویری از این تونل در سیمای جمهوری اسلامی پخش شد، اضافه كرد: حفر این تونل توسط رزمندگان باعث شد تا جمهوری اسلامی با كمترین تلفات و تجهیزات جنگی در آن زمان بر نیروهای دشمن غلبه كند.

وی اضافه كرد: هنگامی كه رزمندگان از این تونل خارج شدند در واقع 20 كیلومتر از مناطق اشغال شده به میهن اسلامی بازگشت و توپخانه دشمن به محاصره رزمندگان درآمده بود، به طوری كه حتی نیروهای پشتیبانی عراق نیز تا آن زمان نمی دانستند كه غافلگیر شده اند.

این گزارشگر دفاع مقدس همچنین گفت: پس از غافلگیری دشمن، رزمندگان در حدود 200 تانك عراقی را در مقابل قرارگاه نصر و در منطقه دشت عباس مشاهده كردند و نیروهای دشمن هیچ چاره ای جز عبور از میان نیروهای رزمنده را نداشتند و برای عقب نشینی فقط می توانستند از میان ایرانیان عبور كنند.

وی با بیان این كه در این عملیات جمهوری اسلامی توانست در منطقه بستان و تنگه چزابه به مرز بین المللی دست بیابد، گفت: طراحی عملیات فتح المبین از 19 آبان سال 60 انجام شد و پس از چهار ماه این عملیات موفقیت آمیز در دوم فروردین سال 61 آغاز شد. البته این عملیات در ابتدا با نام كربلای 2 مطرح شد ولی به فتح المبین تغییر نام یافت.

براری در ادامه گفت: عملیات فتح المبین سومین عملیات آفندی رزمندگان در جنگ بعد از عملیات های ثامن الائمه و طریق القدس بود.

وی گفت: یكی از كارهای جالب رزمندگان در منطقه دشت عباس، به خاكسپاری بیش از هزار جنازه عراقی در قبرستان دشت عباس بود و این مساله اخلاقی در شرایطی انجام شد كه رزمندگان حتی فرصت سنگرسازی برای خودشان را نیز نداشتند ولی نیروهای بسیجی با احترام، كشتگان عراقی را دفن كردند كه هنوز این قبرستان برپاست.

عملیات فتح‌المبین به منظور آزادسازی مناطق وسیع غرب دزفول، دهلران و خارج كردن شهرهای اندیمشك، شوش، دزفول و جاده اندیمشك - اهواز از زیر آتش دوربرد دشمن با حضور 100 گردان سپاه و 35 گردان ارتش در مقابل 170 گردان دشمن در 4 مرحله در روز دوم فروردین ماه سال 1361 با رمز یا زهرا (س) آغاز شد.

در این عملیات بعد از 8 روز نبرد دلیرانه رزمندگان، مناطقی به وسعت 2500 كیلومتر مربع از اراضی جنوب ایلام و شمال خوزستان از اشغال دشمن رهایی یافت و یگان‌های زرهی، مكانیزه و پیاده عراقی مستقر در منطقه‌ متحمل خساراتی سنگین شده و با از دست دادن مواضع اشغالی ناگزیر در پشت رودخانه دویرج به پدافند پرداختند.

در عملیات فتح المبین جاده‌های مهمی نظیر 'دهلران-دزفول'، 'عین‌خوش- چم‌سری' و 'مهران-دهلران'، 'تنگه‌ ابوغریب' و 'عین‌خوش خیاز'، 'دو سلك' و سایت‌های چهار و پنج و همچنین بخشی از مناطق نفتی جنوب ایلام آزاد گردید و علاوه بر آن 15 هزار نفر از نظامیان عراق به اسارت رزمندگان اسلام درآمدند و 4000 نفر نیز كشته و مجروح شدند.

فراهنگ**1003**1588





:: برچسب‌ها: اسکاتلند , توکیو , نیویورک ,
:: بازدید از این مطلب : 217
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: