ظروف نقره كاخ نیاوران برای نخستین بار به نمایش درآمد
نوشته شده توسط : zwembril

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از مجموعه فرهنگی - تاریخی نیاوران، این ظروف با استفاده از عكس های مركز اسناد و سنخیتی كه با فضای مورد نظر دارند، از مخزن خارج شده و به نمایش عموم در آمده اند.

سرویس جام، بشقاب، سرویس های پیش دستی، كاسه، سرویس غذاخوری و ظروف تزیینی میوه و غذاخوری از جمله ظروف نقره ای هستند كه در این نمایشگاه در معرض دید گذاشته شده اند كه كنده كاری های زیبا بر روی این ظروف از جمله ویژگی های شاخص آنها است.

یكی از ظرایف هنرهای صناعی ایران، قلمزنی بر روی انواع فلزات و آلیاژهاست كه سابقه‌ای بسیار طولانی در كشورمان دارد. پیشینه این هنر در ایران، تاریخ روشنی ندارد و از اثر مستندی كه بیانگر نخستین مكان یا نخستین شیء باشد كه بر روی آن قلمزنی، چكش كاری و یا حكاكی شده ‌است، اطلاع دقیقی در دست نیست. سابقه این هنر به چند هزار سال پیش از میلاد می‌رسد. اما اوج شكوفایی آن به دوره‌های سلجوقی و صفوی بازمی‌گردد. قلمزنی كه آن را هنر نَقر(كندن) نقوش بر روی اشیاء فلزی و نیز هنر‌ تراشاندن فلز و ایجاد نگاره‌های پیچان و مفصل بر فلز نام نهاده‌اند، از جمله هنرهای شاخص ایرانی است كه عمدتاً نام آن با اصفهان مترادف و همراه است.

این نمایشگاه تا پایان نوروز از ساعت 9 تا 18 و 30 در كاخ اختصاصی نیاوران برپاست.

** نمایش تابلو نقاشی 'ژازه تباتبایی'

همزمان با نوروز سال 91، تابلو نقاشی از 'ژازه تباتبایی' از هنرمندان كشورمان برای نخستین بار در كتابخانه اختصاصی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران به نمایش گذاشته شد.

این اثر با تكنیك گواش روی مقوا و سبك سقاخانه ای و در ابعاد 41 در 5/27 سانتیمتر

خلق شده است.

ژازه تباتبایی (طباطبایی) در سال 1309 در تهران به دنیا آمد؛ وی نقاش، مجسمه‌ساز، شاعر و نمایشنامه‌نویس بود. شهرت امروز او بیشتر برای فیگورهای خلاقانه و مجسمه‌های فلزی است كه با جفت‌كاری (اَسِمبلاژ) قطعات فلزی ماشین‌آلات صنعتی و اتومبیل‌ها ساخته‌ است.

سبك او به هنر سقاخانه‌ای نزدیك است و شیر، زن‌ و خورشید از موضوعاتی است كه اغلب در كارهای وی تكرار می‌شوند.

این هنرمند به همراه تنی چند از نقاشان معاصر ایرانی به عنوان پیشگامان مكتب سقاخانه در ایران یاد می‌شوند كه در اوایل دهه 40 شكل گرفت و شاید نخستین مكتب نقاشی منسجم ایرانی نیز باشد.

تباتبایی بیش از 40 جلد كتاب شامل داستان‌های فولكلور، رمان، شعر، نقدهای هنری و نمایشنامه منتشر كرده است. وی پایه‌ گذاری و مدیریت گالری هنر مدرن ایران یا گالری 'هنر جدید'‌ است كه از جمله اقدامات موثر ژازه تباتبایی در عرصه هنرهای تجسمی ایران محسوب می شود.

تباتبایی در سال 1386 درگذشت.

این نمایشگاه تا 20 فروردین ماه در كتابخانه اختصاصی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برپاست.

** رشد 11 درصدی بازدید نوروزی از نیاوران

طی روزهای دوم تا هفتم فروردین ماه، 142 هزار و 181 نفر از مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران بازدید كردند كه نسبت به سال گذشته این امر 11 درصد رشد دارد.

كاخ اختصاصی نیاوران با بیش از 26 هزار بازدیدكننده، بیشترین میزان بازدید از كاخ موزه های مجموعه نیاوران را در این مدت به خود اختصاص داد.

مجموعه فرهنگی ـ تاریخی نیاوران یكی از كاخ موزه های شمال شهر تهران است كه بناهای آن متعلق به دوران قاجار و پهلوی است.

فراهنگ ** 2025 ** 1071





:: برچسب‌ها: ژاپن ,
:: بازدید از این مطلب : 181
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : چهار شنبه 9 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: