ساخت بخش عمده پایگاه جدید پرتاب ماهو‌اره های یك تنی در مدار 1000 كیلومتری
نوشته شده توسط : zwembril

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، 'احمد وحیدی' روز پنجشنبه در آیین بزرگداشت روز فناوری فضایی در هتل المپیك تهران كه با حضور رییس جمهوری برگزار شد، پرتاب ماهواره 100 كیلوگرمی 'طلوع' با ماهواره بر سیمرغ تا مدار 500 كیلومتری را از جمله مهمترین برنامه‌های حوزه فضایی كشور در سال آینده بیان كرد.

وی ساخت فاز نخست سامانه رصد ماهواره‌ای و ساخت پایگاه تست موتورهای فضایی را از دیگر دستاوردهای ارزشمند عرضه فضایی كشور طی یكسال اخیر برشمرد و اظهارامیدواری كرد: ماهواره 'فجر' كه توسط صنایع الكترونیك كشور ساخته شده در چند ماه آینده به فضا پرتاب شود.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح یادآورشد: ماهواره های موقعیت‌یاب (GPS) در مدار 22 هزار كیلومتری (فاصله ماهواره از زمین) و ماهواره‌های مهمتر و بزرگتر در مدار 36 هزار كیلومتری كه به مدار LEO معروف است، قرار می‌گیرند.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح افزود: در زمان حاضر 75 درصد ماهواره‌های پرتاب شده به فضا در مدار LEO قرار دارند.

وحیدی ادامه داد: اكنون مدار 600 كیلومتری(فاصله ماهواره تا زمین) به دلیل تشعشعات كمتری ، بهترین مدار برای قرار گرفتن ماهواره‌ها است از این رو با یك گام دیگر می‌توانیم به این مهم نیز دست یابیم.

وی افزود: با اقدامات و فعالیت‌هایی كه تا سال آینده در عرصه فضایی صورت می‌گیرد، به همه فناوری‌های لازم برای قرار دادن ماهواره‌ها در فضای دست می یابیم.

وزیر دفاع تصریح كرد: قرار دادن ماهواره در مدارهای تا 36 هزار كیلومتری نیز از دیگر برنامه‌هایی است كه درصدد هستیم آن را در سال آینده محقق سازیم.

وحیدی با اشاره به پرتاب موفقیت آمیز ماهواره 50 كیلوگرمی نوید علم و صنعت گفت: با تغییر تركیب سوخت موتور در ماهواره بر سفیر 2، توانستیم ماهواره نوید را با موفقیت در مدار مورد نظر قرار دهیم.

وی ادامه داد: در حالی جمهوری اسلامی ایران توانسته در هر سه پرتاب ماهواره خود به فضا موفق عمل كند كه تاكنون كشور كره‌جنوبی كه از كمك‌های سایر كشورها در این عرصه بهره‌مند شده، در هر سه پرتاب ماهواره خود ناموفق عمل كرده است.

** پرتاب ماهواره مصباح با ماهواره ‌بر سفیربی

وزیر دفاع در ادامه با اشاره به مانع تراشی برخی كشورها برای پرتاب ماهواره ایرانی مصباح به فضا گفت: براساس توانمندی متخصصان داخلی تا سه سال دیگر می‌توانیم این ماهوره را از طریق ماهواره‌بر 'سفیر بی' به فضا پرتاب كنیم.

** اقدامات خلاف كشورهای سلطه‌گر در استفاده نظامی از ماهوره‌ها

وحیدی همچنین به استفاده‌های مختلف از ماهواره‌ها اشاره كرد و گفت: مدیریت بحران در كشورهای مختلف از نتایج استفاده مثبت از عرصه فضایی است؛ به طوری كه در سال 2010 از 160 میلیارد دلاری كه در حوزه فناوری فضایی سرمایه گذاری شده، 100 میلیارد دلار در بخش خدمات دهی به مردم بوده است.

وی با یادآوری اینكه برخی كشورهای سلطه‌گر از این بخش برای مقاصد نظامی خود استفاده می‌كنند، استفاده نظامی از عرضه فضایی را مخالف با كنوانسیونی دانست كه بر استفاده صلح‌آمیز از فضا تاكید دارد.

وزیر دفاع افزود: برداشت و تعبیر كشورهای سلطه‌گر از استفاده صلح‌آمیز از فضا، 'عدم تجاوز' است و آنها با این توجیه، یك مسابقه تسلیحاتی را در این عرصه آغاز كرده‌اند.

وی در این رابطه یادآورشد: آمریكا در جنگ افغانستان و عراق ماهواره‌های زیادی را برای موقعیت‌یابی و ناوبری به منظور راهبری جنگ، مورد استفاده قرار داد.

سردار وحیدی با بیان اینكه مساله كلیدی در سیاست‌های امنیتی آمریكا 'تسلط بر هوا و فضا' است، افزود: بسیاری از ماهواره‌های پرتاب شده به فضا از سوی كشورهای سلطه‌گر، اهداف نظامی دارند به طوری كه در زمان حاضر نزدیك به 30 هزار ماهواره در این بخش (نظامی و امنیتی) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سیام*2023*1601





:: برچسب‌ها: اسپانیا , آبی , انگلستان ,
:: بازدید از این مطلب : 414
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 20 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: