شکایت 'ترک سل' از 'ام تی ان' بر سر مناقصه ایرانسل
نوشته شده توسط : zwembril

شرکت ام تی ان اکنون حدود نیمی از سهام ایرانسل را در اختیار دارد

شرکت ترک سل اعلام کرد که از شرکت ام‌تی‌ان (MTN) به دلیل 'اقداماتی که منجر به برنده شدنش در مناقصه شرکت ایرانسل شده'، به دادگاهی در آمریکا شکایت کرده است.

شرکت ترک سل، اپراتور موبایل در ترکیه، در بیانیه ای رسمی که امروز پنجشنبه ۲۹ مارس منتشر کرده، نوشته است که به تازگی به اطلاعاتی دست یافته که بر اساس آن، برنده شدن شرکت ام تی ان، اپراتور موبایل در آفریقا، در مزایده شرکت ایرانسل که نخستین اپراتور خصوصی تلفن همراه در ایران است نتیجه "برخی اقدامات ام تی ان بوده است".

شرکت ام تی ان، در سال ۲۰۰۴ توانست در رقابت با شرکت ترک سل برنده شود و ۴۹ درصد از سهام ایرانسل را در اختیار بگیرد.

شرکت ترک سل اعلام کرده است که به دلیل خسارتی که اقدامات ام تی ان به شرکت ترک سل و سهامدارانش وارد کرده است، شکایتی را تسلیم دادگاه کرده و خواهان دریافت غرامت شده است.

ترک سل نوشته است که به دلیل اینکه هر دو شرکت با ایالات متحده روابط تجاری دارند، و بر اساس این ادعا که شرکت ام تی ان قوانین بین المللی را نقض کرده است، این شکایت را به دادگاه ایالتی کلمبیا در آمریکا ارائه کرده است.

شرکت ام تی ان با تایید خبر شکایت ترک سل به دادگاه آمریکایی، گفته است که شرکت ترک سل دست کم ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار غرامت خواسته است.

شرکت ام تی ان، ادعاهای وارده را رد کرده و آن را فاقد ارزش قانونی دانسته است.

این شرکت اعلام کرده است که پیش از شکایت ترک سل، خبر از شکل گیری یک کمیته مستقل با ریاست لرد هافمن، حقوقدان شاخص بین المللی برای بررسی ادعاهای ترک سل داده بود. به گفته این شرکت، کمیته هافمن کار خود را آغاز کرده است و یافته های خود را به ام تی ان اطلاع خواهد داد.

به گفته ام تی ان، کمیته هافمن از ترک سل خواسته تا در این بررسی ها شرکت کند ولی ترک سل تاکنون این کار را نکرده است.

شرکت ترک سل در بیانیه خود اعلام کرده است که گفتگوها با ام تی ان در ماه مارس خاتمه یافته و اکنون همه این گفتگوها بخشی از روند رسمی قضایی خواهد بود.

هیچ یک از دو شرکت ترک سل و ام تی ان به جزئیات این ادعاها اشاره نکرده اند ولی شبکه خبری بلومبرگ مدعی شده است که به متن شکایت ترک سل دسترسی پیدا کرده و در این متن، ادعاهایی چون "رشوه به مقامات"، "وعده کمک نظامی به ایران"، و "جلب رای اعضای سازمان ملل برای حمایت از برنامه هسته ای ایران" به چشم می خورد.

با این حال بی بی سی هنوز نمی تواند ادعاهای بلومبرگ را تایید کند.

تکذیب دولت آفریقای جنوبی

دولت آفریقای جنوبی، روز پنچ شنبه (دوم فوریه) گزارش های منتشر شده مبنی بر اینکه از سوی شرکت ام تی ان، برای حمایت از برنامه هسته‌ای ایران تحت فشار قرار گرفته یا به ایران کمک نظامی کرده است را تکذیب کرده بود.

کلایسون مونیلا، سخنگوی وزارت امور خارجه آفریقای جنوبی روز جمعه چهاردهم بهمن ماه (سوم فوریه) در این باره گفته بود:" آفریقای جنوبی دارای سیاست خارجی مستقلی است و تحت نفوذ هیچ کشوری قرار ندارد."

آفریقای جنوبی که تاکنون در پیوستن به تحریم هایی که کشورهای غربی علیه ایران اعمال کرده اند، تمایلی نشان نداده بود، اخیرا به حمایت آشکار از ایران پایان داده است.

در آن زمان هم به گفته مقام های شرکت ام تی ان، شرکت "ترک سل" آنها را متهم کرده بود که با تحت فشار گذاشتن مقامات آفریقای جنوبی راه را برای فروش تجهیزات نظامی به ایران هموار کرده اند.

به گفته ام تی ان، شرکت ترک سل همچنین گفته بود که شرکت ام تی ان با پرداخت رشوه به مقامات ایران و آفریقای جنوبی توانست در سال ۲۰۰۴ میلادی در مزایده ایرانسل در تهران برنده شود.

ارزش سهام شرکت ام تی ان، ۳۳ میلیارد دلار برآورد شده است.

این شرکت در ۲۱ کشور در آفریقا و خاورمیانه فعالیت دارد و مشترکان این شرکت در ایران ۳۲ میلیون نفر برآورد شده اند.





:: برچسب‌ها: سیاه , روش ,
:: بازدید از این مطلب : 181
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : جمعه 11 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: