نگاهی به مواضع جریان های سیاسی عراق در مورد گفتمان ملیاین كشور
نوشته شده توسط : zwembril

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، به منظور اجرای این گفت وگو ، جلال طالبانی رییس جمهوری عراق در بیانیه ای اعلام كرد كه پس از مشورت با ' نوری المالكی 'نخست وزیر و 'اسامه النجیفی ' رییس پارلمان، تاریخ برگزاری گفتمان ملی میان جریان های مختلف سیاسی را پنجم آوریل (17فروردین) اعلام كرد.

به گفته طالبانی، این تصمیم با رایزنی با سایر جریانهای سیاسی اتخاذ شده و همگی از برگزاری آن در تاریخ تعیین شده استقبال كردند.

وی همچنین خواستار تشكیل و فعال ساختن كمیته مقدماتی جهت تعیین جدول كاری این گفتمان شده است.

به گفته مقامات عراقی، دولت این كشور با برگزاری اجلاس سران اتحادیه عرب در بغداد از نظر بعد خارجی توانست امتیازهای مثبتی را بدست بیاورد اما اكنون باید از نظر داخلی نیز با برگزاری 'گفتمان ملی' رشد سیاسی خود را به اثبات برساند.

جریانهای سیاسی در خصوص برگزاری گفتمان ملی كه از سوی طالبانی پیشنها شد، هركدام دیدگاه خاص خودشان را مطرح كردند كه در واقع چالشی برای اجرای آن بوجود خواهد آورد.

جریان العراقیه در واكنش به این پیشنهاد پیش قدم شده و اعلام كرده است زمانی در این گفتمان مشاركت خواهد كرد كه 'توافقنامه اربیل' بطور كامل اجرا شود.

توافقنامه اربیل كه در سال 2010 با میانجی گری 'مسعود بارزانی' رئیس منطقه كردستان عراق به دست آمد، بر 'تشكیل شورای عالی سیاست های راهبردی به ریاست 'ایاد علاوی' رییس جریان العراقیه و نامزد شدن فردی از طرف این جریان برای در دست گرفتن وزارت دفاع و بازنگری در پست های امنیتی و تعیین اعضای جدید كمیته بازخواست و عدالت تاكید دارد'.

العراقیه تنها با اجرای كامل بندهای توافقنامه یادشده در كمیته مقدماتی برای گفتمان ملی شركت خواهد كرد.

این جریان همچنین در آخرین مواضع تاكید كرده است علاوه بر توافقنامه اربیل خواستار رفع اتهام علیه طارق الهاشمی معاون رئیس جمهوری است. الهاشمی به اتهام هدایت برخی عملیات تروریستی در شمال عراق فراری است.

همچنین این جریان خواستار رفع اتهام علیه صالح المطلگ شده است.

ناظران سیاسی عراق اعتقاد دارند چون این جریان قصد داشت با مطرح كردن مسایل داخلی واختلافات سیاسی میان جریانهای مختلف آن را در صحن اجلاس سران عرب در بغداد ارایه دهد وبا شكست روبرو گردید، اكنون از روش گفتمان ملی قصد دارد چالش جدیدی را برای دولت بوجود بیاورد.

ایاد علاوی رییس فهرست العراقیه همزمان با برگزاری اجلاس سران عرب در بغداد عازم تركیه شد.

برخی از اعضای فهرست ائتلاف ملی اعتقاد دارند این سفر تنها در راستای كم اهمیت جلوه دادن برگزاری اجلاس وهمچنین تلاش برای دعوت كردن از طرفهای خارجی برای حل اختلافات داخلی می باشد.

محمد الصهیود نماینده پارلمان عراق از فهرست ائتلاف ملی، علاوی را یك شخص قدرت طلب معرفی كرد كه برای وی امنیت ملی در شرایط كنونی كشور اهمیتی ندارد.

وی افزود از سال 2003 كه شرایط سیاسی در عراق دگرگون شد علاوی تنها در فكر مقام نخست وزیری بوده وچون به این هدف دست نیافت هر از چند گاهی چالشی را برای دولت بوجود می آورد.

الصهیود معتقد است كه مخالفتهای علاوی با صدام برای رهایی ملت عراق از دیكتاتوری نبوده بلكه تنها برای كسب مقام وقدرت بوده است.

از سوی دیگر مسعود بارزانی رییس منطقه كردستان عراق همزمان با برگزاری اجلاس سران عرب در بغداد عازم اروپا وسپس آمریكا شد كه بازتاب بسیار منفی در میان محافل سیاسی عراق داشت.

'فالح الزیادی' از فهرست 'ائتلاف ملی' در پارلمان عراق سفر بارزانی را با شك و تردید ارزیابی كرد و اظهار داشت این سفر زمینه ای را برای دخالت خارجیان در فرایند گفتمان ملی تلقی می شود.

وی بارزانی را متهم كرد كه در خارج از كشور علیه فرایند سیاسی در داخل كشور فعالیت می كند و این برای آینده سیاسی عراق بسیار خطرناك خواهد بود.

ناظران سیاسی اعتقاد دارند با برگزاری موفقیت آمیز این گفتمان فرایند سیاسی در كشور عراق در شرایط متعادلتری قرار خواهد گرفت.

تمام/1385 ** 1574





:: برچسب‌ها: هنر , واشنگتن , درخت ,
:: بازدید از این مطلب : 215
|
امتیاز مطلب : 21
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ انتشار : یک شنبه 13 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: