توسعه و تعمیق همكاریهای راهبری ایران و تركیه در راستای منافع ملی مشترك دوكشور است
نوشته شده توسط : zwembril

بایراكتار كه پنجشنبه شب در مراسم جشن سی و سومین سالگرد پیروزی شكوهمند انقلاب اسلامی ایران شركت كرده بود ، در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا ، ایران را همسایه بسیار مهم ، دوست و برادر تركیه قلمداد كرد و روزملی كشورمان را به دولت و ملت ایران تبریك و تهنیت گفت.

وی افزود: ایران و تركیه در كنار مناسبات عمیق همسایگی، از نظر سیاسی، استراتژیك، اقتصادی، تجاری، اجتماعی، فرهنگی، روابط گسترده و منافع مشتركی دارند و تركیه همواره برای تعمیق و گسترش هرچه بیشتر مناسبات با ایران در همه زمینه ها اراده قوی خود را نشان داده است.

او با تاكید بر اینكه تركیه خواهان استفاده از پیشرفتهای فناوری ایران و توسعه همكاریهای صنعتی و بازرگانی هرچه بیشتری با ایران است، گفت: افزایش سفر گردشگران ایرانی به تركیه و متقابلا تشویق گردشگران ترك به سفر به ایران، زمینه كشف و شناسایی هرچه بیشتر توانایی و استعدادهای دوكشور برای كار و همكاری بیشتری را فراهم می آورد.

بایراكتار با تاكید بر اینكه ایران و تركیه در بسیاری از زمینه ها می توانند مكمل یكدیگر باشند، افزود: ایران با توجه به اینكه سومین كشور بزرگ تولید كننده نفت و دومین كشور بزرگ تولید كننده گاز در دنیاست، همكاری دوكشور در زمینه های صنعتی و تجارت انرژی، مهمترین گام در راه ارتقای رفاه و سعادت هر دو ملت و ثبات و امنیت منطقه خواهد بود.

وی گفت: خوشبختانه این درك و برداشت در طبقات مختلف دولتی و غیردولتی دوكشور وجود دارد و دولت و ملت تركیه اكنون بیش از هر دوره دیگری از تاریخ به این باور دست یافته است و ما چشم انداز خوبی را برای مناسبات دوكشور پیش بینی كرده ایم.

اردوغان بایراكتار با اشاره به اینكه اخیرا بیست و سومین نشست كمیسیون مشترك همكاریهای اقتصادی و تجاری ایران و تركیه نیز در آنكارا با حضور علی اكبر صالحی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، گفت: من از آشنایی با چنین انسان خوشحالم. ما مذاكرات بسیار مفید و سازنده ای در سفر وی به آنكارا داشتیم. پروتكلی نیز در پایان این نشست امضا شد كه نقشه راه توسعه مناسبات اقتصادی برای دوره جدید را ترسیم می كند.

او اضافه كرد در آینده نزدیك به ایران سفر كرده، ضمن پیگیری توافقات مهم انجام شده در آنكارا، زمینه های همكاری بیشتری با ایران را با مقامات ایرانی مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد داد.

بایراكتار كه پیشتر رییس اداره كل انبوه سازی دولتی بود به لحاظ موفقیتهای درخشانی كه در دوران مدیریتش بر این نهاد با تولید بیش از نیم میلیون واحد مسكونی در دوره كوتاهی بدست آورد، در انتخابات اخیر بعنوان نماینده ترابوزان وارد مجلس تركیه شد و توسط 'رجب طیب اردوغان' نخست وزیر به عنوان وزیر محیط زیست و شهرسازی تركیه منصوب گردید.

خاورم/2011**230*1832*





:: برچسب‌ها: خیابان ,
:: بازدید از این مطلب : 331
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 21 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: