نوشته شده توسط : zwembril

هرمان نکائرتس، رئیس هیات اعزامی آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران سفرش به این کشور را سفری خوب توصیف کرد

هیات اعزامی آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران اعلام کرده که قصد دارد در " آینده نزدیک" بار دیگر به این کشور سفر کند.

هرمان نکائرتس، رئیس هیات اعزامی آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران روز چهارشنبه دوازهم بهمن ماه ( اول فوریه ) در بازگشت از این سفر سه روزه، در فرودگاه وین، پایتخت اتریش دیدار از ایران را سفری "خوب " توصیف کرد و افزود "مقامات ایران تاکید کرده اند که متعهد به رفع مسائلی هستند که درباره برنامه هسته ای این کشور وجود دارد."

تصمیم هیات اعزامی می تواند نشانه پیشرفت هایی در زمینه کسب اطلاعات راجع به اتهام فعالیت های محرمانه اتمی جمهوری اسلامی باشد.

آقای نکائرتس به جزئیات مذاکرات درطول این سفر سه روزه اشاره ای نکرد، اما گفت:" ما در طول این سه روز بحث هایی فشرده درباره اولویت هایمان داشتیم و متعهد هستیم تا تمام اختلافاتی را که هنوز درباره برنامه اتمی ایران وجود دارد، حل و فصل کنیم."

به گفته رئیس هیات اعزامی آژانس بین الملی انرژی اتمی به ایران " مقامات ایران هم تعهد خود را در این مورد اعلام کردند."

آقای نکائرتس افزود "هنوزکارهای زیادی دراین باره باید انجام شود" و از انجام سفر دیگری به تهران در آینده نزدیک خبر داد.

در همین حال علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران نشست سه روزه کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در تهران را مثبت ارزیابی کرد و گفت:" جلسات خوبی بود و قرار شد این رایزنی ها ادامه پیدا کند."

آقای صالحی در مورد بازدید کارشناسان آژانس از تاسیسات هسته ای ایران در جریان سفر به ایران گفت که دراین سفر بازدیدی انجام نشد، اما " آمادگی داشتیم که اگر خواستند بازدیدی را انجام دهند، آن را فراهم کنیم."

وزیر خارجه ایران همچنین در مورد پاسخ سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی این کشور به نامه کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت:" آقای جلیلی به عنوان مذاکره کننده ارشد در موضوع هسته ای قبلا آمادگی خود را برای مذاکره با گروه ۱+۵ اعلام کرده بود و مجددا این آمادگی را به صورت مکتوب اعلام می کند و امیدواریم این نشست در آینده نه چندان دور برگزار شود. "

هیات شش نفره اعزامی آژانس بین المللی انرژی اتمی به ریاست هرمان نکائرتس بامداد روز یکشنبه، نهم بهمن (۲۹ ژانویه)، وارد تهران شده بود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ابراز امیدواری کرده است که اعلام آمادگی ایران برای گفت‌وگو در باره برنامه هسته‌ای این کشور، به مناقشه‌ای چندین ساله پایان دهد.

کشورهای غربی ایران را متهم می‌کنند که برنامه‌های هسته‌ای خود را در راستای دستیابی به تسلیحات اتمی پیش می‌برد، اتهامی که ایران رد می کند

کشورهای غربی ایران را متهم می‌کنند که در صدد دستیابی به تسلیحات اتمی در پوشش برنامه های هسته ای مسالمت آمیز است اما مقامات جمهوری اسلامی همواره تاکید داشته اند که این فعالیت‌ها با اهدافی صلح‌جویانه دنبال می‌شود.

ایران همچنین متهم شده است که گاه به گاه با طرح پیشنهاد مذاکره بر سر فعالیت‌های هسته‌ای خود، سعی می‌کند روند رسیدگی به ماهیت این فعالیت‌ها را به تاخیر بیاندازد در حالیکه در عمل، همکاری مورد انتظار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را با نمایندگان اعزامی این نهاد ندارد.

در هفته‌های اخیر، آمریکا و اتحادیه اروپا برای تحت فشار گذاشتن ایران، تحریم‌های جدیدی را علیه این کشور اعمال کرده اند.

اتحادیه اروپا روز دوشنبه سوم بهمن (۲۳ ژانویه)، از اعمال تحریم‌هایی جدید علیه ایران خبر داد که ممنوعیت خرید و فروش نفت خام و فرآورده‌های نفتی با ایران را هم شامل می‌شود.

دولت آمریکا نیز اخیر با تشدید تحریم‌های یکجانبه علیه ایران، قانونی را تصویب کرده که شرکت‌ها و موسسه‌های طرف معامله با بانک مرکزی ایران را هدف مجازات هایی قرار می دهد.





:: برچسب‌ها: سیاه ,
:: بازدید از این مطلب : 303
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 12 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: