روزنامه های کابل: سه شنبه، ۱۹ ثور
نوشته شده توسط : zwembril

روزنامه های چاپ امروز کابل برای دومین روز اظهارات سفیر ایران از رئیس مجلس سنا در مورد توافقنامه همکاری های استراتژیک افغانستان و آمریکا را موضوع بحث مطالب تحلیلی خود قرار داده اند.

شماری از سناتوران افغانستان گفته اند که ابوالفضل ظهره‌وند، سفیر جدید ایران در افغانستان هفته گذشته در نخستین دیدارش با فضل‌هادی مسلمیار، رئیس مجلس سنای افغانستان، از او خواست که این توافقنامه را تایید نکند. این سخنان او در افغانستان با واکنش‌های تندی مواجه شد.

هشت صبح لحن سفیر ایران در گفتگو با فضل‌هادی مسلمیار را "آمرانه" توصیف کرده و نوشته که اظهارات او در این دیدار بیانگر آن است که مقامهای ایرانی به افغانستان به عنوان کشوری نگاه می‌کنند که باید در آن "نفوذ" داشته باشند و بر نخبگان سیاسی آن با تهدید با پول "اعمال سلطه" کنند.

نویسنده معتقد است که مقامهای حکومت ایران هرگز نمی‌توانند افغانستان قدرتمند، آرام و دارای روابط استراتژیک با کشورهای جهان را تحمل کنند. هشت صبح همچنین افزوده که نظام حاکم بر ایران نگران نهادینه شدن ارزشهای دموکراتیک در افغانستان و اثرگذاری آن بر جنبش‌های دموکراسی‌خواه ایران است.

به باور روزنامه، تهدید سفیر ایران مبنی بر اخراج مهاجران افغان از ایران هم در راستای همین سیاست نظام حاکم بر ایران صورت گرفته و این نظام قصد دارد که با این کار مردم و حکومت افغانستان را با بحران مواجه کند، ولی هشت صبح هشدار داده که رژیم ایران باید بداند که افغانستان عراق یا لبنان نیست.

ماندگار در تیتر مطلبی در صفحه نخست خود از قول عبدالرووف ابراهیمی، رئیس مجلس نمایندگان افغانستان نوشته که "درخواست سفیر ایران مداخله است"، اما در زیر همین تیتر از قول فضل‌هادی مسلمیار، رئیس مجلس سنا نوشته که "سفیران درخواستی نداشته است".

ماندگار نوشته که رئیس سنا به روزنامه گفته که سفیر ایران در دیدار با او نگفته است که مجلس سنا توافقنامه استراتژیک با آمریکا را تایید نکند. روزنامه از قول آقای مسلمیار افزوده که اگر سفیر ایران چنین درخواستی را مطرح هم می کرد، مجلس سنا بر اساس اراده مردم افغانستان تصمیم می گرفت.

این در حالی است که روز دوشنبه، ۱۸ ثور/اردیبهشت عبدالرووف ابراهیمی اظهارات سفیر ایران در دیدار با آقای مسلمیار را "غیرمسئولانه" و "مداخله صریح" در امور افغانستان خواند و خواستار احضار او از سوی وزارت خارجه شد. اجرایی شدن این توافقنامه نیازمند تایید پارلمان است.

روزنامه باور گزارش داده که این توافقنامه از سوی مجلس سنا تصویب شده و به مجلس نمایندگان فرستاده شده است.

روزنامه از قول عبدالستار خواصی، دبیر اول مجلس نمایندگان نوشته که متن این توافقنامه که به امضای رئیسان جمهوری افغانستان و آمریکا رسیده، در اختیار این مجلس قرار گرفته است.

روزنامه دولتی انیس گزارش داده که شورای وزیران افغانستان مساله توقف کتابهای درسی مدارس این کشور در بندر کراچی پاکستان را بررسی کرده است. به نوشته روزنامه، فاروق وردک، وزیر معارف (آموزش و پرورش) گفته که تلاشهای شش ماهه او در این مورد بی‌نتیجه مانده است.

به نوشته انیس، آقای وردک روز دوشنبه در نشست هفتگی شورای وزیران گفته است که علی‌رغم اینکه رئیس جمهوری پاکستان در مورد صدور مجوز انتقال این کتابها به طرف افغانی اطمینان داده، مقامهای پاکستانی اجازه نداده اند که این کتابها به افغانستان منتقل شوند.

انیس افزوده که اعضای کابینه افغانستان در این نشست تصمیم گرفته که دفتر ریاست جمهوری و وزارت خارجه این کشور سفیر پاکستان در افغانستان را احضار کنند و این موضوع را با او و همچنین دیگر مقامهای پاکستانی در میان بگذارند.

پیش از این مقامهای وزارت معارف افغانستان گفته اند که شمار این کتابها به هشت میلیون جلد می‌رسد و شامل کتابهای کلاسهای دهم تا دوازدهم مکتبها/مدرسه‌ها هستند که در خارج از افغانستان چاپ شده و قرار بوده از طریق بندر کراچی به افغانستان منتقل شوند.





:: برچسب‌ها: روش , نور , آسیا ,
:: بازدید از این مطلب : 257
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : چهار شنبه 20 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: