سیاست خاورمیانه ای آمریكا و نقش پنهان قطر و عربستان
نوشته شده توسط : zwembril

عربستان و قطر دو كشوری هستند كه در روند بحران آفرینی در سوریه نقش داشته و در این راستا از گروهك های تروریستی در سوریه حمایت كرده اند، تا با گسترش تروریسم در این كشور هم آن را از درون متلاشی كنند و هم انحرافی در انقلاب های مردمی منطقه ایجاد كرده باشند. امیر قطر با كنار گذاشتن راهكارهای سیاسی برای حل بحران سوریه از طریق اتحادیه عرب، فعالیت های در اتكا به عناصر مسلح را گسترش داده و بدنبال تكرار استراتژی لیبی هستند.

**نقش قطر در بحران سوریه

-------------------------------

سعید لاوندی كارشناس مركز مطالعات استراتژیك الاهرام گفت: نقش قطر در منطقه تردید برانگیز است و این كشور ازسوی آمریكا و كشورهای غربی مورد حمایت قرار می گیرد و در ایجاد بحران سوریه نقش اساسی را داشته است و در واقع هم اكنون قطر زبان حال كشور های غربی می باشد.

سعید لاوندی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری سوری 'سانا' در قاهره گفت: امیر قطر بنا به درخواست كشورهای غربی از كشور های عربی خواسته است كه نیروهای نظامی به سوریه اعزام كنند و همچنین دولت قطر خواستار ارجاع پرونده سوریه به شورای امنیت سازمان ملل است تا از این راهبرد سوریه را نیز مانند لیبی كند. درحالی كه این اندیشه ازسوی مردم و دولت سوریه پذیرفته شده نیست.

لاوندی گفت: اندیشه ارسال ناظران به سوریه و همچنین پیشنهاد ارسال نیروهای عربی به سوریه یك اندیشه از سوی قطر بوده است و در واقع این طرح های قطر از سوی ایالات متحده و رژیم صهیو نیستی مورد حمایت قرار می گیرد. این كشور ها هدفشان این است كه در سوریه ناآرامی ایجاد كنند و منطقه خاورمیانه را كنترل كنند و اهداف و سیاست استعماری خویش را از این راهبرد به پیش برند.

لاوندی گفت: اكثریت مردم سوریه از بشار اسد و افكار اصلاح طلبانه وی و دیگر اصلاحات جوهری اش در سوریه حمایت می كنند.

**مواضع تحلیلگران مصری

------------------------------

شخصیت های سیاسی و ادبی و مطبوعاتی شركت كننده در همایش ائتلاف ملی مستقل مصر در قاهره كه در 4 بهمن برگزار شد، درمورد سوریه و چگونگی حل بحران این كشور برگزار شده بود از نقش قطر و برخی از كشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در مورد بحران سوریه پرده بر داشتند و گفتند كه هم اكنون نقش قطر و توطئه های آن در جهان عرب كمتر از كشورهای استعمارگر نیست.

در این همایش شركت كنندگان نقش قطر و عربستان سعودی و گروه اپوزیسیون سوریه را در ایجاد بحران سوریه از راهبرد تبلیغات مطبوعاتی محكوم كردند و از حمایت این دو كشور از تروریست ها و خونریزی در این كشور انتقاد كردند.

'محمد یوسف' نویسنده و تحلیلگر مصری و 'علی هادی' رهبر حزب الناصر مصر و 'سمیر نعیم' استاد جامعه شناسی دانشگاه 'عین الشمس' نسبت به نقش برخی از كشورهایی كه دولت سوریه را مورد هدف قرار داده اند هشدار دادند و از همه نیروهای ملی خواستند كه برای برپایی همگرایی و انسجام در سوریه تلاش كنند.

این نویسندگان و شحصیت های مصری پیش بینی كردند كه غربی ها در منطقه سیطره بر مناطق نفت خیز و گازخیز را در سر می پرورانند تا از طریق بندرهای سوریه آن را به دولت های غربی منتقل كنند.

این شخصیت های سیاسی و ادبی مصری اشاره كردند كه ارتش عربی سوریه كه در تلاش هستند آن را مورد هدف قرار دهند یك ارتش دارای اندیشه عقیدتی می باشد و دارای توان رزمی بالا است كه مانع هرگونه خطر و تعرض علیه حاكیمیت ارضی سوریه می شود.

**مواضع تحلیلگران عربی

----------------------------

همچنین شخصیت های اردنی و فلسطینی و عراقی تصمیم اتحادیه عرب در مورد سوریه را رد كردند و گفتند كه این تصمیم یك اقدام خصمانه است و در چارچوب طرح هایی است كه قطر آن را هدایت می كند تا به اراده مردم سوریه لطمه وارد كند. این شخصیت ها گفته اند كه تصمیم های اتحادیه عرب مانع همگرایی و دفاع ملی در سوریه نمی شود.

'خالد الزبیدی' سردبیر روزنامه 'الدستور' اردن در یك گفتگو با تلویزیون سوریه گفت: تصمیم های اتحادیه عرب در مورد سوریه خصمانه است و یك توطئه علیه سوریه به شمار می رود و نیاید به آن توجه شود. وی گفت هر حكومتی می تواند با گروههای تروریستی و كسانی كه علیه امنیت و ارتش و شهروندان فعالیت می كنند، مبارزه كند.

در این راستا 'جمال حداد' هماهنگ كننده نیروهای ملی علیه دخالت در امور سوریه گفت: قطعنامه ها و تصمیم های اتخاذ شده ازسوی اتحادیه عرب علیه دولت سوریه دخالت آشكار در امور داخلی سوریه است و این خیال كشورها تجزیه سوریه را در سر می پرورانند.

جمال حداد گفت: كسانی كه چنین تصمیمی را علیه سوریه اتخاذ كرده اند در كشورشان بویی از دموكراسی نبرده اند. همچنین تعدادی از فلسطینی ها تصمیمات اتخاذ شده علیه سوریه را محكوم و تاكید كردند كه برخی از كشورهای عربی درصدد اجرای طرح هایی هستند كه منطقه را به نفع استعمارگران تجزیه كنند.

'اكرم عطا الله' نویسنده و تحلیلگر سیاسی فلسطینی گفت: برخی از كشورها اتحادیه عرب را به هر سمتی كه بخواهند سوق می دهند و این بیانگر ضعف در برخی از كشورهای عربی است كه ناگزیرند با این كشور ها همسو شوند.

'محمود ابوجابره' روزنامه نگار فلسطینی گفت: قطر درمورد سوریه طرح یك جانبه ای را در پیش گرفته است و از ارسال نیروها به سوریه حمایت می كند و پیش از این نیز از ارسال نیرو به لیبی حمایت كرده است.

'طه حسین سالم' نویسنده و تحلیلگر سیاسی عراقی گفت: توطئه ای كه سوریه با آن مواجه می باشد با هدف سقوط حكومت این كشور و تجزیه این كشور انجام می شود. زیرا كه این كشور یكی از كشورهای مخالف رژیم اشغالگر قدس است.

'علی كریم حسن' سردبیر روزنامه 'نبض الشباب' عراق گفت: قطر خواستار دخالت آشكار در سوریه است، و همه طرح های گذشته كه علیه سوریه اتخاذ شده به شكست انجامیده است و طرح دخالت نظامی قطر در سوریه نیز یك طرح توخالی است.

'عبدالرووف حمید' سر دبیر روزنامه 'العربیه' عراق گفت: ما در عراق نیز شاهد حمایت مالی و تسلیحاتی هستیم كه امیر قطر و هواداران وی به گروههای مسلح می رسانند.

'مهدی الریماوی' نویسنده اردنی به مواضع 'حمد بن جاسم' وزیر امور خارجه قطر و بحران آفرینی وی در سوریه پرداخت و وی را یك نمونه از ابتذال سیاسی توصیف كرد كه در خدمت حكومت های لندن و واشنگتن و اسراییل است و نسیت به كشورهای عربی كینه توزی می كند.

ریماوی طی یك مقاله ظنزآمیز كه در هفته نامه 'المجد' اردن نوشت: حمد بن جاسم در این توهم است كه سوریه نیز مانند لیبی خواهد شد، اما نمی داند كه ارتش سوریه ارتشی سلحشور و شجاع است كه قابل توصیف نیست و مردم سوریه دارای انسجام ملی نیرومندی و مثال زدنی هستند و این مردم از جایگاه و احترام بالایی نزد همه ترقی خواهان برخورداراند و گروههای مقاومت در این كشور دارای عزم جدی و روحیه فداكاری اند كه بالاترین قدرت ها و اراده های امپریالیستی و واپسگرا و صهیونیستی را به چالش كشیده است.

الریماوی گفت: این همپیمانی اشرار توان سوریه را به سمت فرسایش برده و باعث بوجود آمدن فتنه و تنش در سوریه می شود، اما بسیار كوچكتر از آن است كه این كشور را ازپای درآورد و ابتكار عمل را از دست حكومت سوریه خارج كند.

'الیاس الخوری' نماینده اتحادیه حقوق دانان عرب در ژنو در گفتگو با تلویزیون سوریه گفت: تصمیم هایی كه ازسوی اتحادیه عرب علیه سوریه اتخاذ شده تمام منشورهای سازمان ملل و اتحادیه عرب را زیر پا گذاشته است، زیرا كه به حاكمیت سوریه لطمه می زند.

الخوری در یك گفتگو با تلویویون سوریه گفت: منشور اتحادیه عرب بر احترام حاكیمیت اعضا و بویژه سوریه تاكید دارد.

وی گفت كه بسیاری از كسانی كه با اسم عرب صحبت می كنند درواقع مزدوران و وكیلان شركت های احتكاری بزرگ هستند و طبق نظر آنها ایفای نقش می كنند كه در راس آنها حمد بن جاسم وزیر امور خارجه قطر قرار دارد.

**مواضع تحلیلگران روسی

------------------------------

روزنامه الوطن سوریه نوشت كه پرفسور 'الكساندر دوگین' رییس سازمان اوراسیای روسیه و رییس كرسی جامعه شناسی در دانشگاه دولتی موسكو گفت: سوریه به عنوان مانعی در برابر طرح های تجاوزانه ای است كه ایالات متحده آمریكا به منظور تغییر مرزها و تغییرات ژئوپولوتیكی در منطقه درنظر گرفته است.

دوگین در گفتگو با خبرنگار 'سانا' در مسكو گفت: آمریكایی ها هیچ یك از كشورهای عربی را در طرح تجاوزكارانه خود در تغییر نقشه منطقه استثاء نكرده اند.

وی گفت: موضع برخی از كشورهای عربی و اسلامی درمورد سوریه باعث شگفتی و نارضایتی می شود. بویژه كه این كشورها قرابت روحی و ملی با مردم سوریه دارند، اما آشكارا خود را در خدمت آمریكا قرار داده اند. بویژه قطر و عربستان كه با این كارها می خواهند خود را نجات دهند، اما این روند هیچ سودی ندارد و بهار عربی به سوی آنها نیز خواهد رفت. وی گفت: موضع این دو كشور در مورد سوریه اشتباه و غیرمسوولانه است.

'بوریس دولگوف' یك پژوهشگر در انستیتو شرق شناسی وابسته به آكادمیك علوم روسیه در مسكو در گفتگو با خبرنگار 'سانا' گفت: اتحادیه عرب هم اكنون دیگر صبغه عربی ندارد بلكه به عنوان بازیچه در دست بیگانگان و غربی ها درآمده است.

وی گفت كه برخی از كشورهای عربی بویژه قطر و عربستان می خواهند كه از بحران سوریه برای تامین منافع خویش استفاده كنند و این بسیار تاسف برانگیر است.

دولگوف در گفتگو با خبر نگار 'سانا' در مسكو گفت: من در سفرم به سوریه شاهد حمایت و پشتیبانی مردم از حكومت سوریه و دولت بشار اسد بوده ام.

پژوهش**الف.ی**9123





:: برچسب‌ها: پرندگان ,
:: بازدید از این مطلب : 347
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 13 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: