اوراق مشارکت ارزی به جای طلب پیمانکاران نفت پرداخت شد
نوشته شده توسط : zwembril

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بر اساس اعلام رسمی و غیر رسمی مسئولان، سال گذشته قریب به  22 میلیارد دلار در بخش بالادست نفت و گاز جذب شده است که قریب به 13 میلیارد دلار آن به پروژه‌های توسعه فازهای مختلف پارس جنوبی اختصاص یافته است.

بر اساس این گزارش قریب به 1.5 میلیارد دلار از این رقم به وسیله انتشار اوراق مشارکت ریالی پارس جنوبی به بخش بالادستی صنعت نفت جذب شد.

کارشناسان معتقدند این رقم در صورت افزایش نرخ سود اوراق مشارکت در اوایل سال گذشته می‌توانست به بیش از 4 یا 5 میلیارد دلار برسد چنانکه پس از افزایش این نرخ در ماه‌های پایانی سال، نفت و گاز پارس توانست در یک نوبت بیش از 1400 میلیارد تومان از اوراق مشارکت خود را با نرخ 20 درصد به فروش برساند. آن هم در شرایطی که سقف اولیه فروش این اوراق 1150 میلیارد تومان تعیین شده بود.

در همان دوره فروش اوراق مشاکت، کارشناسان مالی صنعت نفت معتقد بودند با توجه به استقبال گسترده خریداران و اعلام سفارش‌های کلان خرید اوراق 20 درصدی به بانک‌ها، در صورت همکاری بانک ها امکان فروش ارقامی بسیار بیشتر از این حتی تا سقف 4 هزار میلیارد تومان نیز وجود داشت که به دلیل احتیاط بانک‌ها محقق نشد. کما اینکه مجوزهای بانک مرکزی برای افزایش میزان فروش اوراق در همان دوره تا جایی که خریدار داشته باشد اخذ شده بود.

با این وجود مسئولان نفتی تصور می‌کنند به طور کلی سال آینده نمی‌توانند به میزان امسال منابع جذب کنند و به منابع حاصل از اوراق مشارکت نیز امیدوار نیستند.





:: برچسب‌ها: کالیفرنیا , هندوستان , عکس ها ,
:: بازدید از این مطلب : 234
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 21 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: