وزارت نفت موظف به سرمایه‌گذاری 100 هزار میلیارد ریالی در میادین نفت و گاز مشترك شد
نوشته شده توسط : zwembril

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی عصر امروز (دوشنبه) بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال 1391 كل كشور را مورد بررسی قرار دادند.

جزء ج بند یك ماده یك بخش هزینه‌ای لایحه بودجه 91 مورد تصویب نمایندگان قرار گرفت كه براساس آن، وزارت نفت از طریق شركت‌های دولتی تابعه ذیربط موظف است در راستای بودجه عملیاتی، طرح‌های سرمایه‌ای از محل سهم خود از درصد پیش گفته و سایر منابع را مطابق با موافقت‌نامه‌های مبادله شده معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری در سال اول برنامه پنج‌ساله توسعه سال 90 اجرا و گزارش عملكرد تولید نفت و گاز را به تفكیك هر میدان و جداول طرحها، پروژه‌های سرمایه‌گذاری به منابع تخصیص یافته و هزینه شده را همراه با میزان پیشرفت فیزیكی هر یك از طرح‌ها و پروژه‌ها در مقاطع سه‌ماه، به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری و كمیسیون‌های برنامه و بودجه و محاسبات و انرژی مجلس شورای اسلامی و دیوان محاسبات كشور ارائه كنند.

همچنین براساس این مصوبه، موافقت‌نامه‌های مربوط به وزارت نفت و شركت‌های وابسته و تابع ذیربط مبادله شود و وزارت نفت مكلف است یك نسخه از آن را یك هفته پس از مبادله به اطلاع معاونت ‌برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری و كمیسیون‌های برنامه وبودجه و محاسبات و انرژی مجلس شورای اسلامی و دیوان محاسبات كشور ارسال كند.

نمایندگان در راستای اعمال حق مالكیت و حاكمیت بر منابع نفت و گاز كشورو نیز بابت همه مصارف سرمایه‌ای و هزینه‌ای شركت‌های یاد شده از جمله بازپرداخت تسیهلات بیع متقابل، بازپرداخت تسهیلات، تولید، حفظ سطح تولید و برداشت صیانتی و افزایش تولید نفت و گاز طبیعی، سرمایه‌گذاری و نیز هزینه صادرات با احتساب هزینه‌های حمل و نقل و بیمه (سیف) جزء الف بند یك ماده یك بخش هزینه‌ای لایحه بودجه 91 را تصویب كردند.

مفاد این بند جایگزین مفاد تبصره 38 دائمی لایحه قانونی بودجه 1358 كل كشور مصوب 27 مردادماه 1358 شورای انقلاب اسلامی می‌شود.

در عین حال، وزارت نفت موظف است در مقاطع سه‌ماهه عملكرد مالی این جزء را به سازمان حسابرسی ارائه دهد. پس از حسابرسی سازمان یادشده و تایید وزیر امور اقتصاد و دارایی قابل تسویه است و تسویه نهایی فیزیكی ومالی تا پایان تیرماه سال بعد، با همین ساز و كار انجام شود.

همچنین در جزء ب بند یك ماده یك، تصویب شد پس از تامین مصارف یاد شده از محل واریزی مازاد فوق به طور همزمان به نسبت سهم 25 درصد موضوع جزء الف این بند و معادل 3 میلیارد دلار برای تقویبت بنیه دفاعی و 500 میلیون دلار برای صنایع دفاعی و 250 میلیون دلار برای كمك به آشیانه نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای خرید هواپیما، بالگرد و سایر تجهیزات مورد نیاز توسط دولت اختصاص می‌یابد.

در عین حال معادل یك میلیارد دلار برای تامین قیر پروژه‌های عمرانی، 500 میلیون دلار برای شركت‌های گاز بابت گازرسانی به شهرها و روستاها، جبران هزینه‌های تولید، انتقال، پالایش و شبكه توزیع و بازپرداخت اوراق مشاركت و تسهیلات و 500 میلیون دلار نیز برای وزارت علوم، ‌تحقیقات و فناوری _ صندوق شكوفایی و نوآوری اختصاص یافت.

نمایندگان همچنین در اصلاح، بخش هزینه‌ای لایحه، عبارت 'تامین معادل 5 میلیارد دلار برای اعتبارات هزینه‌ای و تملك دارایی‌های سرمایه‌ای' را با 139 رای موافق، 12 رای مخالف و 15 رای ممتنع از مجموع 198 نماینده حاضر در صحن برای بررسی بیشتر به كمسیون تلفیق ارجاع دادند.

احمد توكلی در اخطار اصل 55 قانون اساسی، خواستار روشن شدن بخش تامین معادل 5 میلیارد دلار برای اعتبارات هزینه ای و تملك دارایی‌های سرمایه‌ای شد و گفت: آوردن این بخش همانند متمم بودجه است كه آن را بودجه را دوسقفی می‌كند كه این مخالف قانون برنامه پنجم توسعه است.

لاریجانی نیز ضمن وارد دانستن این اخطار گفت: این بخش از جزء ب ماده یك بخش هزینه‌ای لایجه بودجه به كمیسیون تلفیق ارجاع می‌شود تا هم معادل ریالی آن روشن و هم مبلغ 5 میلیارد دلار به صورت شفاف مشخص شود.

نمایندگان با بررسی تبصره یك جزء ب بخش هزینه‌ای مصوب كردند سهم وزات نفت از طریق شركت‌های دولتی تابع ذیربط از محل منابع موضوع جزء ج این بند و مازاد درآمد نسبت به ارقام پیش‌بینی شده در این قانون، فقط برای سرمایه‌گذاری در طرح های بالادستی نفت و گاز قابل هزینه است. استفاده از منابع موضوع این بند در طرح‌های غیر مرتبط و خارج از وظایف و اختیارات قانونی وزارت نفت از طریق شركت‌های دولتی تابع ذیربط ممنوع است.

در بررسی تبصره 3 جزء ب بخش هزینه‌ای نیز نمایندگان مصوب كردند وزارت نفت موظف است هر ماه گزارش عملكرد این جزء شامل میزان و مبلغ تولید، فروش، بیع متقابل نفتی و گازی، صادرات نفت خام، میعانات گازی و گاز طبیعی را به كمیسیون‌های اقتصادی، انرژی و برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، وزارت امور اقتصادی و دارایی و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری، بانك مركزی و دیوان محاسبات كشور ارسال كنند.

نمایندگان همچنین جزء پ بند یك بخش هزینه‌ای لایحه بودجه را مصوب كردند كه بر اساس آن، گزارش عملكرد این جزء در مقاطع سه ماهه به كمیسیون‌های اقتصادی،‌انرژی، برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی و دیوان محسابت كشور ارسال شود.

نمایندگان همچنین جزء پ بند یك ماده یك بخش هزینه‌ای لایحه بودجه را نیز مصوب كردند كه براساس آن، مابه‌التفاوت قیمت 5 فراورده اصلی و سوخت هوایی فروخته شده به مصرف‌كنندگان داخلی با قیمت صادراتی یا وارداتی این فراورده‌ها حسب مورد بعلاوه هزینه‌های انتقال داخلی فراورده‌ها و نفت خام، معادل آنها و توزیع، فروش، مالیات و عوارض موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده در دفاتر شركت‌های پالایش نفت به حساب بدهكار وزارت نفت از طریق شركت تابعه ذیربط ثبت و از آن طریق در بدهكاری حساب دولت (خزانه داری كل كشور) واریز شود.

همچنین معادل این رقم در خزانه‌داری كل به حساب بستانكار وزات نفت از طریق شركت‌های دولتی تابع ذیربط منظور و عملكرد مالی این جزء به صورت مستقل توسط شركت یاد شده در مقاطع زمانی سه ماهه پس از گزارش سازمان حسابرسی و تایید وزیر امور اقتصادی ودارایی به صورت علی‌الحساب با خزانه‌داری كل كشور تسویه شود و تسویه حساب نهایی فیزیكی و مالی حداكثر تا پایان تیرماه سال بعد انجام شود.

جزء ث بند یك ماده یك بخش هزینه‌ای نیز از سوی نمایندگان مورد تصویب قرار گرفت. براساس این جزء، پرداخت تعهدات سرمایه‌ای شركت‌های دولتی تابعه وزارت نفت از جمله طرح‌های بیع متقابل به موجب قوانین مربوط به قبل و بعد از اجرای این قانون ایجاد شد و یا می‌شود و همچنین هزینه‌های صدور و فروش نفت با احتساب هزینه‌های حمل و بیمه (سیف) به عهده شركت‌های یاد شده است.

در تبصره این جزء آمده است: وزارت نفت از طریق شركت‌های تابعه وابسته ذیربط می‌تواند نسبت به بازپرداخت تعهدات بیع متقابل نفتی و گازی منعقده سال‌های قبل محل تولید یا عواید همان میدان و در صورت عدم امكان، از محل عواید سایر میادین از سهم خود با تایید وزیر نفت اقدام كند.

سیام** 1053**2023* 1418





:: برچسب‌ها: کنسرت , مرخصی ,
:: بازدید از این مطلب : 251
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: