هفته سینمای ایران در سودان آغاز شد
نوشته شده توسط : zwembril

به گزارش ایرنا از بیروت، پس از پیگیری های چند ماهه رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در سودان در خصوص دعوت از هیات متخصص در صنعت سینمای ایران جهت انتقال تجارب به همتایان سودانی خود، سه نفر از برجسته ترین هنرمندان تولید انیمیشن در رسانه ملی جمهوری اسلامی ایران در این خصوص راهی سودان شدند.

'امیر كساوندی' نویسنده و كارگردان پویانمایی و مدیر گروه ، سید 'ارشاد میر شجاعی' طراح و گرافیست و مدرس دانشگاه و 'پوریا سازگار' كارشناس نرم افزار و شبكه، اعضای این گروه را تشكیل می دهند.

این گروه كه در كارنامه خود حدود 100 ساعت ساخت و تولید انیمیشن دارند، مجموعه ای از كارهای انیمیشن برتر كشورمان را با دوبله به زبان عربی و انگلیسی برای نمایش و آموزش به سودان آوردند.

در این مراسم كه روز دوشنبه برگزار شد، 'عبدالله صالح سفیان' رئیس كاخ جوانان و نوجوانان سودان با اشاره به موافقتنامه موجود بین این نهاد و رایزنی فرهنگی سفارت ایران در خصوص فعالیت های مشترك آموزش سینمایی سخن گفت و حضور این هیات را نقطه شروع بسیار خوب و مغتنمی برای كشورش توصیف نمود.

وی ابراز امیدواری كرد كه با ادامه چنین برنامه هایی جوانان علاقمند سودانی بتوانند به نحو احسن از این فرصت پیش آمده كمال استفاده را بنمایند.

وی با اشاره به موفقیت های چشمگیر سینمای ایران پس از انقلاب اسلامی در جهان و كسب جوایز متعدد و نیاز جامعه هنری و فرهنگی سودان به انتقال این تجارب از حضور كساوندی كارگردان انیمیشن و رئیس هیات سینمایی ایرانی درخواست كرد تا با مشاركت با عبادی محجوب از كارگردانان سودانی و عضو اتحادیه كل سینمایی این كشور، مقدمات برپایی كارگاه آموزشی در زمینه تولید آثار انیمیشن فرهنگی برای دانشجویان سودانی را فراهم آورند.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین 'ملكوتی تبار' رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در سودان با اشاره به نقش مهم هنر و ادبیات در جهت توسعه و گسترش فرهنگ و پرورش و نیز تربیت نسل های جوان هر كشور و نقش چشمگیر رسانه های گروهی و سینما در این خصوص گفت: امروزه رسانه ها روز به روز در زندگی مردم اثر بیشتری می گذارند.

وی ادامه داد: به همین دلیل تولیدات رسانه ای به یكی از خواسته های ضروری بشر تبدیل شده و در ذهن این سئوال را متبادر می كند كه چگونه می توان از این فرصت در مسیر درست استفاده كرد؟

وی با اشاره به اینكه 'باید از رسانه های ملی به عنوان ابزاری برای مقابله با تهاجم فرهنگی غرب و انحرافات اخلاقی استفاده موثر كنیم.'، گفت: جمهوری اسلامی در زمینه سینما خصوصاً بعد از انقلاب اسلامی خیلی پیشرفت كرده و فیلم های هدف دار در موضوعات مختلف سینمایی تولید كرده است.

وی ابراز امیدواری كرد كه برنامه های تبادل فرهنگی در زمینه سینما ادامه داشته باشند تا بتوانیم تجربه خوب ایران در سینما را به مردم دوست و مسلمان سودان منتقل كنیم.

در ادامه كساوندی كارگردان پویا نمایی و مدیر گروه اعزامی به سودان با اظهار خوشحالی از حضور خود و همراهانش در بین مردم صمیمی سودان ابراز امیدواری كرد كه بتوانند جهت انتقال تجربیات پویانمایی ایران به برادران سودانی هرچند به طور فشرده موفق باشند.

وی با اشاره به اهمیت تولیدات انیمیشن به جهت مخاطب آن كه كودكان و جوانان هستند، ادامه داد: به همین منظور تولید سالانه حداقل دو فیلم سینمایی و 500 ساعت برنامه تلویزیونی پویانمایی در دستور كار رسانه ملی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

عبادی محجوب كارگردان و رئیس اتحادیه كل سینمای سودان هم با اشاره به پیشرفت های جهانی سینمای ایران در دو دهه اخیر اظهار داشت كه استفاده از تجربیات برادران ایرانی به خصوص در زمینه پویا نمایی برای ما از جایگاه بالایی برخوردار است و ما امیدواریم كودكان سودانی با انیمیشن های ایرانی بیشتر با تاریخ و فرهنگ اسلامی این كشور آشنا شوند.

وی گفت: من از دستگاه های ذیربط در سودان تقاضا می كنم كه مقدمات كار تولید سینمایی را در سودان با كمك كارشناسان ایرانی فراهم كنند چرا كه علیرغم اینكه حدود صد سال است كه فیلم های سینمایی در سودان راه پیدا كرده اما تولید سینمایی نداریم.

قبل از شروع رسمی برنامه با توجه به حضور گسترده كودكان سودانی كه در اردوهای تابستانی كاخ جوانان شركت كرده بودند، تعدادی از پویا نمایی های دوبله شده به زبان عربی پخش شد كه مورد استقبال نیز قرار گرفت.

خاور**1030**2047**





:: برچسب‌ها: حزب , رودخانه ,
:: بازدید از این مطلب : 327
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: