دیده‌بان حقوق بشر: ناتو درباره مرگ غیرنظامیان در لیبی تحقیق کند
نوشته شده توسط : zwembril

نظامیان وفادار به معمر قذافی، رهبر پیشین لیبی، هدف حمله‌های هوایی سال گذشته ناتو در لیبی بودند

نتایج یکی ازجامع‌ترین گزارش‌هایی که درباره حمله‌های هوایی سال گذشته ناتو در لیبی تهیه شده است، نشان می‌دهد که در جریان این حمله‌ها دست کم ۷۲ غیرنظامی کشته شده‌اند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر که این گزارش را تهیه کرده، از مقامات ناتو خواسته است تا درباره مرگ غیرنظامیان در جریان حمله‌های هوایی سال گذشته نیروهای تحت امر این سازمان در لیبی تحقیقات کاملی انجام دهند.

فرد آبراهامز، تهیه‌کننده اصلی گزارش دیده‌بان حقوق بشر، به بی‌بی‌سی گفت: "خواهان تحقیقات فوری، موثق و کامل ناتو هستیم."

ناتو تاکید دارد که در زمان حمله‌های هوایی به لیبی که به منظور مقابله با نظامیان وفادار به معمر قذافی، رهبر وقت لیبی، انجام شد، تمهیدات بی‌سابقه‌ای را در پیش گرفته است تا تلفات غیرنظامیان را به کمترین میزان ممکن برساند.

این سازمان اعلام کرده است که نمی‌تواند مسئولیت مرگ غیرنظامیان در این حمله‌ها را به عهده بگیرد، چون حمله‌ها هوایی بوده‌اند و نیروهایش در محل مستقر نبودند تا مرگ غیرنظامیان بر اثر حمله‌ها را تایید کنند.

ناتو همچنین از مرگ غیرنظامیان در جریان این حمله‌ها "به شدت ابراز تاسف" کرده و گفته است که آماده همکاری با مقامات دولت کنونی لیبی است تا تحقیقات در این مورد انجام شود.

این سازمان اضافه کرده است که برای انجام تحقیقات مستقل در باره مرگ غیرنظامیان در جریان حمله‌های هوایی در لیبی مسئولیتی به عهده ندارد.

نیروی هوایی ناتو سال گذشته در لیبی برای هدف قرار دادن نیروهای وفادار به معمر قذافی ۹ هزار و ۶۵۸ پرواز انجام داد.

در ماه مارس نیز سازمان عفو بین‌الملل، یک سازمان دیگر فعال در زمینه حقوق بشر، اعلام کرد که مرگ ۵۵ غیرنظامی از جمله ۱۶ کودک و ۱۴ زن را که بر اثر حمله‌های هوایی در لیبی جان خود را از دست داده‌اند، ثبت کرده است.

عفو بین‌الملل ناتوانی ناتو در انجام تحقیقات کامل درباره مرگ این افراد را "به شدت ناامیدکننده" توصیف کرد.

بریجیت کندال، خبرنگار حوزه دیپلماتیک بی‌بی‌سی می‌گوید که محافظت از غیرنظامیان در مقابل افراد مسلح وفادار به معمر قذافی دلیل آغاز حمله‌های هوایی ناتو بود و به همین دلیل مرگ غیرنظامیان در این حمله ها به موضوعی حساس تبدیل شده است.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی در روز دوشنبه، اعلام کرد که جزئیات مدارک مربوط به ادعاهایی را که درباره مرگ غیرنظامیان در هشت حمله جداگانه نیروهای ناتو مطرح شده اند، بررسی کرده است.

در این گزارش آمده است که در یک مورد، با انفجار اولین بمب ۱۴ نفر کشته شده‌اند و چند لحظه بعد در انفجار بمب دوم ۱۸ نفر دیگر که برای کمک به قربانیان بمب قبلی رفته بودند، جان خود را از دست داده‌اند.

آقای آبراهامز می‌گوید که نگرانی اصلی این است که مرگ این غیرنظامیان همچنان تاییدنشده، باقی مانده است و خانواده‌های قربانیان نیز غرامتی دریافت نکرده‌اند.

او گفت: "ناتو تاکنون در موقعیت انکار و عدم‌تایید بوده است."

او گفت که با بررسی آنچه که رخ داده است، اشتباهات احتمالی شناسایی می‌شود، ولی "خودداری ناتو از انجام این بررسی‌ها می‌تواند باعث مرگ غیرضروری غیرنظامیان در آینده شود."





:: برچسب‌ها: خانه , هاوایی ,
:: بازدید از این مطلب : 319
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: