بررسی روزنامه های صبح سه شنبه تهران؛ ۲۶ اردیبهشت
نوشته شده توسط : zwembril

روزنامه های صبح امروز تهران، طرح اتحاد بحرین و سعودی را با اهمیت دیده و از آن انتقاد کرده اند. ادامه نقد سفرهای استانی دولت و برشمردن طرح های عقب افتاده و بررسی نشده ای که آغاز شد و منابعی که به هدر رفت بخش دیگری از مطالب این روزنامه هاست.

عکس و تیتر صفحه اول کیهان

کیهان در خود به مناسبت اتحاد بحرین و سعودی به شدت به این دو کشور پادشاهی تاخته و نوشته یکی از اهداف اصلی عربستان در انعقاد یک توافق با آل خلیفه در قالب «طرح اتحاد» این است که پیروزی قطعی مردم بحرین بر آل خلیفه را نزدیک می بیند و برای پیشگیری از تشکیل یک حکومت اسلامی در بحرین، طرح الحاق را پیش کشیده تا از وقوع این اتفاق قطعی پیشگیری کرده و یا وقوع آن را هرچه ممکن است با تاخیر روبرو کند. این خیال خام در حالی است که جمعیت مناطق شرقی عربستان که شیعیان هستند ۱۵ درصد جمعیت این کشور بوده و یک جمعیت بالغ بر ۴ میلیون نفری را شامل می شود.

به نوشته این روزنامه اما اشتباه بزرگ آل سعود این است که طرح اتحاد و طرح هایی از این دست نه فقط توان جلوگیری از پیروزی انقلابیون مسلمان بحرین را ندارد بلکه ظرفیت به میدان آمده در بحرین را به ظرفیت شیعیان منطقه شرقی عربستان نیز می افزاید. مگر طرح خاورمیانه بزرگ و بعد طرح خاورمیانه جدید که در مقیاسی منطقه ای و با پشتیبانی آمریکا و رژیم صهیونیستی و برخی از همین حاکمان مرتجع عربی برای مهار الگوی انقلاب اسلامی به صحنه آورده بودند توانست جلوی الهام بخشی انقلاب اسلامی را بگیرد؟

کیهان نوشته و بالاخره باید گفت: علاوه بر شکست معنادار آل خلیفه در انقلاب ملت بحرین و شکنندگی و تزلزل آل سعود در جلوگیری از شکل گیری حرکت های اعتراضی در عربستان، مشکلات دیگری نیز وجود دارد که طرح اتحاد میان این دو رژیم را ابتر خواهد کرد.

آینده احمدی نژاد

ا نوشته یک سال و چند ماه مانده به پایان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، آینده سیاسی وی موضوع گمانه‌زنی‌ها و تحلیل و تفسیرهای متفاوتی در چند روز گذشته واقع شده‌است. تا پیش از این در نظام جمهوری اسلامی ایران آینده سیاسی روسای دولت‌ها در زمان حضور آنها در راس قدرت، چندان موضوع بحث و تحلیل قرار نمی‌گرفت، چرا که در زمان ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی، حضور وی در دو جایگاه مهم مانند مجلس خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، گمانه‌زنی درباره آینده سیاسی وی را چندان سخت نمی‌نمود. آینده سیاسی محمد خاتمی نیز اگرچه حضور در مجمع تشخیص مصلحت نظام را نپذیرفت، مورد مناقشه قرار نگرفت.

به نوشته این مقاله پس از اتفاقات مهم دوران دوم ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، به خصوص حوادث پس از انتخابات خرداد ۸۸، موضع گیری‌هایش درباره قوای دیگر، خانه نشینی ۱۱ روزه وی و چالش‌هایی که با برخی از چهره‌های سیاسی (حتی در دولت‌های خود وی) داشت و مهم‌تر از همه، به هم خوردن صف‌آرایی سنتی نیروهای سیاسی کشور، سبب شد تا آینده سیاسی این رئیس‌جمهور-که همزمان هم مورد حمایت برخی اصولگرایان است وهم مورد انتقاد آنها-در هاله‌ای از ابهام باشد.

ابتکار اضافه کرده: در چند روز گذشته برخی از فعالان سیاسی و رسانه‌ای پیرامون این موضوع به اظهارنظر پرداختند. صادق زیبا کلام به تازگی گفته احمدی نژاد یک خاطره در ذهن توده‌های محروم خواهد شد و بس.

تیتر و عکس صفحه اول ابتکار

سفرهای بی فایده استانی

انتقاد از سفرهای استانی دولت در روزنامه ها ادامه دارد.

روزنامه جمهوری اسلامی در خود از هزینه‌های هنگفتی که بسیاری از دستگاه‌ها از بیت المال پرداخت می‌کنند برای سفر انتقاد کرده و نوشته به جای برپایی این قبیل نمایشگاه‌ها، بهترین و گویاترین عرصه برای ارائه و معرفی دستاوردهای سفرهای استانی، اجرا و تکمیل طرح‌هایی بود که وعده انجامش در سفرهای پیشین داده شده بود و متاسفانه بخش عمده‌ای از آنها یا اساسا آغاز نشده یا نیمه کاره به حال خود رها شده است.

به نوشته این روزنامه انبوهی از طرح‌های آغاز شده که به علت نبود کار کارشناسی، بررسی توجیه اقتصادی و ارزیابی علمی، پس از مدتی رها شده اند، از جمله این پیامدها است. در حوزه صنعتی تنها کافی است نگاهی به ۸ طرح فولادی معروف وزارت صنایع و معادن سابق بیندازیم؛ طرح‌هایی که بدون جانمایی درست و تنها با شعار اشتغالزایی و رشد متوازن در جریان همین سفرها، مصوب شدند و امروز پس از گذشت چند سال و چندین بار پاسکاری میان دولت و بخش خصوصی به علت عدم توجیه اقتصادی تنها به تلی از سرمایه‌های عمومی یا همان درآمدهای نفتی تبدیل گردیده که بی‌خاصیت رها شده‌اند.

و خلاصه آیا بهتر نبود به جای تعریف طرح‌های نسنجیده اقتصادی که از کمترین مطالعات کارشناسی نیز محروم بودند، اعتبارات، به تکمیل آنچه در قالب برنامه‌های چهارم و پنجم پیش‌بینی شده بود اختصاص داده می‌شد؟

حمید حاج اسماعیلی در درباره وعده های رییس جمهور در سفر استانی اخیر خود پیرامون کشاورزی استان توضیح داده که خراسان رضوی یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی ایران محسوب می شود و در تولید بسیاری از محصولات زراعی و باغی رتبه های اول تا سوم را دارد اما تا کنون آن طور که باید و شاید به صنایع تبدیلی و تکمیلی پرداخته نشده است. انواع میوه ها را تولید می کنیم و چون صنایع تبدیلی نداریم، بخشی از آن به صورت تازه خوری مصرف می شود. بر اساس گفته کارشناسان ۳۰ تا ۵۰ درصد میوه تولیدی هدر می رود، به همین دلیل تولید برای کشاورز و باغدار مقرون به صرفه نیست.آقای رئیس جمهور!

در این مقاله توضیح داده شده: کشاورزی استان همچون دیگر نقاط کشور با مشکلی تحت عنوان «واردات» مواجه است؛ وارداتی که تیشه به ریشه همه چیز می زند که امید است تدبیری اندیشیده شود تا بیش از این به ریشه کشاورزی تیشه ای زده نشود.قاچاق دام، بیماری ها و... از مشکلاتی است که وجود دارد و باید مدیریت شود.

اسفندیار شاهنامه و بچه حزب الهی امروز

با عنوان "فردوسى باید هم بزرگ شود. فردوسى در قلّه است" بخش هائی از گفته های رهبر جمهوری اسلامی را نقل کرده که: من موافقم که از «فردوسى» تجلیل شود، اصلاً به دستور و خواست من بود؛ منتها چون اواخر ریاست جمهورى‌ام بود، به آقاى مهندس «حجت» گفتم که دنبال نمایید و فردوسى را بزرگ کنید. فردوسى باید هم بزرگ شود. فردوسى در قلّه است.

آیت الله خامنه ای به نوشته این روزنامه گفته است اگر کسى به شاهنامه نگاه کند، خواهد دید که یک جریان گاهى باریک و پنهان و گاهى وسیع، از روح توحید، توکّل، اعتماد به خدا و اعتماد به حق و مجاهدت در راه حق در سرتاسر شاهنامه جارى است. این را مى‌شود استخراج کرد، دید و فهمید. مخصوصاً بعضى از شخصیت هاى شاهنامه خیلى برجسته هستند که اینها را باید شناخت و استخراج کرد. من یک وقت گفتم که «اسفندیار» مثل این بچه حزب‌اللّهی هاى امروز خود ماست! در فرهنگ شاهنامه یک حزب‌اللّهى غیورِ دین‌خواه مبارز وجود دارد. بله؛ این کارها را شما بکنید تا دیگران نکنند. شما که نکردید، دیگران مى‌کنند.»

اتحاد کارتونیست ها

جمال رحمتی درباره مشکل کاریکاتوریست ها در نوشته:نخستین دوره ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد امید‌هایی را در دل کاریکاتوریست‌ها ایجاد کرده بود تا بعد از سال‌ها بتوانند چهره رییس‌جمهور را در قالب کاریکاتور ارائه کنند. تا قبل از آن، مقام ریاست‌جمهوری به واسطه حضور روحانیون، محدوده ممنوعه کاریکاتوریست‌ها بود. حال دیگر فردی غیر روحانی عهده‌دار این مقام شده بود و این محدودیت خود به خود برداشته می‌شد. کاریکاتوریست‌ها با تردید دست به کار شدند و چهره رییس‌جمهور را کاریکاتوری کردند. این آثار، بازخوردی منفی نداشت.

به نوشته این کارتونیست:کاریکاتور رییس‌جمهور، وزرا و نمایندگان مجلس و... یکی پس از دیگری روی جلد و داخل مجلات و نشریات را مزین کرد، حال بعد از سال‌ها فعالیت مستمر که در مراحلی نیز به دور از تنگنا نبوده است، به ناگهان خبر عجیب و غیر معمول حکم شلاق یک کاریکاتوریست اراکی در فضای رسانه‌یی می‌پیچد و بلافاصله واکنش‌ها در مخالفت با این حکم بروز پیدا می‌کند. اما حکم آن‌قدر عجیب است که هیچ کس در مقام دفاع از آن برنمی‌آید. عجیب است چون ظاهرا یک نماینده خود را در دایره‌یی می‌بیند که رییس‌جمهور و معاونان و مسوولان دیگر، خارج از آنند.

به نوشته مقاله اعتماد: همه به دور از گرایشات فکری، برای جلوگیری از بدعتی اشتباه، قدمی برداشته‌اند. فضای کنونی نیازمند این نگرش بی‌طرفانه و منصفانه است. نباید در سایه مرزبندی‌های فکری و سیاسی، حقی پایمال شود. کارتونیست‌های فعال در فضای مجازی و همین‌‌طور نشریات، خانه کاریکاتور و... با اینکه مرزبندی مشخص فکری با هم دارند، همه و همه پیگیر لغو این حکم هستند.

اقتصاد در اغما و بیکاری فراوان

احمد میرمطهری در دنیای اقتصاد با اشاره به این که دو ماه از سال جدید می‌گذرد و بودجه امسال هنوز به تصویب نرسیده نوشته مجادله بین دولت ومجلس برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به پایان نیامده و هنوز معلوم نیست اجرای این فاز تا چه حد بر زندگی جاری مردم تاثیر می‌گذارد. به نظر می‌رسد برنامه پنجم و سند چشم‌انداز به کلی کنار گذاشته شده‌اند و اجرای طرح تحول اقتصادی که همان هدفمندی یارانه‌ها است فعلا به هدف نهایی تبدیل شده است، ولی نکته‌ای که به آن اشاره‌ای نمی‌شود، زمانی برای پایان پرداخت یارانه‌های نقدی است.

طی سال‌های اخیر تزریق درآمدهای هنگفت ارزی ناشی از صادرات نفت به قیمت‌های بسیار بالا پیامد‌هایی برای اقتصاد ما داشته و خواهد داشت که آشکارترین نمودهای آن افزایش شدید واردات و کاهش رشد بخش‌های واقعی اقتصاد بوده است. همه اینها نشانه‌های بروز بیماری «هلندی» در اقتصاد ایران است. استمرار چنین وضعیتی به رکود در بخش واقعی اقتصاد و افزایش نرخ بیکاری و کاهش رشد اقتصادی کشور دامن خواهد زد. آیا تدبیری برای خروج از این شرایط در نظر گرفته شده است؟

شواهد و قرائن موجود، حاکی از ادامه رشد نقدینگی است و چنان که از ارقام بودجه پیشنهادی نیز به روشنی پیدا است، حجم نقدینگی فعلی در جامعه باز هم رکورد‌های جدیدی ثبت خواهد کرد و احتمالا حرکت مخرب نقدینگی در بخش‌های مختلف اقتصادی، کالاها، فلزات، طلا و... ادامه می‌یابد . در حالی که مدیریت اقتصاد ملی نباید روزمره شود و هر حرکت فعالان اقتصادی بر پایه حدس و گمان از سیاست‌های اقتصادی باشد. اقتصاد ملی را نباید به «اغما» برد، بلکه آن را باید «بیدار» نگه‌داشت.

حمید تهرانی در جهان صنعت نوشته بیکاری مهم‌ترین معضلی است که کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کند، اگرچه تورم و گرانی کالا بزرگ‌ترین ظلم به اقشار ضعیف محسوب می‌شود اما اگر همین اقشار ضعیف شغل داشته باشند و برای تامین مایحتاج خود درآمد کسب کنند آنگاه تورم و گرانی باعث نابودی این قشر نخواهد شد اما چنانچه در عین گرانی، بیکاری و عدم کسب درآمد هم به قشر ضعیف و نیازمند تحمیل شود در این صورت بجز نابودی و افزایش آسیب اجتماعی چه چیز دیگری انتظار شهروندان دهک آخر جامعه را می‌کشد.

کارتون حسن کریم زاده، اعتماد

در نظر گرفتن منابع مالی آن هم اگر درست و هوشمندانه هزینه شود، رویدادی دلگرم کننده است اما پیش از آن باید راهبردهای صنعت و تولید در کشور مورد بازنگری قرار گیرد تا منابع تخصیص یافته در باتلاق مدیریت ناکارآمد نابود نشود.

حمید حاج اسماعیلی کارشناس بازار کار هم تهران امروز نوشته در چند روز گذشته بحث اشتغال و میزان واقعی نرخ بیکاری در کشور بخصوص میان قشر جوان کشور مورد توجه مقامات دولتی و کارشناسان و نمایندگان مجلس قرار گرفته است. وقتی رئیس مرکز پژوهشهای مجلس اعلام کرد که با توجه به مدارک بیمه شدگان تامین اجتماعی در سال گذشته تنها ۲۰۹ هزار فرصت شغلی ایجاد شده است، مسئولان دولتی در جواب آمارهایی را بیان کردند که با آنچه در جامعه دیده می‌شود فاصله زیادی دارد ولی با این وجود مقامات دولت حاضر به پذیرش واقعیت اشتغال در کشور نیستند و بر آمارهای بحث‌انگیز خود پافشاری می‌کنند.

یکی دیگر از دلایل نامطمئن بودن این آمار، تفاوت بسیار زیاد این آمار با اطلاعات به‌ دست آمده با مراکز دیگری است که در زمینه آمار و اشتغال فعال هستند. به طور مثال سازمان تامین اجتماعی آمار ۲۰۰ هزار نفری را از افزایش بیمه‌شدگان در سال ۹۰ ارائه می‌دهد که بیش از یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار نفر با آمار رئیس مرکز آمار تفاوت دارد.

قدس در خود نوشته طبق آمار رسمی دولت، قیمت خرید و اجاره مسکن در تهران از ابتدای دولت احمدی‌نژاد تا تابستان سال ۹۰، نزدیک به چهار برابر شده است.

به گزارش این روزنامه متوسط قیمت یک مترمربع مسکن آپارتمانی در شهر تهران در بهار ۱۳۸۴ یعنی در آستانه روی کار آمدن دولت احمدی‌نژاد معادل ۵۸۷ هزار تومان بود.

این در حالی است که گزارش جدید مرکز آمار (منتشرشده در فروردین ۱۳۹۱) نشان می‌دهد متوسط قیمت خرید و فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران در تابستان سال ۹۰ معادل ۲ میلیون و ۸۳ هزار تومان بوده است. با یک مقایسه ساده مشخص می‌شود میزان افزایش قیمت مسکن در دوره احمدی‌نژاد بیش از ۵/۳ برابر بوده است.

پای حرف های مجلس

پوریا عالمی اعتماد به نقل از مصطفی کواکبیان در جلسه علنی مجلس نوشته «سعی می‌کنم سالی یک‌بار [ ...] .»موسی قربانی به این سخن اعتراض کرده اما آقای باهنر گفت: «آقای کواکبیان این حرف‌ها را برای شاداب شدن مجلس می‌زند.»

طنزنویس اعتماد چند احتمال داده: برای شاداب شدن مجلس، از فردا به جای نطق پیش از دستور، قطعاتی از دیوان ایرج میرزا خوانده شود. یا از فردا از حمید ماهی‌صفت (برای گفتن جوک) و بهزاد محمدی (برای اجرای قهوه‌خانه زری‌خانوم) دعوت شود تا بین نطق نمایندگان چندتا حرکت بیایند. یا از فردا مراسم آتش‌بازی، طناب‌بازی، شعبده‌بازی، [ ...] در راهروها انجام شود.

ستون کاناپه در پایان نوشته بعد می‌گویند چرا آقای احمدی‌نژاد برای شوخی و تفریح می‌رود مجلس. و پیشنهاد کرده سخنرانی‌های آقای احمدی‌نژاد در شهرستان‌ها که مردم را می‌اندازد توی رو در بایستی تا جمعیت را زیاد کنند و همچنین مذاکرات صحن علنی مجلس را بعد از ساعت دو نیمه شب در رادیو و تلویزیون پخش کنند که بنیان خانواده‌ها در طول روز نلرزد.

کارتون روز

کار ابوالفضل محترمی، شرق





:: برچسب‌ها: موزه , نیویورک ,
:: بازدید از این مطلب : 343
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: