مصوبه دولت برای حمایت و گسترش اشتغال پایدار در كشور
نوشته شده توسط : zwembril

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی دولت، هیات وزیران بنا به پیشنهاد مشترك معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و وزارتخانه‌های تعاون، كار و رفاه اجتماعی و امور اقتصادی و دارایی و بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران و به استناد ماده 80 قانون برنامه پنجساله توسعه دستگاههای اجرایی را مكلف كرد، نسبت به حمایت از گسترش و توسعه كارآفرینی، مشاغل نو، بنگاههای تولیدی، كسب و كار خانگی و مشاغل از راه دور اقدام كنند.

بر این اساس، واحدهایی كه در زمینه توسعه و گسترش آموزش های كسب و كار، كارآفرینی و فنی و حرفه ای موضوع بند 'هـ' ماده 80 قانون فعالیت می كنند، مشمول حمایت های مقرر در این آیین نامه هستند.

همچنین، دستگاههای اجرایی موظفند نسبت به شناسایی شبكه ها، خوشه ها و زنجیره های تولیدی مربوط به وظایف و ماموریتهای قانونی خود اقدام كنند.

** حمایت از ایجاد و توسعه شهرك های فناوری

بر اساس این مصوبه، به منظور تسهیل تبدیل بنگاههای كوچك و متوسط به بنگاههای بزرگ و رقابت پذیر و ورود آنها به بازارهای هدف، دستگاههای اجرایی مرتبط موظفند از ادغام این گونه بنگاهها و یا استفاده از الگوهای شبكه سازی یا نشان تجاری مشترك در بازارهای هدف، با رعایت ماده 105 قانون حمایت كنند.

بر این اساس، حمایت های موضوع این ماده تا پایان سال 1391 به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت به تصویب كار گروهی متشكل از وزیران امور اقتصادی و دارایی، تعاون، كار و رفاه اجتماعی و صنعت، معدن و تجارت می رسد.

همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت مجاز است به منظور گسترش تحقیق و توسعه (R&D) در بنگاه های كوچك و متوسط و تقویت پیوند میان مراكز فناوری داخلی و خارجی، ضمن انجام مطالعه امكان ‌سنجی جهت ایجاد و توسعه شهركهای فناوری در مناطق مختلف كشور، از ایجاد و توسعه شهرك های فناوری و توسعه مراكز رشد و انكوباتورها(زادپروری) حمایت كند.

** فراهم سازی امكانات بازاریابی اینترنتی برای خوشه های تولیدی

بر اساس این مصوبه، دستگاهای اجرایی موظفند در حدود وظایف و اختیارات قانونی نسبت به فراهم سازی امكانات بازاریابی اینترنتی برای خوشه های تولیدی اقدام و آنها را به مشاركت در روزآمدسازی اطلاعات در این فضا تشویق كنند و از شركت هایی كه در تجارت الكترونیك برای كسب و كارهای كوچك سرمایه گذاری می‌كنند حمایت های قانونی و حقوقی لازم را به عمل آورند.

بر این اساس، سازمان صنایع كوچك و شهركهای صنعتی ایران موظف است نسبت به انتقال تجربه خود در زمینه شناسایی، تقویت و توسعه شبكه ها و خوشه های تولیدی به دستگاه های اجرایی متقاضی اقدام كند.

** حمایت و گسترش مشاغل خانگی

بر این اساس، حمایت و گسترش مشاغل خانگی در چارچوب قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی و دستورالعمل های مصوب آن، صورت می پذیرد.

همچنین، سازمان آموزش فنی و حرفه ای كشور موظف است در اجرای ماده 10 قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی و مواد 13 و 22 قانون مدیریت خدمات كشوری بخشی از اعتبار هزینه ای مصوب خود را برای حمایت از آموزش های كسب و كار خانگی در قالب خرید خدمات از بخش غیر دولتی، اختصاص دهد.

** توسعه مشاغل از راه دور در بخش غیر دولتی

بر اساس این مصوبه،‌ وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی موظف است با همكاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، برنامه عملیاتی توسعه مشاغل از راه دور در بخش غیر دولتی را مشتمل بر دامنه شمول، اهداف كمی، ابزارهای تشویقی و پشتیبانی در چارچوب ظوابط و قوانین و مقررات جاری كشور و با رعایت سقف بودجه مصوب و احكام قانون، حداكثر تا پایان سال دوم برنامه پنجم توسعه تهیه و به شورای عالی اشتغال پیشنهاد كند.

همچنین، میزان برخورداری بنگاههای اقتصادی از یارانه سود تسهیلات، متناسب با فرصت‌های شغلی جدید ایجاد شده،‌ صیانت از اشتغال موجود یا تبدیل فعالیت غیر متشكل خانوار به واحدهای متشكل توسط كار گروه اشتغال و سرمایه گذاری استان به موسسه عامل اعلام می شود.

** ایجاد و تاسیس مراكز فنی و حرفه ای غیر دولتی

بر اساس این مصوبه، وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی موظف است برنامه عملیاتی ترویج و آموزش كارآفرینی و راه اندازی كسب و كار جدید را با رویكرد تامین نیازهای بازار كار و توسعه مشاغل نو، با رعایت بودجه مصوب و احكام قوانین و مقررات تدوین و به شورای عالی اشتغال پیشنهاد كند.

بر این اساس،‌ به منظور توسعه آموزش های كسب و كار و كارآفرینی، شورای برنامه ریزی و توسعه استانها و شهرستان ها می‌توانند اقدام به تامین فضاهای فیزیكی و كالبدی با شرایط سهل برای ایجاد و تاسیس مراكز فنی و حرفه ای غیر دولتی، تسهیل استفاده متقاضیان غیر دولتی از امكانات و تجهیزات دولتی، حمایت‌های مالی در چارچوب قوانین و مقررات مربوط از متقاضیان بخش غیر دولتی در فعالیتهای آموزشی موضوع این ماده و تقویت منابع مالی در بودجه‌های استانی در امر آموزش های فنی و حرفه‌ای و كارآفرینی را فراهم كنند.

همچنین، دستگاههای اجرایی ذیربط موظفند آموزش های فنی و حرفه‌ای را متناسب با نیازهای بازار كار، از سال دوم برنامه بازنگری و اصلاح و خدمات آموزشی مورد نیاز را از طریق واگذاری و یا خرید خدمت از مراكز دولتی فنی و حرفه‌ای را تامین كنند.

** اقدامات حمایتی از بیكاران

بر اساس این مصوبه، به منظور آموزش مهارت‌های مورد نیاز بازار كار و بازآموزی و تجدید مهارت بیكاران، وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی با رعایت قوانین و مقررات از محل منابع تبصره سه ماده 9 قانون بیمه بیكاری، اقدامات قانونی لازم از جمله حمایت از طریق صدور كارت اعتباری برای ثبت نام بیكاران در مراكز خدمات اشتغال و موسسات مشاوره شغلی و كاریابی های دولتی و غیردولتی دارای مجوز را انجام می دهد.

بر اساس این مصوبه، وزارت تعاون، ‌كار و رفاه اجتماعی موظف است گزارش عملكرد سالانه اجرای این آیین نامه را به شورای عالی اشتغال ارائه كند.

این مصوبه از سوی 'محمدرضا رحیمی' معاون اول رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شده است.

یادآور می شود، بر اساس ماده 80 قانون برنامه پنجم توسعه به دولت اجازه داده شده است در راستای ایجاد اشتغال پایدار، توسعه كارآفرینی، كاهش عدم تعادل منطقه‌ای و توسعه مشاغل نو اقدام به حمایت مالی و تشویق توسعه شبكه‌ها، خوشه‌ها و زنجیره‌های تولیدی، ایجاد پیوند مناسب بین بنگاههای كوچك، متوسط، بزرگ (اعطای كمكهای هدفمند) و انجام تمهیدات لازم برای تقویت توان فنی ـ مهندسی ـ تخصصی، تحقیق و توسعه و بازاریابی در بنگاههای كوچك و متوسط و توسعه مراكز اطلاع ‌رسانی و تجارت الكترونیك برای آنها، رفع مشكلات و موانع رشد و توسعه بنگاههای كوچك و متوسط و كمك به بلوغ و تبدیل آنها به بنگاههای بزرگ و رقابت‌پذیر، گسترش كسب و كار خانگی و مشاغل از راه دور و طرحهای اشتغالزای بخش خصوصی و تعاونی به ویژه در مناطق با نرخ بیكاری بالاتر از متوسط نرخ بیكاری كشور، حمایت مالی و حقوقی و تنظیم سیاستهای تشویقی در جهت تبدیل فعالیتهای غیرمتشكل اقتصادی خانوار به واحدهای متشكل و حمایت مالی از بخش غیردولتی به منظور توسعه و گسترش آموزشهای كسب و كار، كارآفرینی، فنی و حرفه‌ای و علمی ـ كاربردی كند.

اقتصام ** 9123 **1594





:: برچسب‌ها: گل ,
:: بازدید از این مطلب : 245
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: