قانون موافقتنامه همكاری های گمركی بین ایران و چین ابلاغ شد
نوشته شده توسط : zwembril

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی دولت، بر اساس این قانون، هر یك از طرف‌ها باید همه كمك‌ها را بر اساس این موافقتنامه طبق قوانین خود و در محدوده منابع موجود گمرك خود انجام دهد.

گمركات طرفها در زمینه جلوگیری، تحقیق و مبارزه با تخلفات گمركی طبق مفاد این موافقتنامه، همكاری و به یكدیگر كمك خواهند كرد.

** دامنه شمول

بر اساس این قانون، گمركات طبق درخواست یا به ابتكار خود، اطلاعات خام و تحلیلی را كه به حصول اطمینان از اجرای صحیح قوانین گمركی به جلوگیری، تحقیق و مبارزه با تخلفات گمركی كمك می كند به یكدیگر ارائه می كنند.

بر اساس این موافقتنامه، گمرك درخواست شونده برحسب درخواست اطلاعات مربوط به قانون گمركی و رویه هایی را كه در آن طرف متعاهد قابل اجراست و مرتبط با استعلام های مربوط به یك تخلف گمركی است ارائه خواهد كرد.

همچنین، هر یك از گمركات برحسب درخواست یا بنا با ابتكار خود اطلاعات در دسترس خود را درباره شیوه های جدید اجرای قوانین گمركی كه اثر بخشی آنها به اثبات رسیده باشد؛ روندها، شیوه ها یا ابزارهای جدید ارتكاب تخلفات گمركی؛ كالاهایی كه معلوم شده موضوع نقض شدید قانون گمركی است و وسایط نقلیه ای كه دلایل متعارفی برای استفاده یا احتمال استفاده از آنها برای نقض قانون گمركی وجود دارد، ارسال خواهد كرد.

** نظارت ویژه

بر اساس این قانون، گمرك درخواست شونده بنا به درخواست و در حد قانون ملی و تا حد صلاحیت و توانایی خود اطلاعات خام و تحلیلی را ارائه و بر اشخاصی كه معلوم شده در قلمرو طرف متعاهد درخواست كننده مرتكب تخلف گمركی شده یا مظنون به ارتكاب تخلف گمركی هستند، به ویژه آنهایی كه به قلمرو طرف متعاهد درخواست شونده وارد و از آن خارج می شوند یا كالای در حال حمل، مراسلات پستی و در انبار كه بنا به اعلام گمرك درخواست كننده ظن حمل و نقل غیرقانونی آنها به سمت قلمرو گمركی طرف متعاهد درخواست كننده وجود دارد نظارت ویژه ای اعمال خواهد داشت.

** كمك و همكاری ویژه

بر اساس این موافقتنامه، گمركات برحسب درخواست یا به ابتكار خود در مورد معاملات انجام شده یا در حال انجام كه متضمن یا ممكن است متضمن تخلف گمركی طرف های متعاهد باشند، برای یكدیگر اطلاعات خام و تحلیلی را فراهم خواهند كرد.

همچنین، در موارد جدی كه متضمن صدمه اساسی به اقتصاد، بهداشت عمومی، امنیت عمومی یا هرگونه منافع حیاتی یك طرف متعاهد می باشد، گمرك طرف متعاهد دیگر در حد امكان و به ابتكار خود اطلاعات خام و تحلیلی را ارائه خواهد كرد.

** محرمانه بودن و نحوه استفاده از اطلاعات

بر اساس این قانون، هرگونه اطلاعاتی كه به موجب این موافقتنامه تبادل می شود به هر شكل كه باشد محرمانه تلقی خواهد شد.

این اطلاعات تحت پوشش تعهد رازداری رسمی خواهد بود و از حمایتی مشابه آنچه برای اطلاعات مشابه در مقررات قانونی و نظارتی مربوط به طرف متعاهدی كه آن را دریافت كرده، مقررات مربوط قابل اعمال در مورد مقامات طرف متعاهد دیگر برخوردار خواهد بود.

** تحویل كنترل شده

طبق این موافقتنامه، طرف های متعاهد در حد صلاحیت و منابع موجود خود اقدامات لازم را برای دادن اجازه استفاده مناسب از تحویل كنترل شده برای تحقیقات جنایی اتخاذ خواهد كرد.

همچنین، تصمیمات برای انجام تحویل كنترل شده بر اساس مورد به مورد اتخاذ و طبق قانون و رویه های ملی طرف متعاهد درخواست شونده و طبق ترتیبات یا توافقاتی كه در مورد پرونده خاص به عمل آمده، اتخاذ می كند.

بر این اساس، محموله های غیر قانونی كه در مورد آن تحویل كنترل شده است، از طریق توافق دوجانبه مقامات صلاحیت دار می تواند متوقف شود و اجازه داده شود تا به صورت دست نخورده یا برداشتن یا جایگزین كردن تمام یا قسمتی از آن به راه خود ادامه دهد.

** معافیت ها

بر اساس این قانون، در مواردی كه طرف متعاهد درخواست شونده بر این عقیده است كه پیروی از یك درخواست حاكمیت، امنیت، نظم عمومی یا سایر منافع ملی را نقض می كند یا متضمن تخلف از اسرار صنعتی، تجاری یا حرفه ای است یا با قانون ملی آن ناسازگار است، می تواند از ارائه كمك خودداری كند یا پیروی از آن درخواست را منوط به برآورده كردن برخی شرایط یا الزامات نماید.

همچنین، اگر گمرك درخواست كننده، كمكی را درخواست نماید كه در صورتی كه درخواست مشابهی از سوی گمرك درخواست شونده مطرح شود، توانایی برآوردن آن را نداشته باشد، در درخواست خود این واقعیت را مورد توجه قرار خواهد داد. تصمیم گیری در مورد پاسخ چنین درخواستی به صلاحدید گمرك درخواست شونده خواهد بود.

** هزینه ها

طبق این موافقتنامه، گمركات از تمامی ادعای استرداد هزینه های انجام شده در خصوص اجرای این موافقتنامه صرفنظر می كند، غیر از هزینه ها و كمك هزینه های پرداخت شده به كارشناسان بعلاوه هزینه های مترجمین متون و مترجمین شفاهی كه كارمند دولت نباشند كه توسط گمرك درخواست كننده پرداخت خواهد شد.

همچنین، درصورتی كه برای اجرای درخواست، هزینه های زیاد یا غیر متعارف مورد نیاز بوده یا باشد، طرف های متعاهد به منظور تعیین شرایطی كه به موجب آن درخواست باید اجراء شود و هم چنین روشی كه به موجب آن هزینه ها باید تقبل شود، با یكدیگر مشورت خواهند كرد.

** اجرای موافقتنامه

بر این اساس، طرف های متعاهد موافقت می كنند كه گمرك ایران و گمرك چین می توانند مستقیما برای انجام موضوعات برخواسته از این موافقتنامه یا هر موضوع گمركی دیگر كه مورد علاقه متقابل باشد مكاتبه نمایند.

همچنین، گمركات كوشش خواهند كرد هر مشكل یا تردید در مورد تفسیر یا اجرای این موافقتنامه را از طریق توافق دوجانبه حل و فصل كنند و اختلافاتی كه برای آنها هیچ راه حلی پیدا نمی شود، از راه های دیپلماتیك حل و فصل خواهد شد.

** مقررات نهایی

بر اساس این قانون، طرف های متعاهد از طریق مجاری دیپلماتیك، انجام تمامی الزامات قانونی لازم برای لازم الاجرا شدن این موافقتنامه را به یكدیگر اطلاع خواهند داد.

این موافقتنامه در اولین روز ماه متعاقب تاریخ دریافت آخرین اطلاعیه، لازم الاجرا خواهد شد.

مدت این موافقتنامه نامحدود است، اما هر یك از طرف ها می توانند با ارائه اطلاعیه كتبی در هر زمان از طریق مجاری دیپلماتیك موافقتنامه را فسخ كنند.

همچنین، طرفهای متعاهد به منظور بازنگری این موافقتنامه، بنا به درخواست یا در پایان پنج سال از تاریخ لازم الاجراء شدن آن با یكدیگر ملاقات خواهند كرد مگر آْن كه عدم نیاز به بازنگری را به صورت كتبی به اطلاع یكدیگر برسانند.

اقتصام** 9141/1594





:: برچسب‌ها: غروب , کانادا ,
:: بازدید از این مطلب : 307
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 27 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: