'قاتل فیزیکدان ایرانی' اعدام شد
نوشته شده توسط : zwembril
جمالی فشی

جمالی فشی در "اعترافات" تلویزیونی خود را مامور موساد معرفی کرد و مسئولیت ترور علیمحمدی را پذیرفت

حکم اعدام فردی که به اتهام ترور مسعود علیمحمدی، از استادان فیزیک دانشگاه تهران محاکمه و محکوم شده بود به اجرا گذاشته شد.

پایگاه اطلاع رسانی دادستانی عمومی و انقلاب تهران اعلام کرده که مجید جمالی فشی که در ارتباط با اتهام ترور مسعود علیمحمدی در دادگاه انقلاب محاکمه شده بود بامداد روز سه شنبه، ۲۶ اردیبهشت (۱۵ مه) در زندان اوین تهران اعدام شده است.

در اطلاعیه دادستانی تهران از مجید جمالی فشی با عنوان "جاسوس موساد و عامل ترور شهید مسعود علیمحمدی، از دانشمندان هسته ای" نام برده شده و آمده است که متهم این پرونده در جریان سفر به خارج، با عوامل سرویس امنیتی اسرائیل ارتباط برقرار کرده و پس از چند بار دیدار با آنان در کشورهای مختلف، در سفر به اسرائیل، "تحت آموزش های نظامی و تروریستی قرار گرفته بود."

این اطلاعیه می افزاید که "نامبرده پس از بازگشت به کشور، با تهیه مقدمات ارتکاب جنایت، نهایتا با بمب گذاری در یک دستگاه موتور سیکلت، این دانشمند هسته ای کشورمان را در برابر خانه اش به شهادت رساند."

براساس اطلاعیه دادستانی عمومی و انقلاب تهران، متهم این پرونده به تمامی اتهامات خود اعتراف کرد و محاکمه او در اول شهریور ماه سال گذشته در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد و مجید جمالی فشی "به اتهام محاربه و افساد فی الارض به خاطر قتل مسعود علیمحمدی، همکاری با رژیم صهیونیستی و شبکه تروریستی موساد، تحصیل مال نامشروع به واسطه همکاری اطلاعاتی با رژیم صهیونیستی، تخریب اموال مسکونی ناشی از انفجار بمب و نگهداری مواد روانگردان به اعدام محکوم شد."

دادستانی تهران می افزاید که مجید جمالی فشی علیه حکم دادگاه اعتراض کرد و پرونده به دیوان عالی ارسال شد اما رای دادگاه بدوی مورد تایید قرار گرفت و حکم اعدام به اجرا گذاشته شد.

تصویر جمالی فشی

برخی سایتهای مخالف حکومت ایران اتهامات جمالی فشی را مردود دانستند و فرضیه های دیگری را مطرح کردند

در زمان انتشار خبر محاکمه این متهم، خبرگزاری فارس نیز نوشت که وی اعتراف کرده که در نظر داشته است پنج طرح ترور دیگر را نیز به اجرا بگذارد اما قبل از اجرای این برنامه ها، بازداشت شد.

پیشتر، دادستان تهران خبر تایید حکم اعدام متهم به ترور مسعود علیمحمدی را اعلام کرده و گفته بود که این حکم روز سه شنبه به اجرا گذاشته خواهد شد.

در ژانویه سال ۲۰۱۱ (دیماه ۱۳۸۹) تلویزیون دولتی ایران طی برنامه ای"اعترافات" مجید جمالی فشی را پخش کرد که در آن، وی به ارتباط با سرویس اطلاعاتی اسرائیل، سفر به آن کشور دریافت آموزش های نظامی و خرابکاری و سرانجام، بمب گذاری برای ترور مسعود علیمحمدی اعتراف کرده بود.

پخش اعترافات تلویزیونی در مورد متهمان سیاسی و امنیتی در جمهوری اسلامی رواج دارد و اگرچه گفته می شود که در مواردی، همین اعترافات مبنای صدور حکم دادگاه است، حقوقدانان اعتراف متهم علیه خود را فقط در موارد بسیار محدود و در کنار ملاحظات دارای اعتبار حقوقی می دانند.

خبر اعدام متهم به ترور مسعود علیمحمدی همزمان با ادامه گفتگوهای هسته ای ایران و گروه ۱+۵ انتشار یافته است.

ترور "دانشمندان هسته ای"

پس از پخش این اعترافات، برخی منابع خبری اسرائیل به نقل از آگاهان اطلاعاتی آن کشور، اظهارات این جوان ایرانی را به داستان های تخیلی جاسوسی تشبیه کرده و صحت آن را مورد سئوال قرار دادند.

محل انفجار

علیمحمدی در اثر یک انفجار شدید در برابر خانه اش در شمال تهران کشته شد

برخی سایت های مخالف حکومت ایران نیز ضمن ابراز تردید نسبت به ارتباط مجید جمالی فشی با ترور مسعود علیمحمدی، متهم به قتل را یکی از قهرمانان رزمی کار ایرانی معرفی کرده و اظهار داشتند که او در واقع عضو یکی از نهادهای امنیتی ایران و از طرفداران محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری بود اما این اطلاعات مورد تایید مقامات رسمی جمهوری اسلامی قرار نگرفته است.

اعترافات مجید جمالی فشی به ماجرای ترور مسعود علیمحمدی، استاد فیزیک دانشگاه تهران، در دیماه سال ۱۳۸۸ (ژانویه ۲۰۰۹) ارتباط دارد که در اثر یک انفجار شدید در برابر خانه اش در شمال تهران کشته شد.

این واقعه که در جریان اعتراضات نسبت به نتیجه اعلام شده انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری روی داد اظهارنظرهای متفاوتی را در پی آورد.

در حالیکه مقامات و رسانه های دولتی از آقای علیمحمدی به عنوان یک دانشگاهی متعهد به حکومت و طرفدار دولت نام می بردند، برخی سایت های متعلق به مخالفان گفتند که وی از طرفداران میرحسین موسوی، نامزد معترض انتخابات بود و در جریان مبارزات انتخاباتی، به نفع او فعالیت می کرد.

آنان با اشاره به نحوه برگزاری مراسم تشییع پیکر و تدفین مسعود علیمحمدی، که با حضور گسترده نیروهای امنیتی صورت گرفت، این اقدام را نشانه ای از تلاش دولت برای جلوگیری از حضور مخالفان در این مراسم دانستند

مسعود علیمحمدی

فعالیت علمی و گرایش سیاسی علیمحمدی نیز محل بحث و گفتگو بوده است

بعضی دیگر از سایت ها نیز این استاد فیزیک را فردی غیرسیاسی معرفی کردند و از جمله خبرگزاری مهر به نقل از رئیس پردیس علوم دانشگاه تهران نوشت که مسعود علیمحمدی "یکی از اساتید برجسته رشته فیزیک و دارای تالیفات متعدد بود اما فعالیت سیاسی نداشت."

در مورد ارتباط او با برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی نیز نظرات متفاوتی ابراز شد و اگرچه منابع دولتی، ترور او را اقدامی برای جلوگیری از پیشرفت این برنامه ها عنوان کردند، اما منابع دیگر با اشاره به سوابق علمی آقای علیمحمدی، گفتند که رشته تحصیلی، تحقیقات و تدریس او ارتباطی با برنامه های هسته ای نداشته است.

در پی ترور مسعود علیمحمدی، چهار متخصص ایرانی دیگر نیز هدف سوء قصد قرار گرفتند و مقامات جمهوری اسلامی این سوء قصدها را ادامه تلاش "دشمنان" برای جلوگیری از پیشرفت هسته ای ایران اعلام کردند.

در جریان این سوء قصدها، مجید شهریاری، داریوش رضایی نژاد و مصطفی احمدی روشن، که از همه آنان با عنوان دانشمندان هسته ای نام برده شد، جان خود را از دست دادند و فریدون عباسی دوانی، از سوء قصد جان به در برد و بعدها سمت ریاست سازمان انرژی اتمی ایران را برعهده گرفت.

مقامات جمهوری اسلامی ن تنها برخی کشورهای خارجی، بلکه نهادهای بین المللی، از جمله آژانس بین المللی انرژی اتمی و شورای امنیت سازمان ملل را به درز اطلاعات مربوط به "دانشمندان هسته ای" متهم کرده و گفته اند این اطلاعا باعث شناسایی این افراد شد و زمینه ترور آنان را فراهم کرد.





:: برچسب‌ها: پاییز , اقیانوس ,
:: بازدید از این مطلب : 292
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 27 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: