ناتو پاکستان را به اجلاس شیکاگو دعوت کرد
نوشته شده توسط : zwembril

همزمان با دعوت زرداری به شیکاگو رهبران پاکستان سرگرم بحث در مورد بازگشایی مسیر تدارکاتی ناتو است

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو، از آصف علی زرداری رئیس جمهور پاکستان برای شرکت در اجلاس این پیمان که قرار است در بیستم و بیست ویکم مه در شیکاگو برگزار شود، دعوت کرده است.
بحث در مورد آینده افغانستان یکی از محورهای اصلی بحث ناتو در این کنفرانس است که ریاست آن را باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به عهده دارد.

قبلا آندرس راسموسن دبیرکل ناتو گفته بود پاکستان به اجلاس شیکاگو دعوت نشده است.

حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان که برای امضای یک پیمان استراتژیک با آلمان به برلین سفر کرده قرار است پس از امضای این پیمان آلمان را به مقصد آمریکا ترک کند.

پاکستان یکی از متحدان بزرگ آمریکا در منطقه است که عضو ناتو نیست اما به دلیل تیرگی روابط با ناتو، تا کنون به این اجلاس دعوت نشده بود.

روابط پاکستان و ناتو شش ماه قبل و پس از آن تیره شد که یک هواپیمای بدون سرنشین ناتو، ۲۴ مرزبان پاکستانی را در یک پاسگاه مرزی این کشور با پاکستان کشت.

پاکستان بلافاصله بعد از این حادثه، مسیر تدارکی نیروهای ناتو مستقر در افغانستان را از خاک خود بست؛ مسیری که برای تامین تدارکات نیروهای ناتو در جنوب افغانستان بسیار حیاتی است.

همزمان با اعلام خبر دعوت آصف علی زرداری رئیس جمهور پاکستان به اجلاس شیکاگو، خبرها از اسلام آباد حاکی است که رهبران نظامی و غیرنظامی پاکستان در حال بحث برسر بازکردن راه تدارکات ناتو از مسیر این کشور هستند..

بعضی از خبرگزاری‌ها به نقل از حنا ربانی کهر وزیر خارجه پاکستان نوشته اند که گذرگاه خیبر به زودی به روی کاروانهای تدارکاتی ناتو باز خواهد شد.

گذرگاه خیبر افغانستان را به ایالت خیبرپشتونخواه پاکستان و از آن طریق به بندر کراچی وصل می کند.

پاکستان که یکی از بازیگران اصلی در سیاست افغانستان به حساب می آید در سالهای گذشته نقش مهمی در تحولات سیاسی افغانستان داشته است و غیبت در اجلاسی که قرار است در آن در مورد آینده افغانستان بحث شود، برای رهبران پاکستان خوش آیند نبود.





:: برچسب‌ها: هاوایی ,
:: بازدید از این مطلب : 288
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 27 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: