گزارشگران بدون مرز بستن دفتر تلویزیون العالم در قاهره را محکوم کرد
نوشته شده توسط : zwembril
العالم

مقامات مصری فعالیت دفتر شبکه العالم را به دلیل نداشتن مجوز فعالیت در آن کشور تعطیل کرده اند

سازمان گزارشگران بدون مرز اقدام ماموران پلیس مصر در بستن دفتر شبکه ماهواره ای العالم در قاهره را به شدت محکوم کرده است.

گزارشگران بدون مرز، که یک سازمان بین المللی مدافع حقوق و آزادی رسانه ای در جهان است، با صدور بیانیه ای تحت عنوان "مقامات مصری دفتر ایستگاه العالم متعلق به دولت ایران در قاهره را بستند" مقامات دولت مصر را به دلیل جلوگیری از فعالیت دفتر نمایندگی این تلویزیون ماهواره ای عرب زبان مورد انتقاد شدید قرار داده است.

روز یکشنبه این هفته، ماموران پلیس قاهره وارد دفتر نمایندگی شبکه عرب زبان العالم در قاهره شدند و این محل را بستند.

در بیانیه گزارشگران بدون مرز آمده است که ماموران پلیس مصر پس از ورود به دفتر العالم، تجهیزات موجود در آن را با خود بردند و حکمی را هم برای بازداشت احمد سیوفی، مدیر این دفتر، ابلاغ کردند به این اتهام که العالم دارای مجوز فعالیت در مصر نبوده است در حالی که مسئولان این شبکه تاکید کرده‌اند که طی سال های اخیر، بارها درخواست صدور چنین مجوزی را ارسال داشته اما مقامات مصری در این مورد اقدامی نکرده بودند.

گزارشگران بدون مرز گفته است که ظاهرا مقامات مصری به این دلیل از صدور مجوز رسمی برای ادامه فعالیت قانونی بعضی از رسانه های همگانی اکراه داشته اند تا بتوانند به میل خود، مانع از ادامه کار آنها شوند، و افزوده است که ورود پلیس به دفتر العالم "ولو با استناد به دلایل حقوقی هم صورت گرفته باشد، باز هم اقدامی خودسرانه محسوب می شود."

گزارش شده است که احمد سیوفی در اعتراض به آنچه که اقدام حکومت برای اختناق خوانده ،دست به اعتصاب غذا زده است.

احمد سیوفی به بی بی سی فارسی گفت اینکه دفتر این شبکه در هفته قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور بسته می شود سؤالات زیادی ایجاد می کند.

او گفت که علیه اقدام پلیس مصر در بستن این شبکه به دادستانی شکایت کرده است.

وی همچنین افزود که علاوه بر دفتر این شبکه، پلیس به دفتر یک شرکت خدمات رسانه ای که به فرزندانش تعلق دارد نیز حمله کرده و کلیه وسائل را ضبط کرده و دفتر را توقیف کرده اند.

به نظر می رسد این شرکت، برای تلویزیون العالم خدمات رسانه ای فراهم می کرده است.

آقای سیوفی گفت که طی حدود ده سال که از فعالیت شبکه العالم می گذرد، دهها بار به مسئولان مربوطه درخواست دریافت مجوز داده شده اما هیچ پاسخی دریافت نشده، با این حال، تلویزیون العالم در این سال‌ها فعالیت خود را ادامه داده و اینکه با فعالیت این شبکه برخوردی نشده، حاکی از موافقت ضمنی مسئولان بوده است.

پیشتر نیز در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ میلادی، دفتر شبکه العالم در قاهره مورد هجوم پلیس واقع شده بوده اما فعالیت آن ادامه یافته است.

دفتر نمایندگی شبکه العالم در مصر فعالیت خود را در سال ۲۰۰۴ آغاز کرد. این شبکه تلویزیونی تنها رسانه خارجی مستقر در مصر نبوده که با موانعی در راه دریافت مجوز فعالیت مواجه شده است.

العالم، که بازوی تبلیغاتی جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود، از منتقدان جدی شورای عالی نیروهای مسلح مصر بوده که از زمان سقوط حسنی مبارک، رئیس جمهوری سابق مصر، زمام امور این کشور را در دست داشته است. در عین حال، اظهارات برخی از مقامات جمهوری اسلامی نیز بر ناخرسندی مقامات مصری افزوده است. از جمله ده روز پیش، علی اکبر ولایتی، مشاور بین الملل آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، ابراز امیدواری کرد که شاهد استقرار یک دولت اسلامی در مصر باشد.

ادعای 'ارتباط العالم با تروریسم'

العالم

العالم از منتقدان شورای نظامی مصر بوده و اقدامات آن را ادامه حکومت سرکوبگر سابق مصر توصیف کرده است

اقدام پلیس مصر علیه شبکه العالم اعتراضاتی را هم در پی داشته است. کارکنان این دفتر در برابر پارلمان مصر دست به تظاهرات زده اند، اتحادیه روزنامه نگاران مصری اقدام پلیس را "خودسرانه" توصیف کرده و سازمان "شبکه عربی اطلاع رسانی حقوق بشر" گفته است که نظامیان مصری از آزادی رسانه ها متنفرند زیرا نگران افشای قانون شکنی هایی هستند که در دولت انتقالی آنان روی داده است.

گزارشگران بدون مرز یادآور شده است که در ماه سپتامبر سال گذشته هم پلیس مصر دفتر یک شبکه تلویزیونی وابسته به شبکه الجزیره را تنها چهل و هشت ساعت پس از پخش گزارشی در مورد حمله معترضان به سفارت اسرائیل در قاهره تعطیل کرد زیرا پخش این گزارش باعث انتقاداتی از نحوه برخورد دولت با این وافعه و به خصوص موضع انفعالی ماموران امنیتی در جریان حمله تظاهرکنندگان شده بود.

در خبری دیگر در مورد فعالیت شبکه العالم در قاهره، سایت الف، متعلق به احمد توکلی، از نمایندگان اصولگرای مجلس ایران، نوشته است که برخی رسانه های اسرائیلی، حمله به دفتر شبکه العالم در قاهره را "به دلیل ارتباط این شبکه با تیم ترور دانسته اند."

الف به نقل از رسانه های اسرائیلی نوشته است که یک گروه تروریستی در نظر داشت با بمب‌گذاری در مسیر عبور سفیر اسرائیل در قاهره، او را به قتل برساند، اما این توطئه کشف و اعضای این گروه بازداشت شدند و تحقیقات از آنها نشان داد که ایران از این عملیات حمایت می‌کرده و یکی از کارمندان شبکه العالم نیز رابط آنان بوده است.

سایت الف در عین حال این گزارش را رد کرده و گفته است که مقامات مصری توطئه ترور سفیر اسرائیل را تکذیب کرده اند.

گزارشگران بدون مرز در بیانیه خود، به وضعیت رسانه های خبری در ایران نیز پرداخته و یادآور شده است که ایران هم به نوبه خود از صدور مجوز فعالیت برای تعدادی از رسانه های خارجی از جمله ایستگاه های تلویزیونی عرب زبان، خودداری می‌کند.





:: برچسب‌ها: غروب ,
:: بازدید از این مطلب : 448
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : پنج شنبه 28 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: