رگبار باران و تگرگ، حال و هوای دل انگیز بهاری را بر اردبیل حاكم كرد
نوشته شده توسط : zwembril

به گزارش خبرنگار ایرنا ، ساكنان اردبیل كه از سپیده دم امروز آسمانی صاف تا كمی ابری و همراه با گرمای كم سابقه هوا را شاهد بودند و از حرارت زودرس در این هنگام از سال تا

اندازه ای كلافه شده بودند با وقوع رگبار باران از هوای خنك و لطیف بهاری بهره مند شدند.

با توجه به نفوذ یك سامانه بارش زا و نیز شرایط فصلی حاكم بر منطقه از ظهر امروز به تدریج ابرهای توفان زا مختص فصل بهار موسوم به cb به تدریج در آسمان منطقه پدیدار شدند و با رشد و گسترش سریع خود آسمان شهر را تیره و تار كردند.

دقایقی بعد رعد و برق های به طور نسبی شدید و پی در پی در اردبیل به وقوع پیوستند و به دنبال آن ابتدا رگبار شدید باران شروع و پس از لحظه ای با تگرگ هایی كه اندازه آنها اغلب كوچكتر از فندق بود همراه گشت.

شدت رگبار باران و تگرگ به اندازه ای بود كه بلافاصله محله هایی از شهر اردبیل به خصوص در نقاط كم ارتفاع دچار آب گرفتگی های مقطعی شد و برای حدود نیم ساعت تردد رهگذران پیاده و سواره را با مشكلاتی همراه كرد.

در زمان حاضر با گذر هسته ابر كومولونیمبوس به كرانه های شرقی شهر رگبار باران متوقف شده و با درخشش آفتاب در افق غربی شهر رنگین كمان زیبایی بر فراز آسمان نقش بسته است.

كارشناسان هواشناسی اردبیل پیش بینی كرده اند كه به لحاظ نفوذ یك سامانه ناپایدار جوی و استقرار شرایط فصلی بر منطقه آسمان نقاطی از استان اردبیل تا اواسط هفته آینده در ساعات ظهر و عصر با افزایش تراكم ابر ، وقوع رعد و برق ، رگبار باران و در نقاط مستعد با احتمال ریزش تگرگ خواهد بود.

همچنین پیش بینی شده كه با تشكیل یك توده بزرگ از ریزگردها در بیابانهای عراق و حركت آن به سوی شمال شرق از اوایل وقت شنبه آینده ساكنان قسمتی از استان اردبیل شاهد بروز پدیده گرد و غبار باشند.

اردبیل از شهرستانهای بسیار سردسیر ایران است و از شرایط جوی و اقلیمی بسیار متغیر و متفاوتی در مقایسه با سایر نقاط كشورمان برخوردار می باشد.

ریزش سنگین برف و رسیدن دمای هوا به منفی چندین درجه تا پایان اردیبهشت ماه در بعضی از سالها در این شهرستان سابقه دارد.

سالخوردگان اردبیلی از گذشته های دور 40 روز از فصل بهار یعنی از ابتدای اردیبهشت ماه تا اواسط خرداد ماه را ' قیرخ ایكیندی ' یعنی چهل بعد از ظهر نامیده اند و بر این باورند كه در اكثر عصرها در این روزها رگبار و رعد و برق و گاهی تگرگ در منطقه به وقوع می پیوندد.

592/245





:: برچسب‌ها: شب ,
:: بازدید از این مطلب : 370
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : پنج شنبه 28 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: