رایزنی احزاب سیاسی پاکستان، رسیدن به صلح در افغانستان و منطقه
نوشته شده توسط : zwembril

رهبران و نمایندگان برخی از احزاب سیاسی پاکستان روز سه‌شنبه (۳۱ ژانویه) در یک کنفرانس درهتل کانتیننتال پیشاور، نظریاتشان را برای رسیدن به صلح در افغانستان و منطقه ارائه کردند.

این نشست تحت عنوان "مساله افغانستان؛ اثرات آن بالای منطقه و رسیدن به صلح" به ابتکارقاضی حسین احمد رهبر سابق جمعیت اسلامی پاکستان برگزارشد.

در این مجلس، ژنرال حمید گل رییس پیشین آی اس آی، مولانا فضل الرحمن رهبر جماعت علمای پاکستان، سناتور افراسیاب ختک عضو ارشد حزب عوامی نشنال (ای ان پی)، و تعداد دیگری از نمایندگان ارشد احزاب سیاسی پاکستان شرکت کرده و نظراتشان را ارائه کردند.

در این رایزنی همچنین احمد شاه احمد زی از مقامات سابق جهادی در پیشاور، میرویس یاسینی از اعضای پارلمان افغانستان، حبیب الرحمن، پسرگلبدین حکمتیار، قطب الدین هلال غیرت بهیر از مقامات ارشد حزب اسلامی حکمتیار، نیز حضور دشاتند و سخنانی نیز ایراد کردند.

قطب الدین هلال وغیرت بهیر در اظهارات خود، طرح های چند فقره ای را که به دولت افغانستان پیشنهاد کرده بود بازخوانی کردند.

ژنرال حمید گل در سخنانی گفت که "افغانستان قلب و دل من است" و افزود که مردم افغانستان شاهد هستند که حتی بعد از بازنشستگی هنوز برای آوردن صلح به افغانستان آرام ننشسته ام.

حمیدگل افزود که آمریکای شکست خورده می‌خواهد برخی از افراد طالبان را به بهانه مذاکره قطر از به نوعی تحت کنترل درآورد.

مولانا فضل الرحمن نیز در سخنانی گفت آمریکا می‌خواهد، پاکستان را از مذاکره با طالبان دور سازد و خودش با طالبان مستقیما مذاکره ‌کند. فضل الرحمن افزود وقتی روسها (از مجاهدین در افغانستان) شکست خوردند، پاکستان نتوانست به افغانستان نزدیک شود و افغانستان در نهایت به دامن هند افتاد و اکنون یکبار دیگر و بعد از ۱۰ سال، آمریکا مذاکرات مستقیم را با طالبان آغاز کرده و با دارد پاکستان را دور می‌زند.

گفتگوبا قاضی حسین احمد

قاضی حسین احمد، رهبر سابق جمعیت اسلامی پاکستان که میزبانی این نشست را به عهده داشت در پاسخ به این سوال من که هدف اصلی از این نشست چه بوده است گفت: "من تازگی نهادی را به نام به 'اداره فکر وعمل' ایجاد کرده‌ام که در آن درباره مسایل مختلف داخلی و خارجی پاکستان با نشست رهبران و نمایندگان احزاب سیاسی بحث و تبادل نظر می شود. خوشبختانه در اولین مجلس این نهاد تازه تاسیس، ما روی مساله افغانستان و آوردن صلح در این کشوربحث و تبادل نظر کردیم."

از قاضی حسین احمد پرسیدم که به نظر او در حال حاضر وضعیت در منطقه به کدام جهت روان است؟ او گفت: "در منطقه فساد روان است و مسوول این فساد آمریکاست. اگر امریکا از افغانستان بیرون شود، نباید یکبار دیگر جنگ خانگی که بعد از خروج نیروهای شوروی سابق صورت گرفت تکرار شود از این رو ما از پاکستان، ایران، عربستان سعودی و کشور های همسایه می‌خواهیم تا بعد از خروج آمریکا در افغانستان مداخله نکنند و به تفاهم برسند."

او در پاسخ به این پرسش که آیا بالاخره آمریکا در نهایت دستک برای ۱۰ سال آینده در افغانستان می ماند گفت: "من باور ندارم این کشور بتواند به زور در افغانستان حکومت کند. آمریکا بهتر است برای خروجش راهی بیابد."

قاضی حسین احمد در این باره که مذاکرات مستقیم طالبان و آمریکا تا چه حد موفق است گفت: "هیچ گونه مذاکره ای کامیاب و موفق نخواهد بود تا همه مردم منطقه و تمام افغان ها به شمول حزب اسلامی و طالبان دور هم جمع نشوند. مذاکره طالبان و آمریکا به تنهایی قابل قبول نیست."





:: برچسب‌ها: پاریس , اروپا , جزیره ,
:: بازدید از این مطلب : 397
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : پنج شنبه 13 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: