بخت های اسکاری: نامزدهای بهترین بازیگر نقش اول مرد
نوشته شده توسط : zwembril

در هشتاد و چهارمین دوره اهدای جوایز اسکار جورج کلونی، گری اولدمن، برد پیت، دیمین بیچیر و ژان دوژردن برای دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد به رقابت می پردازند.

جورج کلونی: اولاد

شاید امسال، سال جورج کلونی باشد. بازیگری که یکی از مطرح ترین ستاره های هالیوود است اما هنوز موفق به دریافت اسکار بهترین بازیگر نقش اصلی مرد نشده است.

جورج کلونی تقریبا به پای ثابت نامزدهای دریافت اسکار بهترین بازیگر مرد در سالهای اخیر تبدیل شده است. هر چند بیشتر از یک بار نتوانسته از میان چهار نامزدی برای اسکار بهترین بازیگر، برنده این جایزه شود.

او در سال ۲۰۰۸ برای فیلم سیریانا جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل را برد.

بازی در نقش های مختلف از کمدی گرفته (پس از خواندن بسوزان) تا کاندیدای رئیس جمهوری آمریکا (نیمه مارس)، کارگردانی فیلم های نیمه مستقل و اظهارات ضد جنگ و صلح دوستانه اش او را به چهره ای فعال و پر سر و صدا در سینمای آمریکا تبدیل کرده است.

کلونی متولد ۱۹۶۱ در ایالت کنتاکی است. پدرش مجری با سابقه برنامه های خبری تلویزیون بود، شغلی که جورج هم مدتی به آن مشغول بود اما نهایتا به سوی بازیگری کشیده شد.

با آنکه نفش های زیادی در دهه ۱۹۸۰ بازی کرد، اما در سالهای میانی دهه ۹۰ بود که با بازی در سریال تلویزیونی بخش اورژانس به شهرت رسید. در اواخر همان دهه بازیگر نقش اصلی فیلمهایی چون بتمن و رابین و خارج از دید بود.

او بازیگر محبوب استیون سودربرگ است و شش بار در فیلمهای او بازی کرده است.

او تنها کسی در تاریخ جوایز اسکار است که برای کارگردانی یک فیلم (شب بخیر و به سلامت) و بازیگری در یک فیلم دیگر (سیریانا) در یک سال نامزد اسکار شده است. اتفاقی که به نوعی دیگر امسال نیز برای او تکرار شد. این بار او برای بهترین فیلمنامه (نیمه مارس) و بهترین بازیگر (اولاد) نامزد شده است.

کلونی در فیلم اولاد نقش پدری را بازی می کند که با دو تصمیم گیری مهم در زندگی اش رو به رو می شود.

برد پیت: مانی بال

همراه همیشگی جورج کلونی در رشته فیلم های یاران اوشن، امسال در دنیای واقعی رقیب اسکاری اوست.

بازیگری که در سالهای اخیر به خاطرجدایی اش از جنیفر انیستون و رابطه اش با آنجلینا جولی، سوژه داغ نشریات عامه پسند بوده است.

برد پیت در سال ۱۹۶۳ در ایالت اوکلاهما به دنیا آمده است. او نیز مانند کلونی کار خود را با بازیگری در تلویزیون آغاز کرده است. بازی در سریال دالاس در سال ۱۹۸۷ جزو نخستین تجربه های بازیگری او در مقابل دوربین بود.

بازی در نقشی فرعی در فیلم تلما و لوئیز در اوایل دهه نود نام او را بر سر زبان ها انداخت. اما او شهرتش را مدیون بازی در دو فیلم دیوید فینچر است.

تریلرهای هفت و باشگاه مشت زنی، نظر بسیاری را که فکر می کردند او فقط مناسب نقش های رمانتیک است، تغییر داد.

رشته فیلم های یاران اوشن، سرگذشت عجیب بنجامین باتن و حرامزاده های بی شرف از فیلم های مطرح او در سال های بعد بود.

او که پیش از این دو بار نامزد اسکار ( برای فیلم های ۱۲ میمون و سرگذشت عجیب بنجامین باتن) شده بود، امسال بخت خود را با فیلم مانی بال می آزماید.

پیت در این فیلم نقش ستاره سابق بیس بال را بازی می کند که با بودجه ای محدود تیم جدیدی جمع می کند که موفقیت آن در گرو آمارگیری تحلیلی خواهد بود.

درخت زندگی فیلم دیگری با بازی برد پیت است که در کنار مانی بال و هفت فیلم دیگر نامزد دریافت اسکار بهترین فیلم است.

گری اولدمن: بندزن خیاط سرباز جاسوس

در سالهای اخیر بازیگران بریتانیایی موفقیت چشمگیری در نامزد شدن برای اسکار و در چند مورد به دست آوردن آن (از جمله کالین فرث، هلن میرن و کیت وینسلت) داشته اند.

اما در تمام این سالها جای گری اولدمن، بازیگری که چندان هم برای فیلم دوستان آمریکایی ناشناخته نبوده، در این میان خالی بوده است.

بازیگر فیلم‌های دراکولای برام استوکر، لئون و عنصر پنجم امسال با بازی در نقش جاسوس سابق دوران جنگ سرد در فیلم "بندزن خیاط سرباز جاسوس" برای نخستین بار نامزد دریافت اسکار شده است.

متولد ۱۹۵۸ در لندن مانند اغلب بازیگران سرشناس بریتانیایی با پیش‌زمینه غنی تئاتری به دنیای سینما آمده است.

او که نزدیک به دو دهه است در لس آنجلس، زندگی می کند، تقریبا خود را از دنیای پرهیاهویی که درباره زندگی ستارگان ساخته می شود، دور نگه داشته است.

با این حال رابطه عاشقانه او با اوما ترمن و ایزابلا روسلینی نام او را بارها به صفحات نشریات عامه پسند کشانده است.

اولدمن که زمانی به الکل اعتیاد داشت، اکنون از حامیان نهادهای کمک به معتادان به الکل است.

ژان دوژردن: آرتیست

هر چه قدر ستاره بخت جورج ولنتاین، شخصیت اصلی فیلم آرتیست با ظهور صدا در اوج سینمای صامت رو به افول گذاشت، همان اندازه درخشش یک فیلم صامت در قرن بیست و یکم، زندگی ژان دوژردن، بازیگر فرانسوی این نقش را زیر رو رو کرد.

بازیگری که در خارج از فرانسه کاملا ناشناخته بود، بدون آنکه کسی صدایش را در فیلم آرتیست بشنود، بازی اش در جهان سینما سر و صدا زیادی به راه انداخت.

دریافت بیش از ده جایزه معتبر بازیگری از جشنواره ها و نهادهای معتبر سینمایی در جهان برای بازی در فیلم آرتیست، عاملی بوده که بسیاری از بنگاه های شرط بندی او را بخت اول دریافت اسکار بدانند. هر چند او رقیب مهمی چون جورج کلونی دارد.

ژان دوژردن که در سال ۱۹۷۲ در حومه پاریس به دنیا آمده پیش از آنکه بازیگری را در سینما آغاز کند، به عنوان کمدین فعالیت می کرد.

دیمین بیچیر: زندگی بهتر

دیمین بیچیر با آنکه نسبت به دیگر رقبایش بخت چندانی برای به دست آوردن اسکار ندارد، اما نامزدی اش برای دریافت این جایزه، نقطه اوج زندگی حرفه ای سی ساله او محسوب می شود.

بیچیر در زندگی بهتر نقش یک مهاجر غیرقانونی را بازی می کند که تلاش می کند فرزندش را از نزدیک شدن به گروه های خلافکار باز دارد.

او با آنکه بازیگری را در نیویورک آموخته است، اما عمده فعالیتش در مکزیک بوده است.

بیچیر در سال ۱۹۶۳ در شهر تورئون در مکزیک به دنیا آمد. او پس از آنتونی کوئین دومین بازیگر مرد مکزیکی است که نامزد دریافت اسکار شده است.

بازی او در نقش فیدل کاسترو در فیلم دو قسمتی "چه" ساخته استیون سودربرگ که زندگی ارنستو چه گوارا را به تصویر می کشد، نقش آفرینی دیگری از اوست که برای سینماروهای جهان آشناست.





:: برچسب‌ها: گربه , مدل , سقوط ,
:: بازدید از این مطلب : 385
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : پنج شنبه 4 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: