ابراز تأسف سخنگوی رئیس جمهوری آمریکا از 'شکست' مأموریت آژانس در ایران
نوشته شده توسط : zwembril
جی کارنی

آقای کارنی گفت که عدم دستیابی به توافق میان ایران و آژانس نشان دهنده عدم پایبندی ایران به الزامات بین‌المللی است

دفتر رئیس جمهوری آمریکا از اینکه مقامات ایران و بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در مذاکرات خود در تهران پیشرفتی به دست نیاورده اند ابراز سرخوردگی کرد.

جی کارنی، سخنگوی این دفتر امروز چهارشنبه ۳ اسفند (۲۲ فوریه) گفت: "متأسفیم که ایران در دست یافتن به توافق با آژانس شکست خورد".

او عدم دستیابی به توافق میان ایران و آژانس را "نشانه ای دیگر از عدم تمایل حکومت ایران به پیروی از از الزامات بین المللی" توصیف کرد.

پیش تر یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه فرانسه هم عدم موافقت ایران با بازدید بازرسان آژانس از منطقه نظامی پارچین را به شدت تقبیح کرده و گفته بود که ایران فرصت دیگری را از دست داده است.

هیأتی بلندپایه از بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی روزهای دوشنبه و سه شنبه این هفته در سفری به تهران با مقامات ایرانی دیدار و گفت و گو کردند.

یوکیو آمانو، مدیر کل آژانس پس از پایان این سفر اعلام کرد که ایران به هیات اعزامی اجازه بازدید از منطقه نظامی پارچین در شرق تهران را نداده است.

او گفت: "اینکه ایران درخواست ما را در دیدار اول و دوم، برای بازید از پارچین نپذیرفت، تاسف برانگیز است."

گفته می شود که ایران در پارچین انفجارهای پرقدرت را آزمایش کرده است که می تواند با تلاش احتمالی این کشور برای دستیابی به توانایی ساخت سلاح اتمی مرتبط باشد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد که متنی برای "تسهیل شفاف سازی برنامه هسته ای ایران" تهیه کرده بود و تلاش زیادی کرد که بر سر این متن با مقامات ایرانی به توافق برسد، اما این تلاش ها بی نتیجه ماند.

این در حالی است که مقامات ایرانی ابراز امیدواری کرده اند که گفت و گوها با آژانس در آینده ادامه پیدا کند.

ایران اخیرا برای ادامه مذاکرات هسته ای خود با گروه ۱+۵، متشکل از پنج عضو دائمی شورای امنیت و آلمان، اعلام آمادگی کرده است.

علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران گفته است که کشورش در پی یافتن راه حلی است که هر دو طرف مذاکره در آن برنده باشند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون با صدور چند قطعنامه از ایران خواسته است که تمام فعالیت های مرتبط با غنی سازی اورانیوم را متوقف کند.

قدرت های غربی و اسرائیل ایران را متهم می کنند که در پی دست یافتن به توانایی تولید سلاح اتمی است.

اما ایران می گوید که غنی سازی اورانیوم حق این کشور است و هدف برنامه های اتمی خود را هم تولید انرژی و مقاصد علمی و پزشکی معرفی می کند.





:: برچسب‌ها: شهرستان , غذا , اسپانیا ,
:: بازدید از این مطلب : 296
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 4 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: