کنفرانس رهبران غرب و آفریقا در لندن برای کمک به سومالی
نوشته شده توسط : zwembril

روز گذشته سازمان ملل متحد با اعزام 5000 نیروی اتحادیه افریقا و افزایش تعداد این سربازان به 17 هزار نفر موافقت کرد.

کنفرانسی در لندن با شرکت رهبران کشورهای غربی و کشورهای آفریقایی آینده سومالی را به بحث می گذارد.

تهدید تروریسم، و دزدی دریایی از جمله موضوعات مورد بحث در کنفرانس لندن است.

نمایندگان 40 کشور جهان قرار است در این کنفرانس برای کمک به سومالی که سال هاست درگیر جنگ داخلی و قحطی است رویکردی مشترک بیابند.

انتظار می رود رهبران این کشورها بر سر کمک مالی برای مدارس، بیمارستان ها و نیروی پلیس به توافق برسند.

عبدولی محمد علی، نخست وزیر سومالی که همراه با دیگر مقامات عالیرتبه دولت در این کنفرانس شرکت می کند هشدار داده که کشورش در "مقطعی حساس" قرار دارد و به کمک های بیشتر بین المللی نیازدارد.

هیلاری کلینتون وزیرخارجه آمریکا، گودلاک جاناتان رییس جمهوری نیجریه، ملس زناوی رهبر اتیوپی و بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد در میان رهبرانی هستند که قرار است به این مذاکرات بپیوندند.

روز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد با افزایش 5000 نفری سربازان اتحادیه آفریقا و رساندن تعداد این نیروها در سومالی به 17 هزار نفر موافقت کرد. اعضای شورای امنیت در عین حال با افزایش بودجه این ماموریت و تمدید زمان آن موافقت کردند.

واقع گرایی

ویلیام هیگ وزیرخارجه بریتانیا به تازگی به سومالی سفر کرده است

همزمان نیروهای سومالی و اتیوپی توانسته اند یکی از پایگاه های استراتژیک الشباب در جنوب غرب کشور را در اختیار بگیرند. الشباب کنترل بخش هایی از کشور را در دست دارد و اخیرا به القاعده پیوسته است.

شورشیان اسلام گرا که از سال 2007 با دولت سومالی (که توسط جامعه بین المللی به رسمیت شناخته می شود) می جنگند می گویند کنفرانس لندن تلاشی دیگری برای "مستعمره کردن" سومالی است.

بریتانیا می گوید از آنجا که فعالیت گروه های شبه نظامی و دزدان دریایی از سواحل شرقی سومالی منافع بریتانیا در منطقه را مستقیما تهدید می کند و برای ثبات و امنیت جهان نیز خطرناک است، تمرکز بیشتر بر کشور سومالی ضرورت دارد.

ناوهای بریتانیا و سایر کشور ها برای گشت زنی به اقیانوس هند نزدیکی سواحل سومالی اعزام شده اند تا با حملات دزدان دریایی مقابله کنند.

این نیروها توانسته اند چند مورد تلاش برای گروگان گیری را در ماه های اخیر خنثی کنند.

بریتانیا در عین حال گفته امکان افزایش مشاوران نظامی خود را که در حال حاضر به نیروهای اوگاندایی متعلق به اتحادیه آفریقا آموزش می دهند رد نمی کند.

کنیا نیز نیروهای خود را برای مقابله با الشباب به سومالی فرستاده و این گروه را عامل چند گروگان گیری در خاک خود در سال گذشته خوانده است.

آقای کامرون روز چهارشنبه به پارلمان بریتانیا گفت جامعه بین المللی برای مقابله با چند چالشی که در سومالی پیش رو دارد به رویکردی هماهنگ نیازمند است.

وی گفت برای این کار باید پایه های کار را در نه تنها در جامعه بین الملل که بیشتر از همه در میان خود مردم سومالی بنیان گذاشت تا به کشوری امن تر و قدرتمند تر برسند.

به گفته نخست وزیر بریتانیا این کار به معنی مقابله با دزدان دریایی، و حمایت از ماموریت اتحادیه آفریقا در سومالیست: "همچنین به معنی همکاری با تمام بخش های سومالی و دادن فرصتی دوباره به این کشور."

ویلیام هیگ وزیر خارجه بریتانیا که اوایل ماه جاری به سومالی سفر کرده گفت درباره آنچه در کنفرانسی یک روزه می توان انجام داد واقع گراست اما ثبات بیشتر سومالی به نفع منطقه و نیز به نفع بریتانیاست.

رهبران سومالی گفته اند مشکلات این کشور تنها با راه حل های نظامی رفع نمی شود و همزمان باید تمرکزی بیشتر بر افزایش کمک های انسان دوستانه، تحصیلات و نظم و قانون صورت بگیرد.

نخست وزیر سومالی به بی بی سی گفت کشورش در یک مقطع حساس قرار دارد و به میزان بسیار زیادی پول نیازمند است.

آقای علی گفت: " سومالی در مقطعی حساس در تاریخ خود قرار دارد. ما می خواهیم از دوره جنگ سالاری، تروریسم و دزدی دریایی به دوره صلح و ثبات برسیم."

" 20 سال بی قانونی، خشونت و بی نظمی کافی است. سومالی برای گام به جلو حاضر است."

با این همه سخنگوی گروه الشباب به یک روزنامه سومالی گفته: "بریتانیا باید متوجه باشد که مسلمانان مدتهاست که به سینه امپریالیسم بریتانیا دست رد زده اند و بیهودگی این تلاش تازه شان نیز کاملا هویداست."

علیرغم اینکه سال گذشته الشباب از موگادیشو پایتخت سومالی بیرون رانده شده، هنوز قادر است در این شهر به حملات انتحاری دست بزند.





:: برچسب‌ها: فوتبال , رقص ,
:: بازدید از این مطلب : 379
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 4 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: