ناآشنایی یک مترجم با کتابهای عربی باعث 'بی‌حرمتی' به قرآن شده است
نوشته شده توسط : zwembril
عبدالقیوم سجادی

آقای سجادی گفت مقامهای آمریکایی تعهد داده اند در برخورد با عاملان این حادثه تلاش کنند و از تکرار این گونه موارد جلوگیری کنند.

یک عضو مجلس افغانستان گفته که فرماندهان آمریکایی در بگرام گفته اند که عدم آشنایی یک مترجم با کتابهای عربی باعث "بی‌حرمتی" به قرآن شده است.

عبدالقیوم سجادی، که در ترکیب هیات بررسی این حادثه به پایگاه بگرام رفته بود، روز جمعه، ۵ حوت/اسفند به بی بی سی گفت که این هیات یافته های تحقیقات خود را به حامد کرزی، رئیس جمهور ارائه کرده است.

آقای سجادی افزود که ظاهراً فرماندهان آمریکایی در بگرام به مترجمان دستور داده بوده اند که کتابهای مشوق "افراطگرایی" چاپ پاکستان را از بین کتابهای کتابخانه بازداشتگاه جدا کرده و حریق کنند.

این فرماندهان و دو فردی که در این ارتباط به طور مستقیم دخیل بوده اند، به هیات مجلس گفته اند که مترجمان هنگام جداسازی، این کتابها را که برخی نسخه های قرآن هم در بین آنها بوده، در محل مشخصی گذاشته بوده اند.

آقای سجادی از قول آنها افزود "وقتی که شیفت تغییر می کند و افراد دیگری می‎آیند، بی‌خبر از این که در بین این کتابها چه هست و چه نیست" آنها را دور می‌ریزند. "آنها نمی دانستند که در بین این کارتن‌ها قرآن شریف یا کتابهای دینی بوده اند".

این عضو مجلس افزود که مقامهای آمریکایی گفته اند که پیش از این زندانیان به وسیله این کتابها برخی یادداشتها را به زبانهای فارسی، پشتو و عربی با هم تبادل کرده بودند و این مساله هم باعث دامن زدن به شک و تردیدهایی شده بوده است.

عبدالقیوم سجادی گفت که فرماندهان آمریکایی گفته اند که در بررسی این مساله و همچنین برخورد با عاملان این حادثه تلاش می کنند و از تکرار این گونه موارد جلوگیری خواهند کرد.

این عضو هیات تحقیق گفت در گزارشی که به رئیس جمهور افغانستان ارائه شده، گفته شده که "بی‌توجهی" نسبت به این مساله صورت گرفته است.

معترضان در چهار روز اخیر علیه بی حرمتی به قرآن در بگرام دست به تظاهرات زده اند

آقای سجادی گفت که هیات خواستار تحقیقات قانونی در این زمینه شده است.

انتشار خبر بی‌حرمتی به قرآن در بگرام در روز سه شنبه گذشته باعث خشم مردم در افغانستان شده و چندین شهر این کشور شاهد تظاهرات اعتراضی نسبت به این قضیه بوده است.

در برخی موارد این تظاهرات، در سه روز گذشته به خشونت هم کشیده شده و چند نفر در جریان آن در چند شهر افغانستان کشته و زخمی شده اند.

تظاهرات اعتراضی در این ارتباط روز جمعه نیز در برخی شهرهای افغانستان و از جمله کابل ادامه یافته است. در این اعتراضها، نمازگذاران پس از نماز جمعه به خیابانها آمده و شعارهای ضدآمریکایی سر داده اند.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا و ژنرال جان آلن، فرمانده کل نیروهای ناتو در افغانستان در پی این حادثه از مردم افغانستان معذرت خواسته و آن را حادثه ای غیرعمدی خوانده اند.





:: برچسب‌ها: بریتانیا ,
:: بازدید از این مطلب : 303
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 6 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: