آمریکا برای مقابله با ایران بهره برداری از ذخایر نفت خود را بررسی می کند
نوشته شده توسط : zwembril

وزیر دارایی آمریکا اعلام کرد که دولت اوباما در حال بررسی دقیق چگونگی استفاده از ذخایر استراتژیک نفت است

دولت آمریکا در حال بررسی بهره برداری احتمالی از ذخایر استراتژیک نفت خام ایالات متحده برای مقابله با اثر منفی قطع صادرات نفت خام ایران بر بازارهای جهانی است.

تیموتی گایتنر، وزیر دارایی آمریکا روز جمعه گفت بهره برداری از دخایر استراتژیک آمریکا به شرایط خاصی نیاز دارد و دولت باراک اوباما در حال بررسی دقیق آن است.

آقای گایتنر در گفت و گو با شبکه تلویزیونی سی ان بی سی، با اشاره به افزایش بهای نفت خام در بازارهای جهانی گفت: "به طور مشخص ایران می تواند آسیب زیادی را به اقتصاد جهانی وارد کند."

بهای نفت خام در بازارهای جهانی به بالاترین میزان در ۹ ماه گذشته رسیده که افزایش بهای بنزین در آمریکا را به همراه داشته است.

تنش بر سر برنامه اتمی ایران و قطع فروش نفت ایران به شرکت های فرانسوی و بریتانیایی از علت های اصلی افزایش بهای نفت خام عنوان شده است.

تیموتی گایتنر با اشاره به نقش منفی حذف نفت خام ایران از بازار گفت: "تلاش می کنیم این آسیب را به حداقل برسانیم و اطمینان حاصل کنیم که منابع جایگزینی مانند عربستان سعودی و دیگر کشورها وجود دارند تا کمبود ناشی از قطع صادرات نفت ایران را جبران کنند. این بخش مهمی از استراتژی ماست."

تیموتی گایتنر از اعمال تحریم های شدید علیه ایران دفاع کرد و گفت دستیابی این کشور به سلاح اتمی ثبات منطقه ، بازار نفت و اقتصاد جهانی را بر هم خواهد زد.

او همچنین قوی شدن اقتصاد و افزایش تقاضا برای نفت خام را از علت های افزایش بهای نفت خام عنوان کرد.

همزمان با افزایش بهای نفت و گران شدن قیمت بنزین در آمریکا، جمهوری خواهان با انتقاد از آقای اوباما، سیاست های او، محدودیت اکتشاف منابع جدید نفت و گاز و مخالفت با احداث خط لوله نفتی کی استون اکس ال از کانادا را مقصر دانسته اند.

در هفته گذشته، بهای بنزین در آمریکا به طور متوسط ۹ سنت افزایش داشته و به بیشتر از ۳ دلار و ۶۵ سنت در هر گالن ( نزدیک به ۴ لیتر) رسیده است. کارشناسان می گویند قیمت بنزین ممکن است تا اردیبهشت از ۴ دلار و ۲۵ سنت فراتر رود.

این رقم تقریبا دو برابر بهای بنزین در زمان پیروزی باراک اوباما در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸ است و با توجه به نزدیک بودن انتخابات سال ۲۰۱۲، مشاوران آقای اوباما نگران تاثیر منفی آن بر ادامه حضور او در کاخ سفید هستند.

باراک اوباما روز پنجشنبه در پاسخ به انتقادهای رقبای جمهوری خواهش درباره گران شدن بنزین، انتقادهای آنها را زیر سوال برد.

آقای اوباما در جمع دانشجویان دانشگاه میامی گفت: " "برای بعضی سیاستمداران این وضع یک فرصت است. می دانم تعجب آور است. هفته پیش تیتر اصلی یک روزنامه این بود: بهای بنزین رو به افزایش است و جمهوری خواهان دل تو دلشان نیست."

در حالی که نیوت گینگریچ، از داوطلبان نامزدی حزب جمهوری خواه گفته است که بهای بنزین باید دو تا دو و نیم دلار در هر گالن باشد، آقای اوباما گفت "هیچ راه حلی جادویی برای پایین آوردن بهای بنزین وجود ندارد" و تاکید کرد کنترل بهای بنزین در دستان رئیس جمهور نیست.

او گفت: "نفت در بازار جهانی خرید و فروش می شود. امسال هم مانند پارسال بی ثباتی در خاورمیانه علت افزایش بهای آن است. این بار ایران."

تعدادی از سناتورهای دموکرات از کاخ سفید خواسته اند برای مقابله با روند صعودی بهای نفت خام، از ذخایر استراتژیک آمریکا بهره برداری شود.

سال گذشته نیز در پی افزایش بهای نفت خام به خاطر درگیری های لیبی، آمریکا ۶۰ میلیون بشکه نفت خام را ازذخایر استراتژیک خود برداشت کرد.

این موضوع به کاهش ۸ درصدی بهای نفت در بازارهای جهانی کمک کرد.

آمریکا به ندرت از ذخایر استراتژیک خود برداشت می کند. پیش از جنگ لیبی نیز در زمان وقوع توفان کاترینا از این ذخایر برداشت شد.

ذخایر استراتژیک ۷۲۷ میلیون بشکه ای آمریکا در سال ۱۹۷۵ و در واکنش به بحران نفتی دو سال قبل از آن راه اندازی شد.





:: برچسب‌ها: سنگ , آسمان ,
:: بازدید از این مطلب : 268
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 6 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: