همه پرسی قانون اساسی سوریه در 14 هزار صندوق اخذ رای انجام می شود
نوشته شده توسط : zwembril

' حسن جلالی' معاون وزیر كشور در امور مدنی در اظهاراتی كه در خبرگزاری سوریه (سانا) منتشر شد ، افزود : افراد سوری اعم از زن و مرد كه روز یكشنبه دارای 18 سال تمام باشند ، می توانند در این همه پرسی شركت كنند.

وی از عموم مردم سوریه دعوت كرد تا در این همه پرسی كه از ساعت 7 صبح به وقت محلی آغاز می شود ، شركت كنند .

بر اساس اعلام وزارت كشور سوریه 14 میلیون و 500 هزار نفر واجد شرایط برای شركت در همه پرسی هستند.

سوریه دارای 23 میلیون نفر جمعیت و 14 استان با 185 هزار كیلومتر مربع مساحت است.

تهیه و تدوین این قانون یكی از اقدامات اصلاحی اسد در ماه های اخیر و به دنبال آغاز ناارامی ها در این كشور در كنار برخی اقدامات دیگر مانند لغو حالت فوق العاده، تهیه و تدوین قانون جدید احزاب ، انتخابات ، رسانه ها و انحلال دادگاه عالی امنیت است .

در قانون اساسی جدید سوریه كه فردا با دو برگ ' آری' و یا ' نه ' به همه پرسی گذاشته می شود ، نظام سیاسی آینده این كشور جمهوری و حاكمیت برای مردم اعلام شده است .

در این قانون جدید همچنین بر تكثر سیاسی و تشكیل احزاب مختلف در این كشور تاكید شده و این امر در نقطه مقابل ماده هشتم قانون اساسی گذشته است كه تنها حزب بعث حاكم را به عنوان یگانه حزب سیاسی اعلام كرده بود.

نظام سیاسی آینده سوریه نیز شبه ریاستی است و رییس جمهوری برای هفت سال تعیین می شود و می تواند دو دوره متوالی رییس جمهور شود.

در همین حال در روزهای اخیر در خیابان های شهرهای مختلف سوریه به خصوص دمشق پایتخت بنرهایی برای تبلیغ و دعوت مردم به شركت در همه پرسی نصب شده است.

روزنامه ها و رسانه های سوری نیز در روزهای اخیر در مصاحبه با كارشناسان مختلف دیدگاه های آنان را در ارتباط با این قانون جویا شده و بیشتر صفحات روزنامه ها در روزهای اخیر به انتشار متن پیش نویس قانون اساسی و یا مصاحبه با كارشناسان سیاسی ، حقوقی و اقتصادی در این ارتباط اختصاص دارد.

خاورم**1436** 3404





:: برچسب‌ها: بارسلونا ,
:: بازدید از این مطلب : 288
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 7 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: