تولید زیست محیطی فرآورده های نفتی در پالایشگاه شهید تندگویان تهران
نوشته شده توسط : zwembril

به گزارش ایرنا از روابط عمومی شركت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران، طرح بهینه سازی و بهبود كیفیت فرآورده‌های پالایشگاه شهید تندگویان از طرح‌های زیست محیطی شركت ملی مهندسی و ساختمان نفت است كه با اجرای آن، افزون بر تولید حدود 110 تن گوگرد در پالایشگاه، بخشی از خوراك ورودی پالایشگاه نیز تغییر كرده و فرآورده های آن بر اساس استانداردهای یورو 4 اروپا ارائه می‌شود.

پالایشگاه شهید تندگویان حدود 15 درصد ظرفیت پالایشگاهی ایران را تشكیل می‌دهد و با توجه به نزدیكی به شهر تهران (فاصله 15 كیلومتری) عمده نیاز مصرفی سوخت شهر تهران به خصوص بنزین را تامین می‌كند.

در راستای اجرای این طرح، خوراك این پالایشگاه از نفت خام آسیای میانه و اهواز آسماری به مارون و دزفول شمالی و اهواز آسماری تغییر می یابد؛ همچنین واحد گوگردزدایی از نفت سفید با ظرفیت تولید روزانه 31 هزار و 500 بشكه، گوگردزدایی از نفت گاز با ظرفیت تولید روزانه 53 هزار بشكه و واحد تولید هیدروژن، بازیافت گوگرد و تولید برق و بخار راه‌اندازی می شود.

علاوه بر این واحدها، واحدهای برج خنك كننده، جامد سازی گوگرد، تولید آب دمین، تصفیه گاز ترش و تاسیسات جدید شامل مخازن و مشعل از دیگر واحدهای این طرح است.

كاهش گوگرد در دو محصول نفت گاز و نفت سفید پالایشگاه شهید تندگویان مطابق استاندارد سال 2009 اروپا، رعایت الزامات زیست محیطی، مدیریت مصرف انرژی ، كاهش سوخت و ضایعات از اهداف اجرای این طرح هستند.

قرارداد طرح بهینه سازی فرآیند و بهبود كیفیت فرآورده های پالایشگاه شهید تندگویان با ارزش 500 میلیون دلار در سال 1386 بین شركت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران و شركت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران منعقد شده و زمان بهره برداری كامل از این طرح پایان سال جاری پیش بینی شده است.

بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته، 58 هزار متر مكعب عملیات خاكی، 40 هزار متر مكعب عملیات بتنی، 380 هزار اینچ قطر جوشكاری لوله، 436 كیلومتر كابل كشی برق و ابزار دقیق و همچنین نصب یك مخزن كروی و 15 مخزن استوانه ای از جمله احجامی است كه در ساختمان و نصب این طرح برآورد شده است.

تاكنون واحدهایی از این طرح به بهره برداری رسیده یا آماده بهره برداری است كه در این بخش می توان به واحد هیدروژن با ظرفیت تولید روزانه 42 میلیون فوت مكعب هیدروژن اشاره كرد كه هدف از احداث این واحد تولید هیدروژن مورد نیاز برای سولفور زدایی واحدهای تصفیه نفت سفید و گازوئیل و افزایش ظرفیت بنزین ذكر شده است.

هزینه ارزی احداث این واحد كه آماده بهره برداری است ، شش میلیون و 490 هزار یورو و هزینه ریالی آن بیش از 125 میلیارد و 773 میلیون ریال برآورد شده است و یك میلیون و 300 هزار نفر ساعت در مراحل ساخت و نصب این واحد كار كرده اند.

همچنین واحد تصفیه نفتای سبك طرح بنزین سازی این پالایشگاه مشتمل بر سه واحد تا پایان بهمن ماه جاری راه اندازی خواهد شد. عملیات ساختمان و نصب دو واحد دیگر از واحدهای بنزین سازی این طرح پایان یافته و در حال پیش راه اندازی است.

با بهره برداری از طرح بنزین سازی و بهینه سازی پالایشگاه شهید تندگویان و ساخت واحد تصفیه نفتای سبك و ایزومریزاسیون گوگرد موجود در گازوییل و بنزین تولیدی این پالایشگاه به 10 پی‌پی‌ام و در نفت سفید به 40 پی‌پی‌ام خواهد رسید و فرآورده های آن بر اساس استاندارد یورو 5 اروپا تولید می شود.

در راستای تولید زیست محیطی، بنزین با اكتان 87 حاصل از واحد ایزومریزاسیون این پالایشگاه نیز برخلاف بنزین تولیدی سایر بخش ها كه داری تركیبات حلقوی زیادی هستند، به دلیل اینكه تركیبات آیزوپارافینی بیشتری دارد به عنوان مرغوب ترین بنزین تولیدی پالایشگاه ها محسوب می شود.

علاوه بر این، بنزین تولیدی این واحد عاری از تركیباتی نظیر نیتروژن، گوگرد، اكسیژن، الفین، آروماتیك و بنزن است.

پالایشگاه تهران مشتمل بر 2 پالایشگاه جنوبی و شمالی و یكی از قدیمی‌ترین پالایشگاه‌های كشور است. پالایشگاه شماره یك (جنوبی) در سال 1347 با ظرفیت 85 هزار بشكه در روز راه اندازی و پس از آن در سال 1352 پالایشگاه شماره 2 (شمالی) با ظرفیت یكصد هزار بشكه ایجاد شد. اكنون با تغییراتی كه در این دو واحد داده شده در مجموع ظرفیت این پالایشگاه به 250 هزار بشكه در روز رسیده است.

گفتنی است طرح بهینه سازی فرآیند و بهبود كیفیت فرآورده های پالایشگاه شهید تندگویان تهران فردا سه شنبه (18 بهمن ماه ) با حضور وزیر نفت افتتاح می شود.

اقتصام**9189**1319





:: برچسب‌ها: بچه ها , جشن تولد ,
:: بازدید از این مطلب : 315
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: