بررسی روزنامه‌های صبح تهران؛ سه شنبه نهم اسفند
نوشته شده توسط : zwembril
تیتر و عکس صفحه اول اعتماد

تیتر و عکس صفحه اول اعتماد

پنج روزنامه صبح امروز تهران اسکار اصغرفرهادی سازنده فیلم جدائی نادر از سیمین را در صدر اخبار خود آورده‌اند، خبر تحولاتی در بازار ارز و سکه و جابه‌جائی رییس دانشگاه آزاد بعد از سی سال از جمله اخبار دیگر این روزنامه‌هاست. در عین حال مقالاتی از ده‌ها نفر در ابراز خوشحالی از اختصاص جایزه اسکار برای اولین بار به یک ایرانی در این روزنامه‌ها منعکس شده است.

روزنامه جمهوری اسلامی از "گسترش موج اعتراض‌های ضد آمریکا از افغانستان به سایر کشورهای اسلامی" خبر داده، کیهان نوشته "سرنوشت اوباما را ایران معین می‌کند" و خراسان از قول وزیر خارجه سوئد نوشته "مذاکرات هسته‌ای با ایران به زودی آغاز می‌شود". جام جم خبر داده "هیجان انتخابات بالا می‌گیرد".

درخشش یک جدائی و افتخار یک شب

شرق در بالای صفحه اول خود روی عکسی از اصغر فرهادی با جایزه اسکار نوشته "برای ایرانم"، "درخشش یک ایرانی در شب فرانسوی" بالای صفحه اول اعتماد آمده و جهان صنعت نوشته "اسکار برای ایران".

احمد مسجدجامعی در مقاله‌ای در شرق نوشته «تئو آنجلو پولوس» کارگردان بزرگ یونان که چندی پیش درگذشت، سال‌های پیش به ایران سفر کرد، دیداری با او داشتم. او در این دیدار موفقیت سینمای ایران را به پشتوانه تاریخی فرهنگ و هنر شکوهمند این سرزمین مرتبط می‌دانست.

وزیر ارشاد دولت اصلاحات تاکید کرده، با نگاهی به فیلم‌های ایرانی، شاید در نگاه اول چندان با حرف او موافق نباشیم، اما اگر دقیق‌تر فکر کنیم، آیا جایگاه فعلی ما، طرز فکر امروز ما و نگاه ما به انسان، اخلاق و جهان بدون گذشته‌ای که از سر گذرانده‌ایم، می‌توانست شکل بگیرد؟

بهمن فرمان‌آرا، فیلمساز، در شرق نوشته وقتی به دبیرستان می‌رفتم رادیو برنامه‌ای داشت به‌نام «بیایید با هم دنیای بهتری بسازیم» و مجری این برنامه «دکتر بنی‌احمد» بود که درباره روان‌شناسی کودک صحبت می‌کرد. امروز صبح که «اصغر فرهادی» برای دریافت جایزه اسکار به عنوان بهترین فیلم خارجی روی صحنه رفت.

به نوشته این کارگردان در میان کف‌زدن‌های زیاد کارگردان برنامه اسکار کلوزآپی از «سارینا فرهادی» که اشک شوق صورتش را خیس کرده بود، نشان داد و با خود گفتم که چهره «سارینا» تصویر دل تمام آنهایی است که سربلندی سینمای ایران را می‌خواهند، حتی من پیرمرد هم دلم لرزید. موفقیت هر هم‌میهنی در هر زمینه‌ای اسباب غرور برای همه ملت می‌شود و فرهادی با بردن جایزه اسکار، سینمای ایران را بر بال شوق به آسمان هفتم برد و می‌دانم با هوش و ذکاوتی که در او سراغ دارم او حداکثر استفاده را از این پیروزی برای پیشبرد حرفه‌اش خواهد کرد. نوش‌جانش و هزاران دعای خیر پشتیبانش.

کیهان کلهر نوازنده و آهنگساز در شرق نوشته رقابت در محدودیت بسیار سخت است. وقتی اعلام شد اصغر فرهادی اسکار برده است، اشک در چشمانم جمع شد، اما شاید کسب چنین جایزه‌هایی در موسیقی دشوار باشد چراکه این‌گونه جایزه‌ها به موسیقی تجاری ربط پیدا می‌کند و ما باید ابتدا خودمان را باور کنیم.

صفحه اول شرق

صفحه اول شرق

تقی آزاد ارمکی در همین روزنامه نوشته اگر رسانه ملی همراه با مطبوعات منتقد به بررسی جایگاه و اثرات این جایزه اقدام می‌کردند، شرایط فردای هنری و سینمایی ایران متعالی‌تر از امروز می‌شد. در حالی که سکوت یک نوع رسانه و تجلیل نوع دیگر رسانه، بر شکاف درونی فرهنگی و اجتماعی جامعه ایرانی افزوده و در نهایت جایزه را به ضد خود تبدیل خواهد کرد.

فاطمه معتمدآریا در تجلیل از مریل استرپ مقاله‌ای در اعتماد نوشته و در نهایت اضافه کرده مانند نقش‌هایش که با او می‌خندی، گریه می‌کنی، جدی می‌شوی و نگاهت خیره می‌شود به ساده‌ترین لحظات زندگی. و تو می‌بخشی همه‌چیز را به آن لحظه که تو را در انتظارش از جهان سهیم می‌کند. آن لحظه که جهان سینما را تقسیم عشق و محبت با همکارانش می‌خواند. و چه خوشحال می‌شوی وقتی در این جهان عشق و محبت نام سینمای ایران با «جدایی نادر از سیمین» ثبت می‌شود.

پوریا سوری در شرق نوشته یک روز بد می‌تواند با یک خبر خوب، خوب شود. یک روز که از شب‌بیداری آغاز شده هم می‌تواند با خبری که می‌رسد تا شبی که دوباره از پی روز می‌آید روشن باشد، حتی شبش هم می‌تواند روشن باشد. نمی‌دانم به آنچه گفتم معتقدید یا نه، اما باور کنید همه اینها می‌تواند باشد. پس استفهام‌هایتان را بگذارید بیرون متن و به حرفم با حوصله گوش کنید: دیروز روز بد من بود، امروز هم ادامه آن روز است. حتی ملاحت شیرین لبخند شما و مردم کشورمان نیز نتوانسته کمی از تلخی آن را بکاهد.

عبدالهادی هاشم پور در فرهیختگان نوشته حتی خبر پیروزی‌های هنری ایران از رسانه ملی بازتاب نمی‌یابد! در طول ۲۴ ساعت ده‌ها بار اخبار ورزشی پخش می‌شود اما حتی یک بخش مستقل اخبار هنری ندارد! بی‌خیال، ما به «جدایی» رسانه ملی از هنر پیش‌ روی ایران عادت کرده‌ایم. فعلا لطفا پیشنهاد دهید برای استقبال از «اصغر فرهادی» چه کنیم؟ فرودگاه را آذین ببندیم یا در استادیوم آزادی جشن ملی برپا کنیم؟ یکی که راه و چاه را بلد است و می‌داند که چگونه باید این کار را قانونی سامان داد، لطفا جلو بیفتد.

به نوشته این روزنامه «جدایی» «اصغر فرهادی» حلقه وصل با خود آورده است آن هم در دو ساحت داخلی و خارجی. «جدایی» اصغر فرهادی کاری کرد که دوشنبه همه به هم لبخند زدند و تبریک گفتند، بعد مدت‌ها ده‌ها SMS برایم آمد که هیچ‌کدام تبلیغاتی نبود! در عرصه بین‌الملل هم این «جدایی» طنین حلقه وصل داشت.

بیشتر روزنامه‌های اصولگرا از چاپ خبر جایزه فرهادی خودداری کرده‌اند. کیهان هم در صفحات داخلی خود در میان اخبار هنری و فرهنگی نوشته در پـی کسب جایزه اسکار توسط اصغرفرهادی، رئیس سازمان سینمایی کشور با ارسال پیام تبریکی به فرهادی تاکید کرد؛ قضاوت آمریکایی در مقابل فرهنگ ایرانی سر تعظیم فرود آورد و رای دهندگان آکادمی اسکار در مقابل لابی صهیونیستی که بر طبل جنگ می‌کوبد واکنش متفاوتی نشان دادند و این ترک آغاز فروپاشی استیلای لابی صهیونیستی بر جامعه و همه نهادهای آمریکایی است!

این روزنامه ادعا کرده که از اتفاقات حاشیه‌ای مراسم اسکار هشتاد و چهارم خودداری فرهادی از حضور در نشستی بود که یک فیلمساز از رژیم صهیونیستی هم در آن شرکت داشت.

کارتون جمال رحمتی، اعتماد

کارتون جمال رحمتی، اعتماد

علیرضا سجادپور معاون وزارت ارشاد، به نوشته کیهان به یک سایت گفته ظاهرا قبل از اهدای مراسم اسکار، جلسه‌ای بین تمامی کاندیداهای فیلمهای خارجی زبان برگزار شده بوده که آقای فرهادی به دلیل حضور فیلمساز اسرائیلی از حضور در این جلسه خودداری کرده است که این کار ایشان؛ جای تقدیر دارد و نشان می‌دهد فرهنگ حاکم بر سینمای ایران تغییر خوبی کرده و گام به گام به منافع ملی نزدیکتر می‌شود و این همان سینمایی است که باید جای پای خود را در جهان پیدا کند.

دانشگاه آزاد بعد از سی سال

"جاسبی کلید را به دانشجو سپرد" تیتر اول ابتکار است و فرهیختگان از قول جاسبی نوشته "در مسیر اصول انقلاب و ولایت فقیه حرکت خواهیم کرد".

تهران امروز در خبر اصلی خود با اشاره به کش و قوس‌های فراوان نوشته سرانجام عبدالله جاسبی کرسی عالی این دانشگاه را به فرهاد دانشجو سپرد.

به تاکید این روزنامه، از زمانی که احمدی‌ن‍ژاد بر صندلی ریاست قوه مجریه تکیه زد، چالش‌های جدید دانشگاه آزاد آغاز شد. احمدی‌نژاد سال ۸۵ در جمع مردم پاکدشت اعلام کرد که اگر رئیس دانشگاه آزاد شهریه‌های خود را کاهش ندهد، تصمیم انقلابی در این خصوص اتخاذ خواهیم کرد. این وعده رئیس‌جمهور در سفر استانی وی به استان کرمان نیز تکرار شد. در این سفر، محمود احمدی‌نژاد اعلام کرد که در صورت تغییر مدیریت دانشگاه آزاد، شهریه این دانشگاه ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش پیدا می‌کند و حالا زمان آزمون بزرگ رئیس‌جمهور فرا رسیده است.

تهران امروز خبر داده با روی کار آمدن فرهاد دانشجو دوباره این وعده‌ها تکرار شد. رئیس جدید دانشگاه آزاد که که پس از سی سال ریاست عبدالله جاسبی توانست بر کرسی عالی این دانشگاه تکیه بزند. به عقیده وی اگر شهریه، تنها منبع تامین هزینه‌های دانشگاه آزاد باشد، با توجه به نرخ تورم، هر ساله ۲۰ درصد به شهریه‌های این دانشگاه اضافه می‌شود. وی معتقد است پایداری سیستم مالی و پایداری بودجه دانشگاه در این است که بتوان از اعمال فشار تورم روی دانشجویان جلوگیری کرد.

بمب ارزی دولت می‌ترکد؟

"کاهش شتابان قیمت سکه و ارز" تیتر اصلی دنیای اقتصاد است و تهران امروز پرسیده "بمب ارزی دولت، بازار را مهار می‌کند؟"

علی دینی ترکمانی در سرمقاله جهان صنعت با اشاره به موفقیت فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان برنده بهترین فیلم خارجی اسکار ۲۰۱۲ نوشته آیا جامعه‌ای که قدر و ارزش زبان و فرهنگ ملی خود را نشناسد، می‌تواند تولید ملی قوی داشته باشد؟ تولیدی که قادر به رقابت با کالاهای خارجی در بازارهای داخلی یا بازارهای جهانی باشد؟ پاسخ منفی است چراکه زبان و فرهنگ ملی یعنی هویت ملی و توجه به این هویت یعنی بها دادن به ریشه‌های خود که سابقه و درازای آن به طول تاریخ چند هزار ساله جامعه است.

به نوشته این استاد دانشگاه، جامعه‌ای که ریشه‌های خود را نشناسد و به آن ارج و بهای لازم را ندهد، با کوچک‌ترین تندبادی اسیر و مغلوب فرهنگ‌های دیگر می‌شود و به جای همزیستی و آمیزشی از سر رابطه‌ای برابر، دربست تحت تاثیر دیگران قرار می‌گیرد و در نهایت سر از خودباختگی فرهنگی درمی‌آورد و مرغ همسایه برایش غاز می‌شود. در چنین شرایطی نسبت به مصرف کالای وطنی دافعه و کالای خارجی ولو بنجل چینی جاذبه ایجاد می‌شود.

سرمقاله جهان صنعت اضافه کرده سخن بر سر قیمت بالا و کیفیت پایین محصولات وطنی در مقایسه با محصولات باکیفیت و در قیمت مشابه خارجی نیست سخن بر سر این است که تولیدکننده داخلی برای فروش کالای خود ناچار به استفاده از برچسب انگلیسی است، سخن بر سر فروشگاه‌هایی است که به هنگام حراج از واژه Sale استفاده می‌کنند که ممکن است برخی معنای آن را ندانند، سخن بر سر فروشگاه‌هایی است که تابلو‌هایشان به جای آنکه به زبان فارسی باشد به زبان انگلیسی است. سخن بر سر از بین رفتن عرق ملی نسبت به تولید ملی است.

علیرضا کدیور در سرمقاله دنیای اقتصاد نوشته، زمانی ‌که بورس تهران بازدهی خیره‌کننده ۱۴ درصد را برای سرمایه‌گذاران رقم می‌زد، برخی کارشناسان نسبت به رشد حباب‌گونه قیمت سهام در بورس هشدار می‌دادند و مسوولان بورس نیز این دیدگاه را قویا نفی می‌کردند. حال پس از گذشت ۱۰ ماه از آن تاریخ و عقب نشینی ۷ درصدی شاخص بورس به نظر می‌رسد صحت دیدگاه کارشناسان در آن زمان در حال تایید شدن است.

به نوشته این اقتصاددان در شرایطی که بورس تهران پس از کسب عنوان پربازده‌ترین بازار کشور طی سال‌های ۸۸ و ۸۹، در سال جاری عملا پایین‌ترین بازدهی را نصیب فعالان خود کرده است، به نظر می‌رسد اکنون سطح عمومی قیمت سهام شرکت‌ها در بورس در محدوده کف قیمتی قرار گرفته است. دلیل این ادعا نیز افت شدید میانگین واقعی نسبت قیمت به درآمد (P/E) اکثر شرکت‌های بورسی و نبود توجیه برای رشد سایر بازارهای رقیب است.

به نوشته دنیای اقتصاد تحقق بازدهی بورس مرهون یک شرط اساسی؛ آرامش است. در حقیقت بورس برای رسیدن به ساحل سود نیازمند وجود آرامش همه‌جانبه به ویژه ثبات در متغیرهای کلان اقتصادی و آرامش در سایر حوزه‌های تاثیرگذار بر بازار است. اما در صورت نبود آرامش به ویژه ثبات در متغیرهای اقتصادی به نظر می‌رسد بورس تهران در مسیر هفته‌های قبل خود حرکت کند؛ مسیری که در آن سهام شرکت‌های پرپتانسیل و حائز ارزندگی بنیادی پس از چند روز رشد، سیر نزولی در پیش می‌گیرند و در سوی مقابل سهام شرکت‌های غیر ارزنده بدون توجیه بنیادی در سایه حضور گسترده سفته‌بازان روز به روز بر دارایی سرمایه‌گذاران خود می‌افزایند.

بازی با تیترها

ابتکار در ستون طنز خود نوشته:

مرتضی آقاتهرانی: دلم نمی‌خواهد رای بیاورم [ تا از شر این پست‌های دنیوی راحت بشم]

باهنر: دولت تمام وزن خود را روی ورزش انداخته‌است [ماشاء‌الله سنگین‌وزن هم هست. بابا بلند شو!]

باهنر: اینکه من و رئیس‌جمهور چیزی علیه یکدیگر داریم، خاله‌بازی است [ بعضی از این خاله‌بازی‌ها شوخی شوخی جدی شد]

جوانفکر: تلاش می‌کنم حکم زندانم اجرا نشود [به دوستان دیگه هم گفتیم که هر کس یه گوشه کاروبگیره تا حکم اجرا نشه]

در نشست جبهه متحد اصولگرایان و جامعتین تهران تاکید شد: از خرد کردن دیگران در جریان انتخابات پرهیز شود [ بعدا وقت هست]

سردار طلایی: شخصیت معتدلی دارم [میشه به عنوان نماینده مجلس رو من حساب کرد]

کارتون روز

طرح بهزاد خورشیدی، اعتماد

طرح بهزاد خورشیدی، اعتماد





:: برچسب‌ها: سیاه ,
:: بازدید از این مطلب : 324
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

/weblog/file/img/m.jpg
armin در تاریخ : 1390/12/9/2 - - گفته است :
سلام عجب وب جالبی داری به منم سر بزن منتظر نظرت هستم ممنون.
www.armin20.loxblog.com


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: