روزنامه های کابل: سه شنبه، ۹ حوت
نوشته شده توسط : zwembril

روزنامه های چاپ امروز کابل بازداشت چهار کارمند دولتی به اتهام جاسوسی به بیگانگان و پیامدهای یک هفته تظاهرات اعتراضی در افغانستان را بررسی کرده اند.

روزنامه سرنوشت در سرمقاله خود نوشته که در افغانستان جاسوسان کشورهای زیادی فعال هستند و به نهادهای مهم و سمتهای بالای دولتی دسترسی دارند. به نظر نویسنده، آنها با استفاده از این موقعیتها، به منابع کشورهای خارجی اطلاعات می فرستند.

روز دوشنبه، ۸ حوت/اسفند اداره امنیت ملی افغانستان اعلام کرد که چهار کارمند دولتی را به اتهام جاسوسی به بیگانگان بازداشت کرده است. لطف الله مشعل، سخنگوی این اداره گفت: آنها "اسناد و اسرار محرم دولت جمهوری اسلامی افغانستان را در اختیار حلقات استخباراتی کشورهای منطقه قرار داده اند."

سرنوشت انتقاد کرده که نهادهای قضایی تنها چند مورد از پرونده های این جاسوسان را بررسی کرده است و دولت افغانستان زمانی اقدام به بازداشت جاسوسان "پاکستانی و ایرانی" کرد که خبرگزاریهای خارجی از حضور آنها در افغانستان خبر دادند.

روزنامه همچنین نوشته که در حال حاضر مردم در مورد افراد بازداشت شده و جزئیات مربوط به اتهام آنها اطلاعات کافی ندارند و دولت هم چیزی در این مورد نمی گوید. سرنوشت انتقاد کرده که دولت برخی مسائل کوچک را تا زمانی که به یک مشکل بزرگ تبدیل نشده، جدی نمی گیرد.

چند روزنامه دیگر هم تیترهای اول خود را به همین موضوع اختصاص داده و از جمله ویسا از قول منابع اداره امنیت ملی نوشته که یکی از افراد بازداشت شده کارمند وزارت خارجه و دو فرد دیگر خلبان هستند که متهم به ارسال اطلاعات به سازمان استخبارات پاکستان شده اند.

ویسا همچنین نوشته که این افراد حدود یک ماه پیش بازداشت شده اند، اما سخنگوی اداره امنیت ملی این خبر را اخیرا در گفتگو با یک خبرنگار خبرگزاری فرانسه رسانه‌ای کرده است.

روزنامه ماندگار درخواست اخیر حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان از مردم این کشور برای حفظ آرامش در پی شش روز تظاهرات خشونت آمیز در اعتراض به بی‌حرمتی به قرآن را نقد و بررسی کرده و این درخواست را "فرمان" خوانده است.

در یک هفته گذشته شماری از شهرهای افغانستان شاهد برگزاری تظاهرات علیه بی‌حرمتی به قرآن در پایگاه نظامیان آمریکا در بگرام، در شمال کابل بوده که بر اساس گزارشها حدود ۳۰ نفر در جریان این تظاهراتها کشته و کمتر از دو صد تن دیگر زخمی شده اند.

ماندگار پرسیده که اگر آقای کرزی این قدر در قلب مردم جا دارد که پس از طرح درخواست او، همه خشم و اعتراض مردم خاموش شد، چرا در روزهای اول و دوم تظاهرات آن را مطرح نکرد که در روز ششم اعتراضها از مردم خواست که آرامش خود را حفظ کنند.

نویسنده افزوده که هم طالبان و هم سازمان اطلاعات پاکستان در کشیده شدن تظاهرات اعتراضی مردم به خشونت متهم شده و حتی در مواردی افراد مسلح در میان تظاهرکنندگان بوده و برخی هم پرچم طالبان را حمل می کرده اند، اما پس از درخواست آقای کرزی، همه خاموش شدند.

ماندگار در ادامه آورده که هر چند این اعتراضها رنگ و بوی مردمی داشت، اما در واقع برخی محافل سیاسی باعث گرم شدن میدان شدند، اما زمانی که کار به جاهای باریک رسید و وضعیت از کنترل خارج می‌شد، با طرح درخواست آقای کرزی همه این محافل به آن تمکین کردند.

هشت صبح در سرمقاله خود نوشته که هر چند دولتهای افغانستان و آمریکا متعهد به مجازات عاملان بی‌حرمتی به قرآن در پایگاه نظامی بگرام هستند، اما "هنوز پس‌لرزه‌های حادثه‌ بگرام بر فضای عمومی کشور سایه افکنده است و رخداد‌های جدیدی خلق می‌کند."

روزنامه افزوده است که ادامه تظاهرات خشونت‌آمیز در ولایت‌های مختلف کشور، "تلاش برخی حلقه‌ها برای ایجاد فضای ضدغربی، پیوند دادن قتل مشاوران آمریکایی با حادثه بگرام و خروج مشاوران خارجی از اداره‌های مختلف، از پیامد‌های رویداد بگرام است."

روز شنبه، ۶ حوت/اسفند دو مشاور نظامی آمریکایی در داخل ساختمان وزارت داخله/کشور افغانستان با شلیک گلوله به وسیله یک کارمند این وزارت کشته شدند و در پی آن مشاوران خارجی نهادهای دولتی افغانستان را ترک کردند.

هشت صبح با این مقدمه نوشته که روابط پاکستان و ایران در بدترین حالت خود قرار دارد و ایجاد فضای "ضدغربی" در افغانستان از خواستهای اساسی این دو کشور است. به باور روزنامه، این دو کشور در تلاشند که در آستانه امضای پیمان استراتژیک میان افغانستان و آمریکا، وضعیت افغانستان را ضدآمریکایی کنند.

نویسنده با اشاره به این که "امروز حکومت و متحدان غربی آن تاوان یک اشتباه بزرگ را می‌پردازند"، تاکید کرده که آمریکا و افغانستان باید در مورد حادثه بگرام تحقیقات شفافی انجام دهند و قناعت مردم افغانستان را فراهم کنند و بر وضعیت مسلط شوند.





:: برچسب‌ها: ظروف چینی ,
:: بازدید از این مطلب : 323
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 10 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: