تربیت کودکستانی: بحث دنویوی و مذهبی در پارلمان
نوشته شده توسط : zwembril
تاج‌النسا محمداوا، معوان وزیر معارف تاجیکستان

خانم محمداوا می‌گوید که تعلیم دینی در کودکستان‌ها موضوع مورد بحث هم نیست

کمیته امور علم، معارف، فرهنگ و سیاست جوانان پارلمان تاجیکستان برای نخستین بار طرح قانون در باره تعلیمات تامکتبی (قبل از دبستانی) در این کشور را بررسی کرد.

این طرح قانون مقررات کار مؤسسه‌های آموزشی و پرورشی برای کودکان از سن یک ساله تا هفت ساله را در نظر گرفته است.

نام این مؤسسه‌ها در قانون همچون کودکستان، کودکستان - مکتب، خانه کودکان، کودکستان عایله‌ای، باغچة بچگان و باغچه کودکان نوع عافیتی (کودکان معلول یا دارای امکانات جسمانی محدود) ثبت شده است.

شرایط زیادی در این طرح قانون باید توسط نمایندگان کمیته امور علم، معارف و فرهنگ پارلمان، نمایندگان وزارت معارف (آموزش و پرورش) و کودکستان‌ها، از جمله رایگان بودن یا نبودن کدامی از این مؤسسه‌ها مشخص شود.

همچنین، معلوم نیست که آیا با تأکید بر روی کودکستان‌ها برای کودکان معلول، قانون در واقع می‌خواهد درهای کودکستان‌های معمولی را به روی کودکان دارای امکانات کمتر ببندد یا خیر.

اما سید عمر حسینی، نماینده حزب نهضت اسلامی تاجیکستان در پارلمان این کشور، در جلسه بررسی این طرح از این که در طرح قانون به دنیوی (سکولار) بودن تعلیم و تربیت تامکتبی تأکید شده است، ابراز نارضایتی کرد.

وی گفت: "ماده پنج قانون، تعلیم را به دنیویی بودن محدود می‌کند که این می‌تواند فردا مشکلات ایجاد کند. ما تعلیم دینی بزرگی داریم که کودکان می‌توانند در سن تامکتبی از آن بهره‌ور شوند."

در حالی که نمایندگان پارلمان در پاسخ به این ادعا گفتند که "این پیشنهاد را به نظر می‌گیریم" و تبلیغ ارزش‌های ملی در قانون در نظر گرفته شده است، معاون وزارت آموزش و پرورش تاجیکستان گفت که این پیشنهاد غیر قابل قبول است.

تاج‌النسا محمداوا، معاون وزیر آموزش و پرورش، در این باره گفت: "در ما کنسپسیون ملی تربیت کودکان وجود دارد که آن با ارزش‌های بین‌المللی مطابق است و تاجیکستان همچون عضو جامعه بین‌المللی، نمی‌تواند از این ارزش‌ها خود را دور کند."

وی افزود: "دنیوی بودن تاجیکستان در قانون اساسی کشور درج شده است و این پیشنهاد حتی قابل بحث نیست."

بنا به اطلاع وزارت آموزش و پرورش تاجیکستان، حالا در این کشور حدود ۷ درصد کودکان در مؤسسه‌های تامکتبی تربیت می‌گیرند. این رقم، به گفته مسئولان وزارت معارف، خیلی کم است.

به گفته معاون وزیر معارف تاجیکستان، تحصیل کودکان در کودکستان‌ها در رشد ذهن آنها تأثیر مفید رسانده و به این خاطر کودکانی که به کودکستان رفته‌اند، در کلاس‌های نخستین مکتب‌های همگانی (دبستان تا دبیرستان) فعال‌تر هستند.

به این خاطر، معاون وزیر آموزش و پرورش تاجیکستان پیشنهاد کرد که در صورت موجود بودن شرایط، فرستادن کودکان به کودکستان‌ها در این کشور حتمی شود.





:: برچسب‌ها: عکس ها ,
:: بازدید از این مطلب : 278
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 11 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: