كارآمدی سیستم اداره جامعه در گرو مشاركت سیاسی شهروندان
نوشته شده توسط : zwembril

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، در ایران بویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی،اصل مشاركت سیاسی از توجه شایانی برخوردار شده است.

جاری بودن شعارهای انقلاب بر زبان مردم نشان از تاكید آنها بر مشاركت سیاسی دارد و امروز نیز همچنان سه مقوله آزادی، مشاركت سیاسی و حفظ امنیت به عنوان مهمترین محور شعارهای انتخاباتی در جامعه ما دارای اهمیت است.

یك دانشجوی دكترای علوم سیاسی در باره نقش مشاركت سیاسی در حفظ امنیت ملی كشور معتقد است: گذری به تاریخ جوامع بشری نشان می‏دهد كه امنیت ملی همیشه دارای اهمیت ویژه‏ای بوده و درهر دوره‏ بر اساس شرایط و موقعیت اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جامعه، ابزارهای حفظ امنیت به اشكال مختلف تعریف شده است.

'مجید جلوانی' گفت: تحقیقات انجام شده نشان می دهد كه بین امنیت ملی و مشاركت سیاسی همبستگی وجود دارد به این معنا كه هر میزان امنیت ملی بطور جدی مورد تهدید و خطر قرار گیرد، به همان مقدار، مشاركت سیاسی مردم در جامعه نیز افزایش می‏یابد.

وی خاطرنشان كرد: بی‏تردید امروز یكی از مهمترین و موثرترین عوامل برقراری وفاق، اقتدار و ارتقای ضریب امنیت ملی، 'مشاركت' در صحنه‏های گوناگون اجتماعی است.

یك دانشجوی كارشناسی رشته ارشد مطالعات منطقه ای نیز گفت: مشاركت درواقع، تجلی مشروعیت حاكمیت و ضامن ثبات جامعه است.

'محمدعلی خسروی' خاطرنشان كرد: مشاركت مردمی می‏تواند به مثابه موثرترین و مناسب ترین پشتوانه برای حل و فصل معضلات و بحران‏های سیاسی، اجتماعی و امنیتی مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته وی، هر نظام سیاسی كه بتواند جلوه‏های بیشتری از همكاری و همدلی اقشار مختلف مردم را در ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی بویژه در دفاع از كشور در مقابل تهدیدات داخلی و خارجی جلب كند، در جامعه بین‏المللی از اعتبار، شخصیت و موقعیت بالاتری برخوردار می‏ شود.

این دانشجوی كارشناسی ارشد خاطرنشان كرد: از دیدگاه اسلام نیز مردم در عینیت ‏بخشی و كارآمدی حكومت نقش اساسی دارند و آیات و روایات زیادی نیز در این زمینه در كتب دینی ما وجود دارد.

'محمود زندی' دانشجوی مقطع دكترای علوم سیاسی نیز می گوید: مشاركت سیاسی به منزله یكی از اركان و شاخص‏های عمده توسعه سیاسی به شمار می‏رود و رابطه تنگاتنگی با مشروعیت نظام‏های سیاسی دارد.

به گفته وی، بدلیل آنكه میزان مشاركت سیاسی مردم با میزان مشروعیت نظام سیاسی ارتباطی تنگاتنگ دارد، زمانی كه دشمنان خارجی می‏ كوشند از طریق ایجاد بحران، امنیت ملی جامعه و مشروعیت نظام سیاسی را به چالش بكشند، مشاركت سیاسی نیز بیشتر خواهد شد.

این دانشجوی دكترا افزود: مشاركت سیاسی پدیده‏ای جهانی است، نه به این معنا كه همه افراد لزوما به فعالیت سیاسی می‏پردازند یا این مولفه از نظر شكل و وسعت در همه جوامع به یك اندازه معمول است بلكه به این معنا در همه جوامع یافت می‏شود و شرایط پذیرش تغییرات را فراهم می‏سازد.

زندی در باره انتخابات پیش روی نیز گفت:حضور آگاهانه مردم در انتخابات مجلس می تواند در ارتقای كارآمدی نظام نقش بسیار موثری ایفا كند و ارتقای كارآمدی نظام نیز می تواند در حفظ و افزایش امنیت ملی تاثیرگذار باشد.

7149/1011





:: برچسب‌ها: نیویورک , سیاه , وابسته به تکزاس ,
:: بازدید از این مطلب : 280
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 12 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: