چه سرنوشتی در انتظار مدودف است
نوشته شده توسط : zwembril

به گمان بسیاری، مدودف تنها برای گرم نگاه داشتن صندلی ریاست جمهوری برای پوتین در این سمت قرار گرفت

انتخابات ریاست جمهوری روز یکشنبه در روسیه به احتمال بسیار قوی، ولادیمیر پوتین را برای یک دوره شش ساله ساکن کاخ کرملین می کند.

افزایش دوران ریاست جمهوری از چهار سال به شش سال در زمان دمیتری مدودف، رئیس جمهوری فعلی به تصویب رسید، مردی که به گمان بسیاری، تنها برای گرم نگاه داشتن صندلی ریاست جمهوری برای پوتین در این سمت قرار گرفت.

اما چه سرنوشتی در انتظار مدودف است؟

به نظر می رسد طبق قول و قرارها، آقای مدودف سمت فعلی آقای پوتین یعنی نخست وزیری را در اختیار بگیرد.

رئیس جمهوری روسیه اخیرا در جمعی گفت که هنوز جوان است (47 ساله) و این سن و سال برای ترک صحنه سیاست زود است.

بسیاری از مردم عادی و همچنین کارشناسان، دوره ریاست جمهوری مدودف را ضعیف ارزیابی می کنند. دوره ای که او دستورات و فرامین را از "مرشد" خود دریافت می کرد.

البته کارشناسانی هم هستند که می گویند مدودف در دوران ریاست جمهوری خود دست به اصلاحات زد و موفق شد تغییراتی ولو کوچک در جامعه ایجاد کند.

در این دوران اینترنت بیش از پیش در میان مردم گسترش یافت که این تغییراتی را در جامعه روسیه ایجاد کرد.

"مدودف چند بار از مردم خواست تا از اصلاحات و تغییر حمایت کنند، اما نزدیکی بیش از حد او به پوتین، و بی اعتمادی مانع از آن شد که گروه ها و احزاب مخالف قدمی به سوی او برداشته و از او پشتیبانی کنند"

یک فعال سیاسی مخالف دولت در این مورد می گوید، ترس ها فرو ریخت و مردمی که پیش از این تمام وسایل ارتباطی را درکنترل دولت می دیدند، فضایی یافتند که آزادانه و بدون هراس، نظرات و عقاید خود را مطرح کنند.

در روسیه، شبکه های تلویزیونی پرطرفدار در کنار چندین نشریه پرتیراژ در کنار دولت قرار دارند و مواضع مخالفان در این رسانه ها به ندرت بازتابی می یابند.

پس از تظاهرات گسترده و بی سابقه که در پی انتخابات پارلمانی ماه دسامبر صورت گرفت، این رسانه ها، نرمش اندکی در برابر مخالفان نشان داده و از چند فعال سیاسی مخالف برای حضور در برنامه های تلویزیونی دعوت کردند اما در همین ایام، فشارها بر رسانه های مستقل شدت گرفت.

مدودف در دوران ریاست جمهوری خود بارها از فساد روز افزون، اقتصاد نفتی و اشکالات در سیستم قضایی انتقاد کرد. او گفت طی این سال ها به رغم درآمد کلان از فروش نفت و وعده مقامات پیشین (بخوانید پوتین) برای مدرن کردن اقتصاد، روسیه همچنان با مشکلات عمیقی رو به رو است. مشکلاتی که روسیه را در ایام بحران جهانی اقتصاد، تحت تاثیر خود قرار داد.

بسیاری از مردم عادی و همچنین کارشناسان، دوره ریاست جمهوری مدودف را ضعیف ارزیابی می کنند

مدودف در این مدت چند مقام "فاسد" از جمله شهردار قدرتمند مسکو که به پوتین نزدیک بود، از کار برکنار کرد و امید اندکی به وجود آورد که تغییر در راه است. اما ضعف مدودف باعث شد تا نتواند مهره خود را شهردار کند و فرد دیگری که به پوتین نزدیک بود، شهردار شد.

مدودف چند بار از مردم خواست تا از اصلاحات و تغییر حمایت کنند، اما نزدیکی بیش از حد او به پوتین، و بی اعتمادی مانع از آن شد که گروه ها و احزاب مخالف قدمی به سوی او برداشته و از او پشتیبانی کنند.

حال قرار است جای این دو عوض شود، برخی می گویند ممکن است پوتین برای ایجاد تغییر و جلب رضایت بخشی از مخالفان، فرد دیگری را به سمت نخست وزیری بگمارد.

مدودف چهار سالی را که فرصت داشت تغییرات اساسی در کشور ایجاد کند، از دست داد.

شاید بهترین میراث او ، فعال شدن دوباره مردمی باشد که وفاداری خاصی به هیچ یک از احزاب ندارند و تنها خواهان کسب حقوق و آزادی های مشروع خود هستند .





:: برچسب‌ها: مربع , دره عمیق و باریک ,
:: بازدید از این مطلب : 384
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : جمعه 12 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: