افسانه شهر كلوت؛ شاهكار باد، خاك و آب
نوشته شده توسط : zwembril

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا،كلوت در مسیر جاده ماهان در 40 كیلومتری شمال شرقی شهداد و در زمینی به مساعت 11 هزار كیلومتر مربع واقع شده است.

عظمت دست ساخته طبیعت بیش از هر چیز انسان را به سكوت وادار می كند بخصوص زمانی كه خورشید دامن زرد خود را از میان خاك نرم این خطه جمع می كند و سرخی فلق بر آن می گسترد.

در نقطه ای كه هیچ گیاهی نمی روید و حتی كوچكترین جانداران كره خاكی حق حیات ندارند و گرمترین نقطه زمین است، فرسایش خاك نرم كویر، توسط آب و باد شهری را شكل داده كه بسیاری آن را شهر مردگان می نامند.

شهر افسانه ای كلوت گذرگاه تاریخ نیز بوده است. جاده ادویه كه از هند شروع می شد، پس از گذشتن از كلوت ها سر به سوی شمال خراسان می نهاد.

اگر قصد سفر به لوت را دارید، به یاد داشته باشید كه بهترین زمان برای بازدید از لوت در اواخر فصل پاییز است.

در قلب كویر هستند شهرهایی كه رنگ آبادانی و زندگی را به خود گرفته اند؛ كرمان كه از دیرباز كانون توجهات بوده است امروز بناهای با ارزشی را در خود جای داده كه می توان به قلعه دختر، قلعه اردشیر، برج امیراتابك ، مسجد ملك، گنبد جبلیه ، حمام گنجعلی خان و بازار كرمان اشاره كرد.

دیدار از ارگ تاریخی راین و دامنه های هزار راین در فاصله 110 كیلومتری كرمان تیز خالی از لطف نیست زیرا قرن ها پیش از این پارچه بافت های این منطقه به كشورهایی چون مصر و هندوستان صادر می شدند.

ارگ راین كه ساختاری خشتی دارد در جنوب شرقی شهری به همین نام و بر فراز تپه ای قرار گرفته است.

اگر به دیار كرمان سری زدید، سراغی هم از آستانه شاه نعمت الله ولی و باغ شازده در جنوب كرمان بگیرید كه زیارتگاه اهل دل و شوریدگان وادی عشق است.

در جدول برنامه های خود بازدید از بزرگترین بنای خشتی جهان كه در میراث جهانی یونسكو نیز به ثبت رسیده است فراموش نكنید و سری به شهرستان بم بزنید.

استان كرمان برای گردشگران نوروزی تركیبی از زیبایی های كویر و هنر معماران این سرزمین را فراهم آورده است تا در ایام بهار گردشگران پس از گذر از روستای سد سیرچ كه تا مغز استخوان را سرد می كند در گرمترین نقطه زمین یعنی شهداد و در دل كویر لوت پای در شن های نرم آن فرو برند و عجایب طبیعت كویر را نظاره گر باشند.

فراهنگ** 2025





:: برچسب‌ها: مردم ,
:: بازدید از این مطلب : 305
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 13 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: