بامیان در تلاش جلب جهانگردان؛ از پیکره های بودا تا اسکی بازی
نوشته شده توسط : zwembril

ورزشکاران می گویند با نمای زیبای بامیان، اسکی بازی دوبرابر لذت بخش می شود

بامیان زمانی با دو پیکره بزرگ بودا شهرت جهانی داشت. اما پس از ویران شدن این مجسمه ها از سوی طالبان در سال ۲۰۰۱، این ولایت یک بار دیگر در پی جلب گردشگران خارجی است، این بار با راه اندازی جشنوار اسکی بازی در دره های برفی این ولایت.

یکی از شرکت کنندگان این جشنواره که در دره های منطقه «خشکک» در نزدیکی شهر بامیان برگزار شده می گوید: "جنگ و تروریسم را فراموش کن. ما اینجا دقیقا از اسکی بازی لذت می بریم."

اگرچه این دومین سال برگزاری جشنواره مسابقه اسکی بازی در بامیان است، اما امسال برای اولین بار در این مسابقه شهروندان خارجی نیز شرکت کردند. در این مسابقه حدود بیست شهروند خارجی در کنار ده نفر از ساکنان محلی بامیان که به تازگی آموزش اسکی بازی دیده اند، شرکت کردند.

راه اندازی این مسابقه بخشی از یک برنامه درازمدت تقویت ورزش های زمستانی در بخشهای مختلف افغانستان است؛ کشوری که با بیش از سه دهه جنگ و ویرانی روبرو بوده است.

"پیش از آغاز جنگ های داخلی در افغانستان، هر سال دهها هزار از بامیان دیدن می کردند، اما این رقم در جریان جنگ ها تقریبا به صفر رسید"

امیر فولادی، مسئول برنامه های تقویت گردشگری در بنیاد آغاخان می گوید: "بامیان همانگونه که در طول تاریخ غنی خود داشته، دقیقا ظرفیت این را دارد تا به یکی از محلات مورد علاقه جهانگردان تبدیل شود."

او می افزاید: "بامیان محل خوبی برای گردشگری در بهار و تابستان است، اما با تقویت ورزش های زمستانی از جمله اسکی، تلاش می کنیم تا این ولایت را به محلی برای چهار فصل تبدیل کنیم."

پرواز در هوا

ابتکار تقویت اسکی بازی در بامیان که در همکاری با بنیاد آغاخان، اسکی کلب بامیان و شرکت راه ابریشم راه اندازی شده، دهها نفر از ساکنان محلی بامیان از جمله تعدادی زنان را نیز به خود جلب کرده است تا نخستین راهنماهای اسکی بازی در کشورشان شوند.

یکی از کسانی که در این برنامه آموزش اسکی می بیند به بی بی سی گفت: "ما از این ورزش لذت می بریم و در کنار آن فرصت داریم تا یک ورزش جالب را فرا گیریم. اسکی بازی واقعا هیجان برانگیز است، مثل این است که در هوا پرواز می کنی و مخصوصا با نمای زیبای بامیان، اسکی بازی دوبرابر لذت بخش می شود."

با آنکه بامیان اقلیم بسیار مناسبی برای اسکی بازی دارد و کوههای آن که تا پنجهزار متر ارتفاع دارند، در سراسر زمستان پوشیده از برف دست نخورده باقی می ماند، امکانات برای اسکی بازی در این ولایت هنوز ابتدایی است.

با آنکه افغانستان در سالهای اخیر با چالشهای بزرگ امنیتی روبرو بوده، اما بامیان حداقل از سال ۲۰۰۱ تا حالا امن بوده است

خدمات نجات از مناطق مرتفع کوهی در صورت بروز مشکلی وجود ندارد و همچنین هیچ سیستم هشدار دهنده در مورد برف کوچ های احتمالی در بامیان فعال نیست و علاوه بر این، خدمات صحی نیز قناعت بخش نیست.

اسکی بازان مجبور هستند همه امید خود را به راهنماهای محلی ببندند. این راهنماها در آموزش های خود در مورد راه های فرار از برف کوچ های ناگهانی آموزش دیده اند و تنها بیمارستان بامیان نیز می تواند خدمات اضطراری صحی فراهم کند.

امیر فولادی می گوید: "چالش های زیادی وجود دارد. اما در پی حل آن هستیم. علاوه بر این، امنیت یک چالش بزرگ دیگر است، اما دلیلی نداریم که امید خود را از دست داده و هیچ کاری انجام ندهیم."

راه دشوار تا بامیان

با آنکه افغانستان در سالهای اخیر با چالشهای بزرگ امنیتی روبرو بوده، اما بامیان حداقل از سال ۲۰۰۱ تا حالا امن بوده است.

با این حال، وضعیت امنیتی افغانستان قابل نگرانی است و این مسئله تاثیرات خود را بر تعداد گردشگرانی که می خواهند از بامیان دیدن کند نیز برجا گذاشته است.

"همه چیز به امنیت مربوط می شود. ما خوش داریم که ولایت ما مورد علاقه جهانگردان واقع شود. این به سود اقتصاد ما است. اما در شرایط حاضر، امنیت مهم ترین ضرورت است"

از ساکنان محلی بامیان

پیش از آغاز جنگ های داخلی در افغانستان، هر سال دهها هزار از بامیان دیدن می کردند، اما این رقم در جریان جنگ ها تقریبا به صفر رسید.

اما در حالی که ظرف سالهای اخیر، بامیان یک بار دیگر توجه جهانگردان را آرام آرام به خوب جلب می کند، راه میان کابل و بامیان مشکل ساز است.

در حال حاضر، هیچ یک از شرکت های هواپیمایی افغانستان به بامیان پرواز نمی کند و کسانی که می خواهند از راه هوا به بامیان بروند، باید منتظر پروازهای هواپیماهای سازمان ملل متحد و یا هم آیساف باشند که این پروازها به شدت پرهزینه است و در عین حال نمی تواند افراد زیادی را انتقال دهد.

وضعیت امنیتی در مسیر راه کابل – بامیان از حملات طالبان گرفته تا مین های کنار جاده ای، جهانگردان را از یک سفر هشت ساعته تا بامیان مانع می شود.

حسن علی، از ساکنان محلی بامیان که در مرکز این شهر دکانداری می کند گفت: "برای آینده بامیان در صورتی که امنیت در کل افغانستان خوب شود، امیدواری زیادی وجود دارد."

او افزود: "همه چیز به امنیت مربوط می شود. ما خوش داریم که ولایت ما مورد علاقه جهانگردان واقع شود. این به سود اقتصاد ما است. اما در شرایط حاضر، امنیت مهم ترین ضرورت است."





:: برچسب‌ها: سنگ ,
:: بازدید از این مطلب : 375
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: