روزنامه های کابل: شنبه، ۱۳ حوت
نوشته شده توسط : zwembril

روزنامه های چاپ امروز کابل بیشتر به بررسی پیامدهای احتمالی قتل دو مشاور و دو سرباز آمریکایی در افغانستان و همچنین موضوع مصالحه با شورشیان پرداخته اند.

هشت صبح در سرمقاله خود با عنوان "دیوار بی‌اعتمادی بلندتر می‌شود"، قتل دو مشاور نظامی آمریکایی در مقر وزارت کشور، داخله و ترور دو سرباز آمریکایی در جنوب افغانستان را به شبکه‌های اطلاعاتی منطقه نسبت داده و نوشته که هدف از آن ایجاد بی‌اعتمادی میان افغانستان و متحدان غربی آن است.

این روزنامه افزوده که این گونه تاکتیک‌ها برای مجریان آن هزینه کمی دارد، اما برای حکومت افغانستان و متحدان بین‌المللی آن پیامدهای سنگینی دارد. هشت صبح تاکید کرده که حکومت افغانستان باید در ده سال گذشته توانایی مقابله با این گونه تاکتیک‌ها را پیدا می‌کرد.

نویسنده معتقد است که چنین قتل‌هایی در افغانستان می‌تواند دولت‌های کشورهایی را که در افغانستان نیرو دارند، تحت فشارهای داخلی قرار دهد و در افغانستان باعث بی‌اعتمادی مردم به نهادهای امنیتی می‌شود، اما مهم این است که این قتل‌ها باعث بی‌اعتمادی میان حکومت افغانستان و متحدان غربی آن می‌شود.

هشت صبح در ادامه افزوده که چشم‌پوشی از این گونه رویدادها و ساده‌انگاری آن قابل توجیه نیست و مقام‌های حکومت افغانستان باید با آن برخورد جدی کنند تا بتوانند اعتماد و زمینه‌های همکاری میان افغان‌ها و خارجی‌ها را بار دیگر فراهم کنند.

روزنامه وحدت در مطلب اصلی صفحه نخست خود با عنوان "تاکید جبهه ملی بر مشارکت فراگیر در روند صلح" از قول فیض‌الله ذکی، سخنگوی این جبهه نوشته که این روند بدون مشارکت جبهه ملی و دیگر گروه‌های سیاسی قدرتمند سیاسی "ناکام" می‌ماند.

سخنگوی جبهه ملی از اظهارات اخیر یان کوبیش، فرستاده ویژه سازمان ملل در افغانستان در مورد مشارکت نهادهای مدنی و جناح‌های مختلف سیاسی در روند مصالحه در این کشور استقبال کرده و آن را مطابق شرایط عینی افغانستان دانسته است.

اخیرا آقای کوبیش با تاکید بر این موضوع، از نظارت سازمان ملل بر روند مذاکرات صلح در افغانستان سخن گفت و افزود که در این مذاکرات دستاوردهای ده سال اخیر در افغانستان به هیچ قیمتی نادیده گرفته نخواهد شد.

روزنامه ماندگار اما در مطلبی با عنوان "نقش انفعالی سازمان ملل در روند صلح"، نقش سازمان ملل در مورد مذاکرات صلح با گروه‌های شورشی در افغانستان را زیر سوال برده و نوشته این که سازمان ملل می‌خواهد "تماشاگر قضایا باشد، از اظهارات اخیر نماینده ویژه این سازمان معلوم است".

نویسنده همچنین در این مطلب نسبت به جدی بودن مذاکرات صلح ابراز تردید کرده و نوشته که به نظر می‌رسد که اصلا گفتگویی در میان نیست و این مسائل بیشتر برای به راه انداختن بحث‌های رسانه‌ای مطرح می‌شود.

این روزنامه دولت پاکستان و کاخ ریاست جمهوری افغانستان را مسئول به نتیجه نرسیدن گفتگوهای صلح دانسته و نوشته که آنها بجای این که به برنامه‌های کلان در این مورد فکر کنند، به منافع مقطعی خود اندیشده‌اند. نویسنده ماندگار مدعی است که حامد کرزی، این گفتگوها را در حد یک "بازی" فروآورده است.

احمد عمران در ادامه این مطلب نوشته که دیدگاه‌های طرف‌های مختلف در طرح گفتگوهای صلح چنان دور از هم هستند که تصور آغاز گفتگوی واقعی را به "توهم" تبدیل کرده است. به نظر نویسنده، حتی این جناح‌ها خود هم هنوز نخواسته‌اند که از تحقق این گفتگوها سخن بگویند.

راه نجات در سرمقاله خود نوشته که حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان به دلیل این که پیش از این که مطمئن شود که مجلس به وزیران پیشنهادی او که قبلا یک بار رد صلاحیت شده اند، رای اعتماد می‌دهد یا نه، اقدام به معرفی آنها کرده و مرتکب "اشتباه" شده است.

از میان ۹ وزیر پیشنهادی که آقای کرزی اخیرا به مجلس معرفی کرده، هفت نفر آنها پیش از این از سوی مجلس رد صلاحیت شده اند. بر اساس آیین نامه داخلی مجلس، کسی که یک بار در یک سمت نتوانست رای اعتماد مجلس را به دست آورد، بار دیگر نمی‌تواند به همان سمت معرفی شود.

به نظر نویسنده راه نجات، این موضوع عملا این هفت وزیر را به چالش کشیده و روز شنبه، ۱۳ حوت، اسفند تنها دو وزیر پیشنهادی که این مشکل را ندارند، برای ایراد سخنرانی به مجلس دعوت شدند. این روزنامه افزوده که اگر این مشکل حل هم شود، مسائل دیگری و از جمله "حساسیت‌های قومی" نیز مطرح است.

سرمقاله‌نویس این روزنامه همچنین نوشته که ممکن است این مسائل باعث شود که وزیران پیشنهادی رای نیاورند، اما در عین حال برخی از اعضای مجلس به این نظرند که اگر آنها رد صلاحیت هم شوند، آقای کرزی افراد بهتر از آنها را معرفی نخواهند کرد و در نتیجه بهتر است که به آنها رای مثبت داده شود.





:: برچسب‌ها: د ,
:: بازدید از این مطلب : 340
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: