آزادی دو فعال مدنی در آستانه سالگرد آغاز اعتراضات در بحرین
نوشته شده توسط : zwembril
فضيلة مبارك

فضيلة مبارك ساعتی بعد از آزادی در جمع معترضین در میدان آزادی حاضر شد

مقامات بحرین دو فعال حقوق بشر را آزاد کرده اند. این دو نفر سال گذشته به خاطر حمایت از جنبش دموکراسی خواه در این امیرنشین به زندان افتاده بودند.

فضيلة مبارك نزدیک یک سال بعد از آنکه به اتهام گوش دادن به "ترانه های انقلابی" در اتومبیلش بازداشت شد، روز دوشنبه از زندان آزاد شد.

نفر دوم، ناصر ال راس، یک شهروند کانادایی کویتی تبار به جرم نقض قانون بحرینی منع شرکت در تجمعات غیر قانونی، به پنج سال زندان محکوم شده بود.

این دو نفر در حالی آزاد می شوند که دولت بحرین هنوز درگیر خاموش کردن اعتراضات دموکراسی خواهانه ای است که از 14 فوریه سال 2011 آغاز شد. به گفته سازمانهای مدافع حقوق بشر، حداقل 60 غیر نظامی و چهار مامور پلیس در عرض این مدت کشته شده اند.

صدها نفر دیگر مجروح شده اند و هزاران نفر نیز از مشاغل خود اخراج شده اند. بسیاری از چهره های سیاسی، رهبران مذهبی و مدافعان حقوق بشر در دادگاه های نظامی محاکمه و به احکامی بین 4 سال زندان تا حبس ابد محکوم شده اند. ناظران بین المللی مستندات این احکام را فاقد وجاهت قانونی توصیف کرده اند.

اکثر قربانیان، مجروحان و زندانیان وقایع اخیر از شیعیان بحرینی هستند که اکثریت جمعیت این جزیره را تشکیل می دهند. شیعیان سالهاست که نسبت به تبعیض علیه هم کیشانشان توسط خاندان سنی مذهب حاکم معترض هستند.

اعتراضات در مراسم تشییع

ماه گذشته، ملک حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین تلاش کرد تا با اعلام برخی اصلاحات در قانون اساسی که با هدف تقویت پاسخگویی مقامات دولتی تدوین شده بود، بخشی از مطالبات معترضان را برآورده کند.

پادشاه بحرین دستور داد تا مساجد شیعیان که توسط نیروهای دولتی تخریب شده بودند، بازسازی شوند و کارمندان اخراج شده دعوت به کار شوند. او همچنین دو حقوق دان برجسته بریتانیایی را مسئول اصلاح اساسی نظام قضایی بحرین کرد.

اما به نظر می رسد روشهای خشنی که کماکان توسط نیروهای امنیتی بحرین اعمال می شوند، تلاشهای پادشاه را خنثی کرده اند.

سازمان عفو بین الملل می گوید طی هفته های اخیر، چندین نفر از معترضین در اثر "کاربرد نامناسب گاز اشک آور" جان خود را از دست داده اند. این سازمان مدافع حقوق بشر نیروهای امنیتی بحرین را به شلیک گاز اشک آور در محوطه های بسته و منازل مردم متهم می کند.

مرگ مشکوک دو تن از معترضان در ماه گذشته نیز به موضوع مناقشه برانگیزی تبدیل شده است. وزارت کشور بحرین می گوید فرد اول در اثر غرق شدگی و فرد دوم در اثر عوارض طبیعی فوت کرده است.

خانواده این افراد مدعی شده بودند که آنها بعد از بازداشت توسط نیروهای امنیتی، زیر شکنجه جان باخته اند و بی بی سی تصاویری را دریافت کرده که به نظر می رسد ادعای این خانواده ها را تائید می کند.

دولت بحرین تقاضای این دو خانواده را برای انجام کالبد شکافی مستقل رد کرده است.

مراسم تشییع جنازه این افراد در روستاهایی در نزدیکی منامه، پایتخت بحرین با اعتراض روستائیان خشمگین همراه شد. متعرضان به سوی نیروهای پلیس کوکتل مولوتوف پرتاب کردند و پلیس نیز مبادرت به شلیک گاز اشک آور و بمب های صوتی کرد.

"میدان آزادی"

در حالی که ناآرامی ها در روستاهای شیعه نشین ادامه دارد، فعالان ضد دولتی تلاش دارند تا با برگزاری راهپیمایی در قلب شهر منامه، در سالگرد آغاز اعتراضات مردمی، پایتخت را بار دیگر در اختیار بگیرند.

میدان مروارید که در دور قبلی اعتراضات به کانون تجمع مخالفان تبدیل شده بود، هنوز در محاصره نیروهای امنیتی است.

اما نبیل رجب، فعال پیشکسوت حقوق بشر بحرینی اعلام کرده روز چهاردهم فوریه پیشاپیش تظاهراتی برای باز پس گیری میدان مروارید حرکت خواهد کرد.

آقای رجب می گوید: "این میدان به مردم تعلق دارد، به عنوان نمادی از مبارزه آنها برای آزادی. ما به طور مسالمت آمیز آنرا پس خواهیم گرفت."

واکنش دولت این بوده که به جمعیتهای سیاسی بحرین اجازه دهد تجمعاتی را به طور قانونی برگزار کنند، تجمعاتی که هزاران نفر را به خود جذب کرده است.

این اقدام نشان می دهد در آستانه سالگرد آغاز اعتراضات، مقامات بحرین نگران اند که چگونه بدون برانگیختن محکومیتهای جهانی، موج جدید اعتراضات را مهار کنند.

یک فعال ضد دولتی به بی بی سی گفت: "دولت تلاش دارد سوپاپ اطمینانی باز کند."

شب دوشنبه، جمعیتی بالغ بر هزار نفر در میدان آزادی که در نزدیکی میدان مروارید واقع شده، با سر دادن شعار از حضور فضيلة مبارك در این میدان ابراز حمایت کردند.





:: برچسب‌ها: توکیو , اسکاتلند ,
:: بازدید از این مطلب : 338
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: