سایه شوم بیكاری بر سر ماتادورها
نوشته شده توسط : zwembril

چند سال است كه كابوس بیكاری بر سر اقتصاد بحران زده كشور ماتادورها سایه افكنده و روز به روز گسترده تر می شود و پیروزی پرقدرت حزب مردم در انتخابات اخیر اسپانیا و شكست حزب سوسیالیست، نیز تاثیر چندانی بر كاهش نگرانیهای بین المللی در خصوص وضعیت بحرانی این كشور نداشت.

بسیاری از دولتمردان اسپانیایی نسبت به روی كارآمدن دولت 'راخوی' و بهبود اوضاع اقتصادی اسپانیا ابراز خوش بینی كرده بودند، اما همانطور كه رئیس جدید دولت نسبت به خوش بینی‌های افراطی درباره تغییر وضعیت اقتصادی این كشور هشدار داده بود، آمار و ارقام منتشر شده توسط وزیر كار و تامین اجتماعی این كشور نشان دهنده نقش بر آب شدن این خوش بینی ها شد و بنا به پیشگویی تحلیلگران سیاسی اسپانیا، نرخ بیكاری تا پایان سال جاری به 25 درصد نزدیك خواهد شد. ركوردی كه در میان هفده كشور عضو منطقه یورو بی سابقه بوده است.

براساس گزارش خبرگزاری رسمی اسپانیا 'افه'، ماه فوریه بحرانی ترین دوره در تاریخ اقتصاد اسپانیا بوده و 112 هزار و 269 نفر برابر با 2.44 درصد بیكار از جمعیت مشغول به كار را برای این كشور به ارمغان آورد و ركورد جدید بیكاری 4 میلیون و 712 هزار نفر رقم خورد.

افه به نقل از وزیر كار و تامین اجتماعی اسپانیا نوشت: بیش از 100 و 12 هزار و 269 نفر بر تعداد متقاضیان حقوق بیكاری در اسپانیا در ماه فوریه افزوده شده است و نرخ بیكاری در این كشور به 24.3 درصد رسید كه این نشانگر شرایط وخیم بیكاری در اسپانیاست.

این تارنمای خبری در ادامه افزود: در فوریه گذشته، نرخ بیكاری در تمام بخشها بخصوص در بین جوانان زیر 25 سال و مهاجرین افزایش یافته است. در بخش خدمات بیش از 59 هزار نفر (2.16درصد)، در بخش ساخت و ساز 15 هزار و 600 نفر(1.98 درصد)، در بخش كشاورزی 11 هزار نفر (7.37 درصد) و در بخش صنعت 10 هزار نفر(1.96 درصد) رسید كه این میزان بیكاری در بین جوانان زیر 25 سال تا سقف 25 هزار نفر(5.22 درصد) و در بین افراد بالای 25 سال 87 هزار نفر(2.12 درصد) بوده است.

به نقل از افه، در میان مهاجرین نیز نرخ بیكاری افزایش یافته و به 15 هزار نفر(2.27 درصد) رسیده است. با این آمار و ارقام ارائه شده توسط دولت اسپانیا، روی هم رفته 112 هزار و 269 نفر در ماه فوریه بیكار شده اند كه از فوریه سال 2011 تاكنون این رقم به 412 هزار و 835 نفر رسیده است.

بخش اسپانیایی بی بی سی در تیتر خبری خود به پیش بینی افزایش نرخ 25 درصدی بیكاری اسپانیا تا پایان سال 2012 پرداخت و نوشت: اطلاعات اعلام شده توسط 'ثریا سانز دسانتاماریا' معاون نخست‌وزیر و سخنگوی دولت اسپانیا كه روز جمعه منتشر شد، نشان دهنده این است كه سناریوی ركود اقتصادی در سال 2012 همچنان پیشتاز است و نرخ تولید ناخالص داخلی تا سقف 1.7 درصد كاهش یافته است كه منجر به تخریب 630 هزار شغل شده است كه همین امر به منزله ترازویی باعث بالا رفتن نرخ بیكاری تا سقف 24.3 درصد از جمعیت فعال این كشور شده است.

بنا به گزارش بی بی سی، 50 هزار نفر از اعضای 16 میلیون و 900 هزار نفری تامین اجتماعی این كشور كاهش یافته است.

بیكاری ثبت شده در ماه فوریه برای هفتمین ماه متوالی افزایش یافته است كه با این رقم، جمعیت بیكار این كشور به 4 میلیون و 700 هزار نفر افزایش یافته است. این افزایش نرخ بیكاری در ماه های اخیر را می توان با سال 1997، سالی كه آمار وارقامی مشابه دارد مقایسه كرد.

پیشتر نیز ماریانو راخوی، نخست وزیر اسپانیا در بروكسل عنوان كرده بود كه به پیمان مالی سال 2009 كه در آن سقف كسری بودجه تعیین شده بود متعهد می باشد و تصمیمات درست و منطقی در این مورد خواهد گرفت تا بتواند كسری بودجه را تا سال 2013 میلادی به سه درصد تولید ناخالص داخلی كاهش دهد و نحوه عملكرد دولت خود را برای انجام تعهدش درمورد كاهش كسری بودجه را در نشست بروكسل مطرح كرده بود.

براساس تحلیل و پیش بینی اقتصاددانان، اگر سال 2011 با نرخ بیكاری 22.8 درصد به كار خود پایان داد و در نیمه سال جاری به 24.3 درصد رسید، این نرخ تا دسامبر آینده به 25 درصد نزدیك خواهد شد و بزرگترین اثر سوء آن بر 6 میلیون بیكاری است كه بر جای خواهد گذاشت.

پژوهش**ف.د**9123





:: برچسب‌ها: باند , کریسمس ,
:: بازدید از این مطلب : 349
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: