ظهوراف: "دسترسی به برخی از سایت‌ها با دلایل فنی قطع است"
نوشته شده توسط : zwembril
فیس‌بوک

از صبح روز ۵ مارس دو شرکت فراهمگر اینترنت در تاجیکستان دسترسی به سایت فیس‌بوک را مسدود کردند

رئیس اداره مخابرات تاجیکستان گفت، قطع دسترسی به فیس‌بوک و برخی از سایت‌های دیگر به دلایل مشکلات فنی رخ داده است.

بیگ ظهوراف گفت که فعلاً کارشناسان در تلاش حل این مشکلات فنی هستند و در زودترین فرصت این مشکل رفع خواهد شد.

در سال ۲۰۱۰، زمانی که دسترسی به برخی از سایت‌های خبری در تاجیکستان مسدود شده بود، نیز آقای ظهوراف گفته بود، دلیل این امر “مشکلات فنی با ناقل‌ها” یا طناب‌های سیمی است.

وی آن زمان از شرح این موضوع که چه گونه “مشکل فنی” تنها دسترسی به سایت‌هایی را مسدود کرده است که در باره دولت تاجیکستان مطالب انتقادی منتشر می‌کنند، خودداری کرده بود.

آن زمان برخی از خبرنگاران، با برگزاری یک تظاهرات در نزد ساختمان این نهاد، قصد داشتند به آقای ظهوراف به طور سمبلیک یک بسته ناقل تقدیم کنند، ولی این مسئول مخابرات تاجیکستان در نزد تظاهرکنندگان حاضر نشد.

از روز شنبه، در تاجیکستان دسترسی به برخی از سایت‌ها، از جمله، فیس‌بوک، Zvezda.ru، Maxala.org و Tjknews.com مسدود شده است.

منابع شرکت‌های فراهمگران اینترنت در تاجیکستان گفتند که مسئولان اداره مخابرات به آن‌ها تلفنی در این باره دستور داده‌اند. هرچند، طبق قوانین تاجیکستان در این کشور دسترسی به سایت‌ها می‌تواند تنها توسط حکم دادگاه مسدود شود.

هرچند مقامات تاجیکستان در گذشته نیز گه‌گاهی برای مسدود کردن دسترسی به برخی از سایت‌های خبری اقدام کرده و پیوسته “مشکلات فنی" را دلیل این امر دانسته است.

این بار برخی از تحلیلگران بر این نظرند که انتشار مطلبی در سایت اینترنتی Zvezda.ru و بازنشر این مطلب در برخی از سایت‌های دیگر به مسدود شدن دسترسی علاقه‌مندان به این سایت‌ها منجر شده است.

بیگ ظهوراف

بیگ ظهوراف دو سال قبل پیشنهاد کرده بود که مقامات بیشتر از دوچرخه استفاده کنند

در این مطلب نسخه‌هایی از اسناد دولتی با مهر "مخفی" منتشر شده بود. این مطلب ادعا دارد که اسناد، به جلسه رئیس جمهوری تاجیکستان با مقام‌های امنیتی و پلیس در اواخر ماه نوامبر سال گذشته مربوط است.

در نسخه‌های این اسناد که ظاهراً آن‌ها را رئیس جمهور تاجیکستان امضا کرده است، از مقام‌های امنیتی و پلیس و کمیته امور دین خواسته شده که فعالیت حزب نهضت اسلامی، عمدترین حزب مخالف دولت در تاجیکستان، را "خصوصاً مسئولان و رهبران ساختارهای ابتدایی آن را تحت نظارت قطعی و دائمی" قرار دهند.

در یکی از این اسناد آمده است که مقامات ذیدخل باید "رویخت پره (فهرست کامل) اعضای حزب و محل و سراغه (نشانی) زیست آن‌ها را" معین و "طرز اصلوب کار تبلیغاتی حزب را" آشکار کنند و برای بیرون کشیدن آن‌ها از صفوف حزب، "از جمله با راه هوسمندسازی"، تدابیری بیندیشند.

این مطلب تا حالا صدها بار در سایت‌های مختلف، به خصوص توسط کاربران شبکه اجتماعی فیس‌بوک بازنشر شده و بحث‌هایی پیرامون این موضوع را به دنبال داشت.

بیگ ظهوراف، رئیس اداره مخابرات تاجیکستان، ادعاها مبنی به مسدود شدن دسترسی به برخی از سایت‌ها را به بازنشر این مطلب رد کرد، ولی همزمان از آن اظهاری نگرانی کرد که اخیراً در برخی از سایت‌های اینترنتی مطالبی منتشر می‌شوند که “آبروی دولت را می‌ریزانند.”

از سوی دیگر، آقای ظهوراف تأیید کرده است که برای جلوگیری از این امر اقداماتی روی دست گرفته شده‌اند، زیرا “مردم به ما در این باره زیاد شکایت می‌کنند.”

این در حالیست که انتظار می‌رود، برخی از سازمان‌های اجتماعی، از جمله، انجمن شرکت‌های فراهمگران اینترنت در تاجیکستان، در این زمینه بیانیه منتشر کنند. احتمال می‌رود، سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر نیز به این موضوع رسیدگی کنند.

زیرا جامعه بین‌المللی مسدود کردن دسترسی به سایت‌ها، از جمله به سایت‌های اجتماعی، را محدودسازی آزادی بیان و تقویت روندهای دیکتاتوری ارزیابی می‌کند.





:: برچسب‌ها: د , دریا , مرخصی ,
:: بازدید از این مطلب : 318
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: