پاسخ خاتمی به منتقدانش: شرکت در انتخابات از موضع اصلاحات بود
نوشته شده توسط : zwembril

خاتمی به منتقدانش پاسخ داد

رییس جمهور پیشین ایران در واکنش به انتقاد شماری از مخالفان دولت به حضورش پای صندوق رای گفته او رای دادن در انتخابات را تحریم نکرده نبود و دلایل رای دادنش از اعتقاد او به اصلاحات ناشی می شود.

برای پخش این فایل، نرم افزار "جاوا اسکریپت" باید فعال شود و تازه ترین نسخه "فلش" نیز نصب شده باشد

محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران که بر خلاف انتظار گروهی از مخالفان دولت در انتخابات اخیر مجلس این کشور رأی داده بود، در واکنش به انتقادها گفت که با هدف "باز نگه داشتن روزنه های اصلاح طلبی" رای داده است.

آقای خاتمی امروز دوشنبه ۱۵ اسفند (۵ مارس) با انتشار متنی در وب سایت رسمی خود اعلام کرد: "من از موضع اصلاحات و در جهت نگاه داشت روزنه های اصلاح طلبی که آن را مهم ترین و بلکه تنها راه سربلندی کشور و دست یابی به آرمان های اصیل انقلاب و تأمین حقوق مردم و مصالح ملت می دانم و نیز برای دفع مخاطرات و تهدیدهای درونی و بیرونی اقدام کرده ام."

او در این متن توضیح داد که "تعیین استراتژی عدم معرفی نامزد و ارائه لیست [توسط اصلاح طلبان] هیچگاه به معنی تحریم انتخابات نبود".

رئیس جمهور پیشین ایران در این نامه نوشته است که انتظار ندارد همگان از توضیحاتش قانع شوند.

بعضی از خبرگزاری هایی که توضیح آقای خاتمی را منتشر کرده بودند، آن را از خروجی خود حذف کرده اند.

آقای خاتمی در این نامه، مطرح شدن "ابهام ها و پرسش ها، به ویژه از سوی کسانی که در این سال ها متحمل مشکلات و محدودیت های گوناگون و هزینه های سنگین شده اند" را طبیعی خوانده و گفته است که نمی تواند "از کنار این پرسش ها و تحلیل ها و احساسات پاک آسیب دیده بی تفاوت" بگذرد و "احترام خود را به ناقدان و حتی مخالفانش" تکرار نکند.

او پیش از آغاز ثبت نام از داوطلبان نامزدی در انتخابات مجلس نهم، گفته بود که اصلاح طلبان در شرایطی می توانند در انتخابات حضور فعال داشته باشند که زندانیان سیاسی آزاد شوند و زمینه برگزاری یک انتخابات آزاد فراهم شود.

پس از بی اعتنایی مقامات حکومتی به این درخواست ها، آقای خاتمی شرکت در انتخابات را "بی معنی" توصیف کرد.

"تعیین استراتژی عدم معرفی نامزد و ارائه لیست هیچگاه به معنی تحریم انتخابات نبوده است"

محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران

اظهارات محمد خاتمی در کنار مواضع میرحسین موسوی و مهدی کروبی و احزاب اصلاح طلب نزدیک به رئیس جمهور پیشین ایران، این تصور را در میان گروه بزرگی از منتقدان و مخالفان حکومت ایران ایجاد کرده بود که آقای خاتمی در انتخابات شرکت نخواهد کرد.

میرحسین موسوی شرکت در برگزاری انتخابات مجلس را رد کرده و مهدی کروبی هم انتخابات این دوره را "فرمایشی" خوانده بود.

اما آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی خواستار "مشارکت گسترده مردم" در انتخابات شده بود و پیش از روز رای گیری پیش بینی کرد که مشارکت در انتخابات بالا خواهد بود.

خواهر زاده خاتمی: او از آبرویش مایه گذاشت

برخی از رسانه های نزدیک به حکومت ایران، شرکت محمد خاتمی در رای گیری روز جمعه را باعث ایجاد شکاف میان منتقدان و مخالفان داخلی و خارجی دانسته اند.

آقای خاتمی، روز جمعه ۱۲ اسفند در یک حوزه رای گیری در شهر دماوند در اطراف تهران رای خود را به صندوق انداخت.

محمدرضا تابش، خواهرزاده آقای خاتمی ساعاتی پیش از انتشار توضیحات او گفته بود که "خاتمی نشان داد به اصلاح درون نظام معتقد است، نه اصلاحاتی که از بیرون هدایت می‌شود."

آقای تابش در جریان انتخابات روز ۱۲ اسفند از شهر اردکان در یزد، دوباره به مجلس راه پیدا کرد.

او در جمع خبرنگاران پارلمانی در مجلس گفته است که دو طیف مخالف حضور خاتمی پای صندوق رای بودند "یکی افراطی‌های داخل کشور و دیگری افرادی که در خارج جا خوش کرده‌اند و نمی‌خواستند خاتمی در انتخابات شرکت کند، اما آقای خاتمی از آبروی خود مایه گذاشت تا مردم و جریان اصلاح‌طلب کمتر آسیب ببینند."

آقای تابش گفته است: "اگر زمینه فراهم شود در انتخابات ریاست‌جمهوری هم شرکت می‌کنیم."

محمدرضا خاتمی، برادر رئیس جمهور پیشین ایران و دبیرکل پیشین حزب مشارکت، نزدیک ترین گروه سیاسی به محمد خاتمی، پیش از برگزاری انتخابات اعلام کرده بود که در این انتخابات شرکت نمی کند و رای نخواهد داد.

محمدرضا تابش، خواهرزاده محمد خاتمی می‌گوید: اگر زمينه فراهم شود در انتخابات رياست‌جمهوری هم شركت می‌كنيم

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور اسبق ایران که طی نزدیک به سه سال گذشته، پیشنهادهایی مشابه آقای خاتمی برای آزادی زندانیان سیاسی و برگزاری انتخابات آزاد داشته، روز جمعه در رای گیری شرکت کرده بود.

آقای هاشمی رفسنجانی درباره تحریم انتخابات سخنی نگفته بود، اما روز جمعه پس از انداختن رای خود در صندوق، ابراز امیدواری کرده بود که چیزی که از صندوق ها خارج می شود، همان رای مردم باشد.

محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران که به دلیل شرکت در رای گیری در انتخابات روز جمعه با انتقاد شدید هوادارانش مواجه شده، پس از انتخابات بحث برانگیز ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ و بالا گرفتن اعتراضات عمومی به نتایج آن، از سوی هواداران حکومت تحت فشار بوده است.

او پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ در حالی که برای شرکت در یک اجلاس بین المللی با موضوع خلع سلاح اتمی عازم ژاپن بود، نتوانست از کشور خارج شود و متن مکتوب سخنرانی اش را به اجلاس فرستاد.

آقای خاتمی از نامزدهای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بود که علیرغم اعلام نامزدی و حضور در چند سفر انتخاباتی، از نامزدی انتخابات ریاست جمهوری انصراف داد و از نامزدی میرحسین موسوی حمایت کرد.

آقای موسوی به همراه همسرش بیش از یک سال است که در حصر خانگی قرار دارد.

مهدی کروبی، دیگر نامزد جناح اصلاح طلب در انتخابات سال ۱۳۸۸ نیز از یک سال پیش در حبس خانگی است.





:: برچسب‌ها: تایلند ,
:: بازدید از این مطلب : 304
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: