'خط قرمز ایران'؛ شکاف بین اسرائیل و آمریکا؟
نوشته شده توسط : zwembril

آمریکا و اسرائیل تاکید دارند که درباره ایران هدف مشترکی را دنبال می کنند

بنیامین نتانیاهو روز دوشنبه در حالی به دیدار باراک اوباما می رود که رئیس جمهوری ایالات متحده دست کم در مقطع فعلی، بعید است خواسته های اصلی او را درباره ایران برآورده کند.

این بار برخلاف دیدارهای سال گذشته، برنامه هسته ای ایران و نه موضوع صلح با فلسطینیان، محور مذاکرات است.

باراک اوباما در نطق روز یکشنبه خود بر "پیشگیری" از تبدیل شدن ایران به یک قدرت هسته ای و نه "مهار" آن در آینده، تاکید کرد و گفت که در صورت لزوم، در توسل به زور علیه ایران، از خود تردید نشان نخواهد داد.

این اظهارات در رسانه های اسرائیل و آمریکا بازتاب گسترده ای داشته است ولی انتظارات دولت آقای نتانیاهو را برآورده نمی کند.

مقام های اسرائیلی می گویند واشنگتن باید صراحتا دستیابی ایران به "ظرفیت" تولید سلاح هسته ای را "خط قرمز" خود اعلام کند، نه "ساخت" این سلاح را که لئون پانه تا، وزیر دفاع آمریکا چندی پیش درباره آن صحبت کرده بود.

باراک اوباما تا به حال، حداقل در مجامع عمومی، از "خط قرمز" اسرائیلی ها حمایت نکرده است.

ایران تاکید دارد تمام فعالیت های هسته ای این کشور کاملا صلح آمیز است و در عین حال تسلیم تحریم های واشنگتن و متحدانش نخواهد شد.

بنا بر گزارش رسانه ها، دولت آقای اوباما همچنین این درخواست اسرائیل که غرب پیش از آغاز مذاکرات احتمالی با ایران، ابتدا خواهان تعلیق غنی سازی اورانیوم شود را نپذیرفته است.

منشه امیر، کارشناس مسائل خاورمیانه در اسرائیل، می گوید که سخنرانی باراک اوباما پیش از دیدار روز دوشنبه، کار بنیامین نتانیاهو را دشوارتر خواهد کرد زیرا آقای اوباما موضع دولت خود را اعلام کرده و بعید است که گفتگوی امروز، آنرا تغییر بدهد.

اما ایال ناداو، روزنامه نگار در تل آویو، بر این باور است که شکاف جاری لزوما به زیان اسرائیل نیست.

او به بی بی سی فارسی گفت: "به سود اسرائیل است که خود را آماده توسل به گزینه نظامی اعلام کند. منافع اسرائیل ایجاب می کند که در برابر ایران نسبت به آمریکای تحت رهبری اوباما موضع تهاجمی تری اتخاذ کند."

ایران می گوید که به هرگونه حمله اسرائیل به مراکز هسته ای خود پاسخی "دندان شکن" خواهد داد.

بسیاری از تحلیلگران اسرائیلی، تندتر شدن فزاینده لحن باراک اوباما در برابر ایران و تحریم نفت و بانک مرکزی این کشور را نوعی موفقیت برای دولت نتانیاهو می دانند، دولتی که توانسته جهان را متقاعد کند که هم توان و هم عزم آنرا دارد که بدون اطلاع یا کمک مستقیم آمریکا به مراکز اتمی ایران حمله کند.





:: برچسب‌ها: کریسمس , وابسته به تکزاس , استرالیا ,
:: بازدید از این مطلب : 269
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

/weblog/file/img/m.jpg
business91 در تاریخ : 1390/12/16/2 - - گفته است :
سلام.وب بسار جالب و جذابي داريد.اگر مي خواهيد حالات دروني ديگران را كشف كنيد كافي است انگشتر جادويي ما را به انها هديه دهيد. http://www.parseshop.biz/?rgm=manouchehr&p_id=2354

www.business91.lxb.ir


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: