روزنامه های کابل: سه شنبه، ۱۶ حوت
نوشته شده توسط : zwembril

تایید ۹ وزیر پیشنهادی حامد کرزی، رئیس جمهوری از سوی مجلس نمایندگان افغانستان و خبر تعلیق گفتگوها در باره پیمان راهبردی میان این کشور و آمریکا، از مسائل اصلی مورد بحث روزنامه های چاپ امروز کابل است.

روزنامه وحدت تایید ۹ وزیر پیشنهادی حامد کرزی از جانب مجلس را خبر خوشی برای شهروندان کشور دانسته و نوشته که "نبوع سیاسی نمایندگان" باعث شد که آنها در "دام قومگرایی بدوی" گیر نیایند و به اجماع نظر در مورد این وزیران برسند.

به نظر روزنامه، پیش از این برخی از وزیران پیشنهادی آقای کرزی که مربوط به قوم خاصی بودند، نتوانستند آرای لازم برای عضویت در کابینه به دست آورند و این مساله باعث ایجاد شگافهای قومی و اجتماعی شده بود.

سرمقاله نویس وحدت معتقد است که هر چند موجودیت شگافهای اجتماعی در افغانستان واقعیت دارد و با پاک کردن صورت مساله نمی شود بر بحران هویت ملی غلبه کرد، بلکه با عقلانیت سیاسی و تفکر مدرن می شود که بر آن فایق آمد.

نویسنده با تاکید بر این که با رفع تبعیض می توان به وحدت ملی دست یافت، نوشته که تایید وزیران پیشنهادی از جانب مجلس بدون در نظر گرفتن قومیت آنها، می تواند برای مردم نویدبخش و بیانگر مسئولیت پذیری نمایندگان مجلس باشد.

اما روزنامه محور در سرمقاله خود نوشته که تفاوت اندک آرای ریخته شده در صندوقهای رایگیری در مجلس، دو احتمال را در مورد برخورد مجلس با این وزیران به میان می آورد: احتمال اول این است که نمایندگان بر سر آرای خود "معامله" کرده باشند و احتمال دوم این که آنها "غیرمسئولانه" عمل کرده باشند.

روزنامه افزوده که در هر دو صورت آسیب آن به مردم می رسد. نویسنده محور تاکید کرده که اگر نمایندگان در مقابل پول کار کنند، هیچ خوشبینی نسبت به آینده مجلس وجود ندارد و اگر آنها سهل انگاری کنند، در آن صورت هم ملت زیان می بیند.

محور معتقد است که همه افرادی که پیش از این به عنوان "سرپرست" در راس وزارتخانه ها قرار داشته و حالا رای اعتماد مجلس را به دست آورده اند، افراد "تجربه شده" هستند. به نظر روزنامه، آنها در چند سال گذشته نتوانستند که پروژه های برنامه ریزی شده را اجرا کنند.

نویسنده با این مقدمه نوشته که نظام کنونی افغانستان یک "نظام مصلحتی" است و تحقق مردمسالاری هنوز هم در این کشور "خواب و خیال" است. محور افزوده تا زمانی که امور کشور بر اساس شایسته سالاری به پیش برده نشود، پیشرفت امکان پذیر نیست.

ماندگار نوشته یک روز پس از آن که مجلس با اصلاح آئین نامه داخلی خود راه را برای معرفی وزیران رد صلاحیت شده باز کرد، همه این افراد رای اعتماد مجلس را به دست آوردند. به نظر روزنامه، هم مجلس و هم آقای کرزی از سرپرست بودن آنها "خسته" شده بودند.

نویسنده با تاکید بر این که برخی از وزیران تایید شده در کارهای خود موفق بوده و باید از سوی نمایندگان تایید می شدند، نوشته کسانی هم در میان این ۹ وزیر هستند که باید به جای دادن رای اعتماد به آنها، به دادگاه فرستاده می شدند.

ماندگار در ادامه افزوده در نظامی که کل ساختار آن مورد انتقاد است، وزیر شدن و رئیس شدن افراد در آن اهمیت چندانی ندارد و خوبترین انسانها هم در نظامی که فساد بر آن حاکم است، استحاله می شوند. روزنامه تاکید کرده که حالا باید تلاشها بر تغییر نظام متمرکز شود.

روزنامه دولتی انیس در سرمقاله خود با عنوان "کسب رای اعتماد پایان کار نیست" نوشته که تایید صلاحیتهای این وزیران از جانب مجلس، مسئولیت سنگینی را به دوش آنها می گذارد و در واقع این وزیران متعهد به اجرای وظیفه وجدانی و ملی شده اند.

روزنامه افزوده که پس از این هر عمل وزیران جدید حکومت افغانستان به طور روزانه از سوی مردم و نمایندگان ملت موشگافی و ارزیابی خواهد شد و به این ترتیب کسب رای اعتماد مجلس برای احراز مقام وزارت تنها آغاز کار است.

هشت صبح در مطلب اصلی خود موضوع تعلیق گفتگوها میان افغانستان و آمریکا در باره پیمان راهبردی میان دو کشور را نقد کرده و نوشته که علاوه بر شرایطی که در رسانه ها برای امضای این پیمان عنوان می شود، میان مقامهای دو کشور شرایط دیگری هم مطرح است.

در روزهای اخیر برخی رسانه ها گزارش کردند که این گفتگوها به دلیل اصرار دولت افغانستان بر توقف عملیات شبانه نیروهای خارجی علیه طالبان، معلق شده است، اما حامد کرزی روز سه شنبه، ۱۶ حوت/اسفند خبر تعلیق این گفتگوها را تکذیب کرد.

هشت صبح تاکید کرده که امضای این پیمان برای مردم و حکومت افغانستان منافع زیادی در پی دارد و انتظار مردم هم از حکومت این است که آن را در چهارچوب منافع ملی کشور امضای کند و مقامها آن را نباید یک "پیمان شخصی" بدانند و بر اساس منافع شخصی خود به آن نگاه کنند.

این روزنامه در ادامه هشدار داده که اگر افغانستان با امضای پیمانهای استراتژیک نظامی تضمین های لازم را در برابر همسایگان خود به دست نیاورد، با محدود شدن حمایتهای جهانی، درگیر تضادهای منطقه ای خواهد شد و آن گاه به وضعیت کنونی باز نخواهد گشت.

هشت صبح معتقد است که افغانستان با تهدیدهای فراوان منطقه ای رو به رو است، ولی حالا با حضور جامعه جهانی و به ویژه آمریکا در این کشور، این تهدیدها کمرنگ شده است. نویسنده افزوده که اگر نیروهای خارجی با بازهای اطلاعاتی منطقه مقابله نکند، افغانستان خود توانایی مقاومت در برابر آن را ندارد.

آرمان ملی در سرمقاله خود نوشته که تلاشهایی در جریان است تا آمریکا نیروهای خود را از افغانستان بیرون کند و این تلاشها به همکاری ایران و پاکستان صورت می گیرد. به نظر روزنامه، در صورت موفقیت این تلاشها، افغانستان در منطقه تنها خواهد ماند و این کشورها هرچه دلشان خواست، انجام خواهند داد.

روزنامه اصرار دولت افغانستان بر توقف عملیات شبانه نیروهای بین المللی به عنوان پیش شرط امضای پیمان راهبردی میان افغانستان و آمریکا را مورد انتقاد قرار داده و نوشته که توقف این عملیات به سود طالبان تمام می شود و در واقع نفوذ این گروه را در شهرها و روستا بیشتر می کند.





:: برچسب‌ها: برلین , توکیو ,
:: بازدید از این مطلب : 342
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: