بیعتی سرنوشت ساز
نوشته شده توسط : zwembril

نوزدهم بهمن سال 1358 در سالروز رژه باشكوه همافران نیروی هوایی در حضور امام‌خمینی(ره)، این روز به یاد ماندنی به عنوان روز نیروی هوایی نام گرفت، نیروی هوایی یكی از نیروهای چهارگانه ارتش جمهوری اسلامی ایران است كه مسوولیت حفاظت از مرزهای هوایی و پشتیبانی از نیروهای رزمی دیگر را به عهده دارد.

سابقه نیروی هوایی به زمانی برمی گردد كه ایران برای نخستین بار در 1298هجری خورشیدی از هواپیما به منظور مقاصد نظامی استفاده كرد و آن زمانی بود كه قشون احمدشاه با حمایت دوفروند هواپیمای انگلیسی قیام میرزا كوچك خان جنگلی را سركوب كرد.

اواخر سلطنت سلسله قاجار، قشون متحدالشكل و ارتش نوین ملی تشكیل و به منظور پشتیبانی از نیروهای زمینی چند فروند هواپیما از دوكشور روسیه و المان خریداری شد.

سپس با برپایی دفتر هواپیمایی در ارتش، هسته مركزی نیروی هوایی ایران تشكیل شد و تا اواخر سال 1302، نیروی هوایی ایران دارای هفت فروند هواپیما بود كه خلبانان و تكنسین های آلمانی و روسی آنها را هدایت و نگهداری می كردند.

سرانجام در مرداد 1303 یك گروه ده نفری از دانشجویان ایرانی برای تحصیل و آموزش در رشته خلبانی به روسیه اعزام شدند تا به یادگیری علوم مربوطه بپردازند و بتوانند كشور را در این زمینه یاری كنند.

ایران در سال 1304 به منظور غنی سازی نیروی هوایی خویش 20 فروند هواپیمای دیگر را از فرانسه، آلمان و روسیه خریداری كرد كه بر این هواپیماها علاوه بر شماره های مخصوص، اسامی گوناگونی همچون عقاب، تیهو، كركس، شاهین، هما و ...گذاشت.

در سال های بعد با بازگشت افسران تعلیم دیده، سازمان هواپیمایی براساس دو گردان به نام های هواپیمایی و تعلیماتی به كار خویش ادامه داد و در سال 1311 سازمان هواپیمایی ایران دارای یك گروه آموزشی، یك گردان شكاری و یك گردان بمباران و اكتشافی بود، در نهایت با پیشرفت این سازمان، نیروی هوایی از نیروی زمینی جدا شد و سازمان مستقل هواپیمایی، مركب از یك هنگ، فرماندهی و ستاد هنگ شكل گرفت.

با شروع جنگ جهانی دوم و حمله متفقین به ایران در شهریور 1320، نیروهای ائتلاف انگلیس و روسیه كنترل دو پایگاه هوایی ایران یعنی مهرآباد و قلعه مرغی را در دست گرفتند و نیروی هوایی نوپای ایران را در واقع از فعالیت باز نگه داشتند.

نیروی هوایی پس از این حادثه تا چندین سال كاركرد چشمگیری نداشت، تا آنكه با افزایش درآمد نفتی كشور دولت، اقدام به خرید 72 فروند هواپیمای F14 كرد تا بتواند این نیرو را دوباره كارآمد و فعال سازد.

یكی از ماندگارترین و باارزش ترین اقدامات نیروی هوایی ایران در سال 1357 اتفاق افتاد و آن همگام شدن با احاد مردم كشور در مقابله با رژیم پهلوی بود، این نیرو هنگامی كه اولین نشانه های فروپاشی در رژیم پهلوی را احساس كرد به امواج انقلاب پیوست و در این میان همافران این نیرو نقش بارزی در هدایت نیروی هوایی به سمت انقلاب داشتند.

پس از ورود امام خمینی(ره) همه منتظر تحقق وعده امام(ره) مبنی بر سقوط قریب الوقوع رژیم بودند ولی حكومت وقت مدعی بود كه اوضاع را تحت كنترل دارد و با استفاده از ارتش مانع از وقوع هر اتفاقی می شود.

اما پرسنل ارتش كه تا آن زمان بصورت پراكنده و مقطع حمایت خود را از حركت انقلابی امام اعلام كرده بودند، در یك حركت نمادین و در اقدامی بی سابقه، آشكارا و جسورانه در 19 بهمن 1357 پرسنل متعهد نیروی هوایی با حضور در اقامتگاه امام خمینی(ره) در مدرسه رفاه و با انجام رژه نظامی با معمار كبیر انقلاب بیعت كردند و تمامی رویاهای رژیم را نقش بر آب ساختند و اینگونه برگی زرین از حماسه و رشادت فرزندان این آب و خاك را در تاریخ ایران به ثبت رساندند.

امام خمینی (ره) در این مورد فرمودند:'... كاری كه شما عزیزان در این روزها در روز 19 بهمن انجام دادید از حیث معنویت بزرگترین كارها و با ارزش های دنیایی هم بزرگترین ارزش ها بود. آن روزی كه باز پیروزی به آن جا نرسیده بود كه مورد اطمینان باشد و شما در معرض خطر بزرگ بودید، از جان گذشته و به اسلام پیوستید و از سپاه اسلام شدید... '

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، رژیم بعث عراق با حمایت و تحریك قدرت های بزرگ، به منظور تصرف قسمت های وسیعی از خاك ایران قصد حمله به خاك ایران را داشت و در نهایت در 31 شهریور 1359 به ایران حمله و آغازگر جنگی هشت ساله و تحمیلی شد.

نخستین نیرویی كه در پاسخ به تجاوز ارتش بعث عراق، واكنشی مناسب و سریع از خود نشان داد، نیروی هوایی ارتش بود.

نیروی هوایی در اول مهرماه 1359 با به پرواز در آوردن حدود 200 هواپیما و عبور 140 فروند آنها از مرزها، تمامی پایگاهها و مراكز مهم نیروی هوایی عراق را مورد هدف خویش قرارداد، طی این دوران تیزپروازان نیروی هوایی ارتش، نقشه های حكومت بعث را با عملیات های مختلف جنگی نقش بر آب و سهمی بزرگ در دوران دفاع مقدس ایفا كردند.

نیروی هوایی جمهوری اسلامی با وجود آزاد مردانی جسور، دلیر و ازخودگذشته نقش های مهم و اساسی را در روند پیروزی انقلاب و دفاع مقدس ایفا كردند و كارنامه ای درخشان را برای خود در تاریخ ایران ثبت و ماندگار كردند.

این روز بهانه ای برای قدردانی از تمامی تلاش های خالصانه پرسنل نیروی هوایی و مدافعان تیزپرواز این مرزو بوم است تا بدانند كه مردم ایران هماره در كنار و به یاد آنانند.

**2059**2002





:: برچسب‌ها: سگ , سفر ,
:: بازدید از این مطلب : 379
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: