نتانیاهو : اسرائیل باید حاکم سرنوشت خود باشد
نوشته شده توسط : zwembril

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا گفته است که اسرائیل باید "حاکم سرنوشت خود باشد".

آقای اوباما در ملاقاتی که با آقای نتانیاهو در کاخ سفید داشت و در بخشی از آن درباره ایران گفت و گو شده، گفت که ایران هسته ای "قابل قبول" نیست.

روز یکشنبه، ۴ مارس، آقای اوباما در اجلاس کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل، آیپک، گفت که در مورد جنگ با ایران "صحبت های غیر مسئولانه ای" شده است.

اسرائیل نگرانی هایی دارد مبنی بر اینکه ایران در صدد توسعه سلاح های هسته ای است اما ایران همچنان اصرار می ورزد که اهداف هسته ای این کشور صلح آمیز است.

در حالی که این دو رهبر در کنار یکدیگر نشسته بودند، آقای اوباما گفت: "پیوند بین دو کشور ما ناگسستنی است."

آقای اوباما تاکید کرد: "به نظر ما هنوز فرصتی که بتوان از طریق آن به یک راه حل دیپلماتیک دست یافت وجود دارد." اما وی اضافه کرد که در مورد ایران "همه گزینه ها" را در نظر خواهد گرفت.

در عین حال، آقای نتانیاهو گفت که اسرائیل "باید قادر به دفاع از خود و به وسیله خود، در مقابل هر نوع تهدیدی باشد."

نگرانی های مشترک

بعد از سال ها فشار های بین المللی و شکست مکرر مذاکرات با تهران، در ماه های اخیر بحث بر سر حمله به امکانات هسته ای ایران افزایش پیدا کرده است.

آمریکا خواهان تحریم های شدیدتر، نظیر محدودیت هایی است که اخیرا برای بانک مرکزی ایران ایجاد و مانع از صدور نفت به غرب شده است.

اما با وجود تشدید تحریم ها، گمانه زنی درباره آنکه اسرائیل ممکن است در سال جاری، قصد حمله به ایران را داشته باشد، شدت گرفته است.

گفته می شود که این دو رهبر از یاوران نزدیک به یکدیگر تلقی نمی شوند و در گذشته نیز در مورد مسائل خاورمیانه اختلاف هایی داشته اند.

آنها پس از دیدار رسمی با یکدیگر هنگام صرف نهار به گفتگویی خصوصی نشستند.

"بی درنگ"

آقای اوباما در سخنان یکشنبه خود گفت: "در چند هفته گذشته لفاظی در مورد جنگ تنها قیمت نفت را بالا برده و فقط به سود دولت ایران تمام شده است، زیرا آنها برای تامین بودجه برنامه اتمی خود به درآمد نفت متکی هستند."

باراک اوباما همچنین با اشاره به زمزمه هایی که اخیرا در مورد احتمال تن دادن آمریکا به اتمی شدن ایران و مسلح کردن کشورهای همسایه برای ایجاد توازن قوا مطرح شده است، گفت: "رهبران ایران باید بدانند که من چنین سیاستی ندارم. سیاست من جلوگیری از دستیابی ایران به جنگ افزار اتمی است. همانگونه که بارها در خلال ریاست جمهوری ام تصریح کرده ام هر گاه برای دفاع از آمریکا و منافعش ضروری بدانم، برای توسل به زور درنگ نخواهم کرد."





:: برچسب‌ها: عروسی ,
:: بازدید از این مطلب : 279
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: