اوباما و تعقیب اهدافی دو گانه در آیپك
نوشته شده توسط : zwembril

در آستانه دیدار روز دوشنبه 15 اسفند ماه 'باراك اوباما' رییس جمهور آمریكا و 'بنیامین نتانیاهو' نخست وزیر رژیم صهیونیستی، مقامات ارشد سیاسی آمریكا در كمیته امور عمومی آمریكا و اسراییل (آیپك) با سخنانی كه محور آن را مقابله با تهدیدات پیش روی موجودیت رژیم صهیونیستی تشكیل می داد، بار دیگر بر پشتیبانی بی قید و شرط خود از تل آویو تاكید كردند .

** اوباما و پافشاری بر واقعی بودن حمایت همه جانبه از اسراییل

...........................................................................

سخنرانی اوباما در افتتاحیه اجلاس آیپك، نقطه عطفی در موضع گیری های اخیر دیپلماتیك آمریكا در قبال مساله تهدید تل آویو به بهره گیری از ابزارهای نظامی در جهت توقف برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود.

در حالی كه در ماه های اخیر مقامات سیاسی و نظامی آمریكا با اعلان مواضع توصیه گونه قصد داشتند تا از هرگونه اقدام خود سرانه تل آویو در اقدام نظامی علیه برنامه صلح آمیز هسته ای جمهوری اسلامی ایران جلوگیری به عمل آورند، اعلان نظرات اوباما در اجلاس آیپك بر خلاف روندهای پیشین تا حد زیادی در خط سیر مطلوب صهیونیست ها در تهدید نظامی تهران ابراز شد.

در سخنرانی مذكور، اوباما با رد هرگونه مسامحه و سهل انگاری در قبال ادعای دستیابی جمهوری اسلامی ایران به جنگ افزارهای هسته ای اعلام كرد كه به اهمیت سرنوشت پرونده هسته ای ایران در تامین امنیت اسراییل وقوف كامل داشته و از 'افتادن سلاح اتمی ایران به دست گروه های تروریستی' به عنوان خطری جدی برای ثبات منطقه به شدت نگران است.

اوباما در جریان تهدید پراكنی های خود به رهبران ایران هشدار داد كه برای جلوگیری از دسترسی ایران به سلاح هسته ای، در مورد توسل به زور تردید نخواهد كرد. وی همچنین اعلان داشت كه اسراییل همیشه این حق را دارد كه در مورد تدابیر امنیتی خود به صورت مستقل تصمیم بگیرد.

اوباما با رد انتقادهای جمهوری خواهان كه وی را به عنوان رییس جمهوری ضد اسراییلی قلمداد كرده اند ، تاكید كرد كه علاوه بر رهبران ایران، مقامات اسراییل نیز بایستی بدانند كه وقتی رییس جمهوری آمریكا درباره در نظر گرفتن گزینه اقدام نظامی علیه تاسیسات اتمی جمهوری اسلامی صحبت می كند، در این باره جدی است و به هیچ وجه 'بلوف نمی زند' !

اعلان مواضع این چنینی از سوی رییس جمهور آمریكا در شرایط حاضر، علاوه بر جنبه شدت بخشیدن تهدیدات علیه ایران، از دید بسیاری از ناظران از چارچوب تامین رضایت حداكثری لابی های صهیونیستی مورد بررسی قرار می گیرد تا جایی كه مهمترین مولفه در اعلان مواضع این چنینی دغدغه های انتخاباتی عنوان شده است تا توجه به اهمیت پرونده هسته ای جمهوری اسلامی و تهدیدهای نظامی تل آویو

!

** تاكیدات اوباما بر نقطه نظرات اسراییلی ها در جهت جلب تاییدات صهیونیست ها

...................................................................................................

اهمیت حمایت حداكثری لابی ها و محافل صاحب نفوذ سیاسی، اقتصادی و به خصوص تبلیغاتی یهودیان صهیونیست در روندها و تحولات داخلی آمریكا به ویژه انتخابات ریاست جمهوری بر هیچ تحلیل گر و صاحب نظری پوشیده نیست.

با وجود اینكه یهودیان صهیونیست با شماری نزدیك به شش میلیون نفر رقمی كمتر از دو درصد از جمعیت ایالات متحده آمریكا را تشكیل می دهند، اما اختیار قریب به 20 درصد چرخه مالی و اقتصادی آمریكا را به شكلی مستقیم در دست گرفته اند. در این پیوند نكته قابل تامل از نگاه ناظران، عرصه فعالیت های سیاسی و تبلیغاتی و حتی امنیتی است كه قدرت اصلی لابی های یهودی در آن نهفته است.

یهودیان صهیونیست علاوه بر اینكه به شكلی آشكار صنایع كلیدی ساختار اقتصادی آمریكا را در اختیار گرفته اند، فضای رسانه ای و تبلیغاتی این كشور را زیر سلطه خود در آورده اند. حاكمیت بی قید و شرط صهیونیست های بر مهمترین بنگاه های خبری و رسانه ای آمریكا نظیر 'ای.بی.سی'، 'ان.بی.سی'، 'سی.بی.سی' و جراید معتبری چون 'وال استریت ژورنال'، 'نیویورك تایمز'، 'واشنگتن پست' و... نمونه ای كوچك از سیطره بی چون و چرای صهیونیست ها بر عرصه تبلیغاتی و جهت دهی به افكار عمومی آمریكایی ها است.

علاوه بر این قدرت بسیار بالای یهودیان صهیونیست در سازماندهی های اجتماعی و سیاسی و نیز بهره گیری از گروه های فشار در عرصه های مختلف، همواره نقش لابی های صهیونیستی را در نگاه نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری و كنگره آمریكا برجسته ساخته است.

تلاش های اوباما برای تمدید بهره مندی از پست ریاست جمهوری و استفاده از تمامی امكانات ممكن برای تضمین پیروزی وی در انتخابات نیمه آبان ماه سال آینده نیز از روند ملاحظات مذكور مستثنی نیست.

در این پیوند علاوه بر دموكرات ها، نامزدهای جمهوری خواه نیز به واسطه چهره های نومحافظه كار نزدیك به محافل صهیونیستی در رقابت های سیاسی خود سعی داشته اند تا هر چه بیشتر به لابی های یهودی تقرب بجویند. این موضوع موجب شده تا در رقابت های سیاسی بر سر كسب قدرت، طرف های رقیب اتهام ضد اسراییلی بودن یا دست كم بی اعتنایی به منافع صهیونیست ها و رژیم اشغالگر قدس را متوجه یكدیگر سازند.

اوباما در جهت بی اثر كردن تمهیدات تبلیغاتی جمهوری خواهان، طی سخنرانی خود در آیپك تاكید داشته است كه حمایت از اسراییل در میان دولتمردان آمریكا امری نیست كه تنها مختص یكی از احزاب باشد، بلكه امری فرا جناحی بوده و به همین شكل نیز باقی خواهد ماند.

در این رابطه رییس جمهور آمریكا با یادآوری سخنرانی چهار سال پیش خود در همایش دوستداران اسراییل در آمریكا اظهار داشت كه : 'پیش از این نیز همواره اعلام كرده ام كه امنیت اسراییل امری 'مقدس' بوده و جای بحث ندارد. همچنین این باور، همچنان چراغ راه من در سال‌های ریاست جمهوری‌ام است و در این ایام، همكار‌های بی‌سابقه‌ای میان دو كشور برقرار بوده است

.'

** تهدید ایران به اقدام نظامی، مهمترین حربه جلب نظر صهیونیست ها

..................................................................................

اوباما در حالی كه در حضور بیش از 14 هزار شركت كننده در همایش آیپك سخن می گفت برای بهره برداری بیشینه از این فرصت برای تضمین پیروزی آتی انتخاباتی تاكید كرد كه در تمامی سه سال و اندی كه در كاخ سفید مستقر بوده، تعهد كامل خود را نسبت به موجودیت و امنیت اسراییل عملی كرده است و در راستای این هدف از تل آویو در برابر همه تهدید‌ها دفاع كرده و خواهد كرد.

رییس جمهوری آمریكا با بیان اینكه وی در طی سال‌های اخیر در دو راهی های مهم موجود همواره در كنار اسراییل ایستاده، به صراحت اعلام داشت كه در كاربرد هر امكان لازم به منظور بازداشتن ایران از رسیدن به توانایی هسته‌ای نظامی، به عنوان مهمترین كانون تهدید اسراییل تردیدی نخواهد كرد.

این اعلان مواضع كه متفاوت از اظهار نظرات مقامات سیاسی- امنیتی و كارشناسان تكنوكرات (فن سالار) آمریكایی در زمینه خطرات و چالش های ناشی از بروز هرگونه درگیری نظامی در منطقه خلیج فارس با پیش دستی نظامی تل آویو علیه ایران بیان شد تا حد زیادی توانست نظر مساعد مقامات رژیم اشغالگر قدس را جلب نماید، تا جایی كه نتانیاهو یك ساعت پس از سخنرانی اوباما در كمیته امور عمومی آمریكا- اسراییل از اظهار مواضع وی در زمینه لزوم برخورد با ایران و جدی بودن احتمال اقدام نظامی علیه تهران تشكر و قدردانی كرد.

از جمله مسائلی كه اوباما در دستور كار سخنرانی اخیر خود قرار داد، رفع شبهات مربوط به احتمال سازش بر سر دستیابی جمهوری اسلامی ایران به جنگ افزارهای هسته ای ( سازش بر سر تعلیق فعالیت های صلح آمیز اتمی به ویژه غنی سازی اورانیوم) بود.

در این رابطه باراك اوباما با اشاره به زمزمه های اخیر در فضای داخلی آمریكا در خصوص احتمال تن دادن این كشور به اتمی شدن ایران و مسلح كردن كشورهای همسایه برای ایجاد توازن قوا، تاكید كرد كه هرگز به چنین سیاستی تن در نخواهد داد و پذیرش اتمی شدن تهران را به عنوان خط قرمزی در رویكردهای كاخ سفید اعلان كرد.

گفتنی است كه با توجه به مدل هسته ای شدن پاكستان برای ایجاد توازن در برابر قدرت هسته ای هند، برخی صاحب نظران استفاده از چنین مدلی را توصیه ای دانستند كه برخی چهره های سیاسی آمریكایی برای پایان بحران پرونده اتمی جمهوری اسلامی ایران آن را به تصمیم گیرندگان كاخ سفید ارایه داده اند.

اوباما با تكرار سخنان گذشته خود در زمینه لزوم پی گیری و موفقیت تحریم ها علیه ایران، همچنین اظهار داشته است كه سخن پردازی و اعلان تهدیدات نظامی بی پشتوانه علیه ایران تنها به سود حكومت تهران بوده و با واكسینه كردن ایران در برابر حربه های تبلیغاتی- نظامی منجر به افزایش قیمت نفت به سود تهران شده است. بنابر این رهبران سیاسی ایران هرگز نبایستی خود را از چالش درگیر شدن در اقدامات بازدارنده نظامی بركنار و آسوده بدانند.

** تحلیل های موجود در زمینه اظهار نظرات اخیر اوباما در زمینه جدی اقدام نظامی علیه ایران

...........................................................................................................................

نخستین دیدگاه های مطرح شده در زمینه سخنرانی اخیر اوباما ناظر بر این واقعیت است كه كاربرد تبلیغاتی اظهار نظرهای اخیر بسیار پر رنگ تر از مولفه كاربرد های عملی آن است. این نكته ای بدیهی است كه در طول تاریخ آمریكا، رییس جمهوران منتخب از حزب دموكرات همواره از جنگ و عملیات نظامی دوری گزیده اند و در شرایطی كه تصمیم گیرندگان كلان آمریكا به تازگی از مرداب عراق خارج شده و می كوشند تا از باتلاق افغانستان نیز به هر ترتیب ممكن رهایی یابند، این مساله به هیچ وجه منطقی نیست كه واشنگتن به كشیده شدن در آتش آوردگاه نظامی تمایل داشته باشد كه جرقه آن از سوی اسراییل كشیده شده باشد.

علاوه بر این بحران اقتصادی آمریكا و شعارهایی كه اوباما پیش از این در زمینه دوری جستن از نظامی گری در عرصه خارجی مطرح ساخته موجب خواهد شد تا دست كم طی یك سال آینده آمریكا از تمامی ظرفیت ها و ابزارهای خود استفاده كند تا در عمل تل آویو را از هرگونه اقدام نظامی علیه ایران - با پیامدهایی نامشخص- بازدارد.

همچنین برخی ناظران با این تحلیل كه اوباما می كوشد با كاسه داغ تر از آش نشان دادن خود، از تب و تاب تهدیدات نظامی رهبران اسراییل بكاهد، بر این موضوع تاكید دارند كه رییس جمهور آمریكا با سخنان اخیر خود سیاست یك تیر و دو نشان را در پیش گرفته است.

تحلیل گران مذكور این چنین عنوان می دارند كه اوباما از یك سو قصد دارد تا خود را از حمایت حداكثری لابی های صهیونیستی در رقابت های انتخاباتی آتی بهره مند سازد و از سوی دیگر برای اجتناب از دردسرهای درگیری در صحنه چالش زای جدید، با تاكید بر وقوف به حساسیت های مقامات اسراییلی نسبت به موضوع هسته ای جمهوری اسلامی ایران، هر گونه رفتار پیش بینی ناپذیر اسراییلی ها را قابل مهار سازد.

تحقیق**م.م.ك**1358





:: برچسب‌ها: حزب ,
:: بازدید از این مطلب : 254
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: