بررسی روزنامه های صبح چهارشنبه تهران، هفدهم اسفند
نوشته شده توسط : zwembril

روزنامه های امروز صبح تهران در عنوان های اصلی خود از آغاز به کار مجلس خبرگان و اظهار نظر تازه هاشمی رفسنجانی درباره مجمع تشخیص مصلحت نظام نوشته اند. اشاراتی به انتخابات روسیه و انتخاب ولادیمیر پوتین، و انتخابات ناتمام مجلس نهم در ایران، و ابراز نگرانی از وضعیت اقتصادی کشور از جمله دیگر مطالب این روزنامه هاست.

"روایت هاشمی از دلایل غیبت احمدی‌نژاد در مجمع تشخیص" تیتر اول ابتکار است و آرمان از زبان آیت الله مهدوی کنی نوشته "حضور مردم در انتخابات، نشانه رضایت آن ها نیست"."شکایت از دولت های خارجی در دادگاه های ایران" تیتر اول کیهان است، جوان به نقل از نامه عده ای از بازنشستگان آمریکائی در صدر اخبار خود نوشته "جنگ با ایران وحشت انگیز است"،

تیتر و عکس صفحه اول روزنامه ابتکار

مردم به چه کسانی رای دادند و رایشان چه تفسیر شد

سیدجواد سیدپور در تهران امروز نوشته یکی، دو روزی است که برخی اعضای جریان انحرافی به همراه روزنامه ایران،ارگان دولت به تحلیل نتایج انتخابات مجلس نهم و از جمله عدم راهیابی تعدادی از نمایندگان مجلس فعلی به مجلس بعدی می پردازند و استدلال می کنند چون مجلسیان به شدت از عملکرد دولت و شخص رئیس جمهور انتقاد کردند و این رویه انتقادی را تا به امروز هم ادامه داده اند،لذا مردم ناراضی شده و به تعداد زیادی از این نمایندگان از جمله طراحان سئوال از رئیس‌جمهور رای ندادند و پیام خود را به گوش همگان رساندند که هر کسی علیه دولت و در معنای پنهان آن جریان انحرافی باشد با نارضایتی مردم مواجه می شود.

به نوشته این روزنامه روزنامه ایران روز گذشته خط تحلیلی یاد شده را با قوت بیشتر پی‌گرفت و نوشت: "شاید بتوان گفت که در هیچ مقطعی از سالهای پس از انقلاب، مردم ایران به اندازه دوران مجلس هشتم، شاهد بروز چالش‌های شدید میان طیفی از نمایندگان با دولت و رئیس جمهور نبوده‌اند. در این دوره مرحوم کردان به عنوان وزیر کشور استیضاح شد و در یک فضای ناعادلانه و سنگین، رأی اعتمادی که مجلسی‌ها، کوته زمانی قبل از آن به وی داده بودند، از او پس گرفتند. .. آیا مردمی که نظاره گر این صحنه هستند، می‌توانند از خود بی‌تفاوتی و باری به هرجهت بودن را نشان دهند؟ ... پر واضح است که مردم اینگونه رفتارها را رصد می‌کنند و منتظر می‌مانند تا در بزنگاه مناسب، تصمیم لازم را برای اصلاح امور اتخاذ نمایند."

تهران امروز نوشته جریان انحرافی در شرایطی با این شور وحرارت از رای منفی به مخالفان رئیس جمهور سخن می گویند که در همان حال از پاسخ به این سوال ساده می‌گذرند که اگر هر کسی علیه احمدی‌نژاد است، با رای منفی مردم مواجه می‌شود پس چرا نزدیکترین نشان انتخاباتی به احمدی نژاد یعنی پروین احمدی نژاد در زادگاه خود با اقبال سرد همشهریانش مواجه شد.

پوتین، شصت و چهار در صدت کو؟

فریدون مجلسی در مقاله ای در شرق نوشته همان‌طور که از پنج سال پیش انتظار می‌رفت، آقای پوتین نخست‌وزیر به کمک ۶۴ درصد آرا در انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه پیروز شد. همان طور که از اکنون هم انتظار می‌رود که در دور بعدی هم دست‌کم با ۶۵درصد آرا پیروز خواهد شد و بعد چون نمی‌تواند سه بار پشت سرهم نامزد شود، آقای مدودف نخست‌وزیر آن زمانی، برای دور بعد نامزد ریاست‌جمهوری خواهد شد، تا بالاخره به حکم طبیعت یا امور انسانی دیگر روزی یک جایی تق کار درآید! این‌گونه صراحت در قابلیت پیشگویی هم لابد از نوعی شفافیت، یعنی بلورینگی یا همان گلاسنوست روسی، حکایت دارد!

به نوشته این مقاله دو، سه روز پیش کلیپی کارتونی همراه با ایمیل به دستم رسید که تماشایی بود. مسابقه دو برای رسیدن به ریاست‌جمهوری در پیست دوومیدانی مرتبی برگزار می‌شد. همه پشت خط آغاز مسابقه صف کشیده بودند. فقط پوتین چندین متر جلوتر از دیگران در خط خودش آماده ایستاده بود و تپانچه شلیک آغاز مسابقه هم در دست خودش بود! سپس ماشه را چکاند و تپانچه به دست شروع به دویدن کرد. آنهای دیگر هم دورادور می‌دویدند تا اینکه خط پایان نزدیک شد. پوتین نگاهی به پشت سرش انداخت و چون بعضی از رقیبان را قدری نزدیک دید احتیاطا با همان تپانچه آنها را در جای خودشان تثبیت کرد و به دویدن ادامه داد. در این موقع خط نگاهدارهای پایان مسابقه که از نزدیک شدن او به هیجان آمده بودند نیز به نوبه خود، نوار "خط پایان" به دست به سوی او دویدند. سینه پوتین از این طرف، نوار خط پایان از آن طرف خلاصه به هم خوردند و موفقیت کامل حاصل شد! البته کارتون اشک‌های پوتین را نشان نداد، آن را دیگر ما دیدیم. طبیعی است برندگان جایزه "اسکار" هم اشک می‌ریزند!

نویسنده مقاله شرق تاکید کرده نمی‌گویم در انتخابات دستکاری شد! چه نیازی به این کار بود؟ دیدیم که در "مسکو" که آگاهی مردم بیشتر است نصف آرا را هم نیاورد! ‌نتیجه "سن پترزبورگ" را ندیدم، فکر می‌کنم آن هم در همین حدود باشد. گیرم توده‌های عوام روستایی و غیرروستایی روس که مشقات دوران کمونیسم و دوران هرج و مرج پس از فروپاشی را تجربه کرده و بهبود اوضاع و ثبات و توسعه دوران پوتین را هم دیده‌اند و آنها را با هم مقایسه می‌کنند و او را ارج می‌نهند و می‌ستایند. گیرم که فساد و خاصه خرجی و مافیابازی هم شایعه باشد، گیرم که هرچند درآمد سرسام‌آور نفت عامل اصلی توسعه اقتصادی و صنعتی و ساختمانی و مظاهر دیگر مدرنیته بوده باشد، اما آن هم می‌توانست حیف و میل کامل و نفله شده و بر باد رفته باشد.

دکتر بهرام امیر احمدیان در مقاله ای در تهران امروز نوشته پوتین در حالی برنده انتخابات شد که این پیروزی دور از انتظار نبود. هم نظرسنجی‌ها این موضوع را نشان دادند و هم اینکه سایر کاندیداها از وزن قابل توجهی برای رقابت با پوتین برخوردار نبودند. پوتین با این تفکر بر سر کار آمد تا در زمینه سپر موشکی در مقابل ناتو و غرب بایستد و حتی پیش از این در مصاحبه‌ای عنوان کرده بود که دراین باره با ترکیه مذاکره خواهد کرد. از طرف دیگر روسیه در دوران جدید با چند چالش مهم در آینده رو به رو است

یکی از این تقابل ها به نظر این استاد دانشگاه مسئله تقابل‌های منطقه‌ای و بین‌المللی با غرب از دیگر محورهای مهمی است که پوتین با آنها رو به رو است و ایران در این میان نقش مهمی بازی می‌کند. پوتین اعلام کرده که در حوزه هسته‌ای از ایران حمایت خواهد کرد و اجازه نخواهد داد غرب از ابزار نظامی در رابطه با ایران استفاده کند. در همین راستا وی گفته که ایران در انجام فعالیت‌های هسته‌ای خود در چارچوب NPT تلاش می‌کند و در روند تعاملات با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری سازنده‌ای داشته است. از سوی دیگر پوتین در مناسبات منطقه‌ای هم به ایران نگاه ویژه‌ای داشته و دوستی با ایران برایش اهمیت دارد چرا که از این طریق می‌تواند در جریان تحولات منطقه نقش مثبت و فعالی داشته باشد.

مادام العمرترین رییس دنیا

پوریا عالمی در ستون کاناپه اعتماد نوشته ما نشسته بودیم و داشتیم فکر می‌کردیم رابطه‌اش با ماشین و اتومبیل چیست. یعنی چرا سوار ماشین می‌شود و نمی‌رود زیر ماشین؟ که در همین لحظه خانم "ندای درونی" از درونمان با گرز زد در سرمان و گفت: "هان! حتی واسه دشمنت هم آرزوی مرگ نکن. پوتین که دشمن تو نیست، پوتین دوست تو است. منتها طبیعی است که خودش و کشورش را بیشتر از تو و کشورت دوست داشته باشد."

بعد از سئوال و جواب با رییس جمهور گذشته و آینده روسیه: گفت: "من همیشه رو بودم، منتها مدت‌ها در سایه بودم. الان هم مادام المادام‌ترین رییس دنیا شدم. خدا قسمت شما هم بکند." ما گفتیم: "از شما به ما زیاد رسیده. و صد البته خدا به دور. همان شما مادام باشی برای روسیه بس است. ما اینجا مادام الرییس نداریم، پوتین هم نداریم. اما الهام داریم، هلو لنکرانی داریم، رحیم مشایی داریم، کامران نجف‌زاده داریم و غیره. همین ها بسمان است."

طنز نویس اعتماد زیر تصویر اشک پوتین می گوید: "این موجود در نواحی سردسیر زمین زندگی می‌کند. او در سیاست خیلی مارمولک است و دمش همه جا افتاده. این موجود خونسرد است و با خونسردی تمام کارش را می‌کند. دیده شده این موجود در سیاست مارمولک‌بازی درمی‌آورد اما تا به حال دیده نشده که یک مارمولک مار بخورد اما دیده شده که هر کسی مار زیاد بخورد افعی می‌شود... اشک تمساح... این موجود را در انتهای فصل زمستان و ابتدای فصل بهار که موجودات دیگر مشغول جفتگیری هستند، مشغول خوشحالی از اعلام نتایج انتخابات روسیه می‌بینیم... اشک تمساح. این رویداد هر سیصد سال یک بار اتفاق می‌افتد و هم‌اینک دیرینه‌شناسان و دانشمندان جهان به روسیه سفر کرده‌اند تا روی اشک ریختن او تحقیق به عمل بیاورند."

گفتم: "راحت باش. حالا چند درصد رای آوردی؟"، پوتین گفت: "شصت و چهار درصد" من گفتم: "ای شیطون. شصت و چهار درصدت کو؟"

مصیبت اقتصاد، تعلل مجلس و نبود آمار ذخایر ارزی

کارتون علی کاشی، مردم سالاری

تهران امروز در صدر اخبار خود از "تعویق فاز دوم یارانه‌ها تا تیر ۹۱ " خبر داده، روزنامه جمهوری اسلامی از "احتمال توقف در پرداخت مرحله دوم هدفمند کردن یارانه ها تا تابستان" نوشته، "تنخواه ۲۲ هزار میلیارد تومانی دولت" عنوان اصلی فرهیختگان است، جهان صنعت نوشته "دولت به جای پول سهام می دهد" و دنیای اقتصاد از "تعویق سه ماهه فاز دوم یارانه ها".

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود نوشته هویدا شدن آثار و پیامدهای بسیاری از تصمیمات و سیاست‌های نادرست دولت و مجالس هفتم و هشتم در سال‌های اخیر، اعمال تحریم‌های اقتصادی پردامنه علیه ایران، سرمایه اجتماعی آسیب دیده از تخلف مالی بی‌سابقه و بروز تدریجی آثار قانون هدفمندی یارانه‌ها، همه و همه عواملی هستند که اقتصاد ایران را در این برهه زمانی با چالش‌ها و دست اندازهای فراوانی روبرو ساخته‌اند، مشکلاتی که بی‌تردید برای حل آنها و از میان برداشتن عوامل بروز آنها راه حل‌ها و روش‌های آزموده شده فراوانی وجود دارد که صد البته یافتن و به کار بستن آنها نیازمند بهره گیری از خرد جمعی و دانش و تجربه‌های موفق داخلی و جهانی است.

به نوشته این مقاله مروری اجمالی بر فهرست آن دسته از نامزدهایی که تاکنون راهیابی آنان به مجلس نهم قطعی شده است، نشان می‌دهد که در حوزه اقتصادی شاهد تغییرات چشمگیری در ترکیب نمایندگان تأثیرگذار مجلس نیستیم. این عدم تغییر البته دو حس کاملاً متفاوت را در ناظران عملکرد اقتصادی مجلس بر می‌انگیزد؛ از سویی می‌توان با خوش بینی امیدوار بود که ثبات ترکیب نمایندگان صاحب نفوذ در حوزه اقتصاد به ثبات سیاست‌ها، رویه‌ها و جهت‌گیری‌ها خواهد انجامید و تجربه حداقل دو دوره وکالت برای این افراد، به آنها کمک می‌کند تا در بزنگاه‌های حساس، مصوبات و نظارت‌های درستی را در زمینه اقتصادی داشته باشند و از آنجایی که ثبات و وحدت رویه در سیاستهای اقتصادی، یکی از لوازم پیشرفت اقتصاد هر کشوری است، می‌توان عدم تغییر ترکیب کلی نمایندگان اقتصادی مجلس را به فال نیک گرفت.

بهمن آرمان در مقاله ای در شرق به گزارش های هر سه ماه یک بار اشاره کرده که در گذشته در مورد عملکرد حساب ذخیره ارزی به هیات امنای حساب ذخیره ارزی کشور ارایه می‌شد و بعد در اختیار افکار عمومی قرار می‌گرفت. این گزارش نشان می‌داد که چه مقدار از حساب ذخیره ارزی را دولت برداشت کرده، چه مقدار آن به تصویب وزارت صنایع رسیده، چه مقدار آن به بانک‌ها ارایه شده و چه مقدار آن گشایش اعتبار شده است. از این‌رو تا پایان آبان‌ماه سال ۱۳۸۶ به این واسطه، آمار دقیقی از میزان ورود ارز و سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته با سرمایه‌های حساب ذخیره ارزی در دست است.

به نوشته عضو سابق هیات امنای حساب ذخیره ارزی در این مقاله از آبان ۱۳۸۶ اطلاعی چندانی از نحوه اداره حساب ذخیره ارزی و میزان ارزی که به آن واریز می‌شود، وجود ندارد، به صورت تخمینی، پیداست مبلغ قابل توجهی برای توسعه اقتصادی و ایجاد درآمد و اشتغال پایدار پرداخت نشده است. یعنی یک جریان ناهمراه با توسعه اقتصادی در کشور وجود دارد که باعث شده در طول سال‌های اخیر نه برای پروژه‌های اقتصادی و نه برای پروژه‌های زیربنایی کشور، گشایش اعتبار مناسبی صورت نگیرد.

نویسنده مقاله شرق تاکید کرده مساله این چهار میلیارد دلاری که در بررسی کمیسیون‌های مجلس متوجه ‌"عدم واریز" آن شده‌اند، در برابر این مسایل آنچنان حایز اهمیت نیست. در مورد موجودی‌ای که برای صندوق توسعه ملی اعلام می‌کنند، تردید وجود دارد. امروز اعلام می‌کنند که ۲۸ میلیارد دلار پول در صندوق توسعه ملی ذخیره شده است و مدیر فعلی آن اعلام می‌کند که تا پایان سال مقدار آن افزایش هم خواهد یافت. در حالی که تنها یکی از بانک‌های کشور نتوانسته است حتی یک دلار از چهار میلیارد دلار اعتباری را که برایش مصوب شده است گشایش اعتبار کند. اگر دولت با ملت شفاف بود این قبیل تردیدها میان مردم شکل نمی‌گرفت.

انتصاب های فامیلی دانشجوها

محمدحسین نجاتی در گزارشی در شرق نوشته حلقه برادران دانشجو با انتصاب "خسرو دانشجو" به عنوان قائم مقام رییس دانشگاه آزاد در واحد‌های علوم و تحقیقات تکمیل شد. به‌طوری‌که کامران دانشجو، وزیر علوم حکم ریاست دانشگاه آزاد اسلامی را برای برادرش فرهاد دانشجو و او نیز حکم ریاست بر واحد‌های علوم و تحقیقات این دانشگاه را برای دیگر برادر "خسرو دانشجو" نوشت.

به گزارش این روزنامه آغاز دولت دهم و پایان مدیریت ۳۰ساله جاسبی برای برادران دانشجو آنقدر خوش‌یمن بود که سه عرصه مهم آموزش عالی کشور همچون وزارت علوم، دانشگاه آزاد اسلامی و واحد‌های علوم و تحقیقات در اختیار آنها قرار گرفت. اهمیت واحد‌های علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی به دلیل سهم بالا در توسعه تحصیلات تکمیلی و پوست‌اندازی دانشگاه آزاد برای جذب ۵۰۰ هزار متقاضی ورود به تحصیلات تکمیلی با توجه به سهم اندک دانشگاه‌های دولتی قابل‌تحلیل است. همچنین شباهت برادران دانشجو با سایر حلقه‌های اخوت در مجموعه مدیریتی کشور از آنجایی است که آنها با آغاز دولت محمود احمدی‌نژاد روی کار آمدند اما امروز نماینده گروه‌های سیاسی منتقد دولت شدند.

با این حال حکایت خسرو دانشجو، عضو شورای شهر تهران و رییس کنونی واحد‌های علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی متفاوت‌تر از دو برادر دیگر است. او نه، همانند دیگر برادرانش فارغ‌التحصیل کشور انگلستان است و نه مانند گفته برادرش "فرهاد" به دلیل شکستن شیشه کتاب‌فروشی که اقدام به فروش کتاب "سلمان رشدی" را می‌کرده از این کشور اخراج و ممنوع‌الورود شده است. خسرو دانشجو از مدیران دوره ریاست عبدالله جاسبی و رییس دانشگاه آزاد واحد تهران غرب است

تهران امروز نوشته هرچند تغییر و تحولات دانشگاه آزاد اسلامی با حرف و حدیث های فراوانی آغاز شد، اما انتصاب رئیس این دانشگاه از طرف وزیر علوم شائبه دولتی شدن این تحولات را بیشتر از گذشته کرد و اکنون نیز شاهدیم که این انتصابات فامیلی ادامه دارد.

کارتون سلمان طاهری از اعتماد

به نوشته این روزنامه مسعود پزشکیان با اشاره به این نکته که انتصاب‌های فامیلی و نادرست در دولت با افزایش هزینه برای نظام زمینه فساد را فراهم می‌آورد، می‌گوید: "این امر با به وجود آوردن زمینه‌های فساد، هزینه بی‌دلیلی را به نظام وارد می‌کند." داوود احمدی‌نژاد نیز اگر چه در میانه راه از دولت جدا شد اما نخستین فردی بود که زنگ انتصابات فامیلی در دولت را به صدا درآورد و به عنوان بازرس نهاد ریاست جمهوری معرفی شد.

به نوشته تهران امروز این انتصابات محدود به برادر بزرگتر رئیس جمهور نشد و در سطح وزرا، استانداران،‌ معاونان و مشاوران نیز پیش رفت اما سیاست دولت در این میانه فقط سکوت است. این در حالی است که بسیاری از این اشخاص نه تنها کوچکترین تجربه و تخصصی در حوزه مدیریتی خود نداشته و ندارند، بلکه با عملکردها و تصمیم گیری های نابجای خود کشور را دچار پراکندگی و نابسامانی‌های بسیاری کرده اند که امیدواریم این قاعده درباره خسرو دانشجو تکرار نشود.

خبر خوش برای مردان

"مهریه‌ بالای ۱۱۰سکه زندان ندارد" عنوان گزارش اصلی شرق است و جام جم در تیتر یک خود نوشته " ۳۴۰۰ زندانی مهریه در انتظار آزادی".

مهدی افروزمنش در شرق نوشته برای برخی مردان از این بهتر نمی‌شود؛ دو روز و دو خبر عالی برای آن گروه از آقایانی که قصد تجدید فراش دارند، می‌خواهند داماد شوند یا قصد جدا شدن از همسر خود را دارند. گویی مجلس‌نشین‌ها تصمیم گرفته‌اند در آخرین روزهای نمایندگی خود خاطره‌ای باور نکردنی در ذهن آقایان و البته تا حدودی هم خانم‌ها بر جای بگذارند. دوشنبه که اجازه دادند آقایان بدون دغدغه پاسخگویی به همسر قانونی، ازدواج موقت کنند و نیازی هم به ثبت کردن آن نداشته باشند.

به نوشته این گزارشگر دیروز هم مجلسی ها متنی تصویب کردند که بر اساس آن دیگر هیچ مردی بابت مهریه‌های بیشتر از ۱۱۰ سکه طلا به زندان نخواهد رفت. قیمت سکه در بازارهای دیروز ۷۹۵ هزار تومان بود و این یعنی آقای داماد تنها در قبال ۸۷ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان از هر میزان مهریه‌ای که قبول کرده، ممکن است به زندان برود. در شرایطی هم که تعداد سکه‌ها بالاتر از این تعداد باشد قاضی تنها با در نظر گرفتن تمکن مالی زوج می‌تواند حکم خود را صادر کند.

شرق از قول کامبیز نوروزی، حقوقدان نقل کرده این مصوبه اگر چنانچه مطابق اخبار منتشر شده باشد هم مبهم است و هم بیهوده. او این مصوبه را مبهم می‌داند به این خاطر که معتقد است این مصوبه مشخص نمی‌کند محاکم با مازاد ۱۱۰ سکه چگونه باید برخورد داشته باشند.

غلغلک با تیترها

کارتون روز، حسن کریم زاده، کارتون شرق

ابتکار در ستون طنز خود نوشته:

- کفاشیان: حاضرم به هر ابهامی پاسخ دهم [هرچه قدر هم دوست داشتین می‌خندم]

- کواکبیان: خدا را شاکرم که رأی نیاوردم [ الان که نگاه می‌کنم می‌بینم که من عاشق شکست بودم]

- لاریجانی: مقابله با بیکاری و تورم همت تمام مسئولان را می‌طلبد [لطفا مسئولین را درگیر تورم و بیکاری نکنید. بذارید به کاراشون برسند]

- ورود سومین دانشجو به ماجرای دانشگاه آزاد [ البته که دانشگاه آزاد مال دانشجوهاست. منتها باید فامیلش دانشجو باشه]

- محسن رضایی مطرح کرد: پیشنهاد‌هایی برای حل مشکل تورم در کشور [ یکیش اینه که خودم رئیس‌جمهور بشم]





:: برچسب‌ها: تصویر , گربه , زن ,
:: بازدید از این مطلب : 394
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: