هفدهم اسفند در آینه تاریخ معاصر
نوشته شده توسط : zwembril

17 اسفند 1377

آیت الله سید محمد صدر، فقیه بزرگ و عالم مجاهد توسط رژیم بعث عراق در نجف اشرف به شهادت رسید. او نخستین كسی بود كه در زمان دیكتاتوری حزب بعث عراق، در مسجد بزرگ كوفه، نماز جمعه را اقامه كرد و در خطبه‏هایش، به انتقاد از رژیم بعثی پرداخت. وی به توصیه دولتیان عراق مبنی بر دعا و حمایت از حكومت صدام وقعی ننهاد و در برابر تهدیدات مزدوران بعث ایستادگی كرد.

17 اسفند 1356

روزنامه 'فایننشال تایمز' نوشت: اشاره 'محمدرضا پهلوی' به اینكه ایران تحت شرایط خاصی حاضر است صدور نفت به رژیم صهیونیستی را محدود یا قطع كند، به این معناست كه وی تایید می‌كند كه كشورش اكنون نفت مصرفی آنها را تامین می‌كند.

17 اسفند 1352

سفارتخانه‌‌های ایران در استكهلم و بروكسل توسط دانشجویان ایرانی عضو كنفدراسیون دانشجویی، در حالیكه نقاب بر چهره داشتند، اشغال شد. این دانشجویان در اعتراض به دادگاه های نظامی و روند سركوب و اختناق در ایران بطور همزمان در چند شهر اروپا دست به این اقدام زدند.

اسفند 1345

آیت‌‌الله سید 'حسن قمی' با ارسال تلگرامی از مشهد برای 'هویدا' نخست‌وزیر نسبت به لایحه حمایت از خانواده اعتراض كرد. این لایحه شامل بندهایی بود كه مخالف شرع اسلام بود.

17 اسفند 1345

عده‌ای از طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در آستانه سفر 'عبدالرحمان عارف' رییس جمهوری عراق به تهران وی را از موارد متعدد نقض حقوق بشر توسط دولت ایران آگاه ساختند. رییس جمهوری عراق قراربود در تاریخ 27 اسفند به ایران سفر كند.

17 اسفند 1342

كابینه 'امیراسدالله علم' كه در 28 تیر 1341 تشكیل شده بود، به دستور 'محمدرضا پهلوی' و با بركناری علم، سقوط كرد. در همین روز 'حسنعلی منصور 'دبیركل حزب ایران نوین مامور تشكیل كابینه شد.

17 اسفند 1337

موافقتنامه نظامی ایران و آمریكا به تصویب مجلس شورای ملی رسید. این موافقنامه كه در 14 اسفند به امضا رسیده بود، رابطه ساختاری ارتش ایران را با ماشین نظامی آمریكا و سیاست های منطقه ای آن كشور، مستحكم می كرد.

17 اسفند 1332

روزنامه اطلاعات نوشت: اختلاف آمریكا و انگلستان بر سر چهار درصد سهام، مانع اصلی پیشرفت مذاكرات نفت لندن بود. این مذاكرات از اواخر بهمن ۱۳۳۲ در لندن با حضور نمایندگان كمپانی‌های بزرگ نفت آمریكا، شركت نفت انگلیس و شركت‌های فرانسوی و هلندی و بدون حضور نماینده ایران جهت به جریان انداختن دوباره نفت ایران و تقسیم آن، در جریان بود.

17 اسفند 1329

اجتماع بزرگی در حمایت از اعدام انقلابی 'رزم‌آرا ' نخست وزیر وقت در میدان بهارستان برگزار و در آن اعلامیه 'نواب صفوی' قرائت شد. در این اعلامیه تاكیده شده بود كه اگر 'خلیل طهماسبی' آزاد نشود عده زیادی از مقامات حكومتی به سرنوشت 'رزم‌آرا' دچار می‌شوند.

17 اسفند 1308

قانون تثبیت سكه رایج كشور و تبدیل واحد آن از نقره به طلا به تصویب مجلس شورای ملی رسید از این پس واحد پول ایران ریال و طلا پشتوانه آن اعلام شد.

17 اسفند 1300

دولت در اعلامیه شدید‌اللحنی مطبوعات مخالف و منتقد را به اشد مجازات تهدید كرد.

17 اسفند 1295

شیخ 'محمد خیابانی' در تبریز حزب دمكرات آذربایجان را بنیان نهاد.

17 اسفند 1289

'میرزا حسن خان مستوفی‌الممالك' كه در 30 تیر گذشته مامور تشكیل كابینه شده بود، از سمت رییس‌الوزایی كناره‌گیری كرد.

اطلاع**9131**1717





:: برچسب‌ها: کالیفرنیا ,
:: بازدید از این مطلب : 275
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : پنج شنبه 18 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: