پایان کار معاونت سینمایی ایران‌؛ افتتاح سازمان سینمایی ایران
نوشته شده توسط : zwembril
جواد شمقدری

جواد شمقدری که قبلا معاون سینمایی وزیر ارشاد بود هم اکنون به عنوان رییس سازمان سینمایی، معرفی شده است

سازمان سینمایی ایران به ریاست جواد شمقدری، که تا امروز معاونت سینمایی وزارت ارشاد را بر عهده داشت، روز سه شنبه، ۱۸ بهمن ماه با حضور وزیر ارشاد این کشور افتتاح شد.

به این ترتیب از ادغام معاونت امور سینمایی با موسسه پژوهشی فرهنگ، هنر و ارتباطات و پژوهشکده هنر و رسانه در یکدیگر سازمان سینمایی ایران تشکیل شده است که مراسم افتتاحیه آن در برج میلاد تهران برگزار شد.

مجری مراسم افتتاح این سازمان جهانگیر الماسی بود و محمد حسینی، وزیر ارشاد و احمد نجفی، سعید راد، مسعود جعفری جوزانی، علیرضا سجادپور، محمد حسن پزشک، شهریار بحرانی، مجید انتظامی، جمال شورجه، علی سرتیپی و یدالله صمدی از اهالی سینما در آن حضور داشتند.

تشکیل سازمان سینمایی در اولین جلسه شورای عالی سینما مطرح شده بود و نخستین مصوبه آن به شمار می آید.

به گزارش منابع خبری از ایران آقای شمقدری که تا پیش از این معاون سینمایی وزارت ارشاد بود یکی از مهم‌ترین کارکردهای این سازمان را "ایجاد تعامل میان مسئولین و اهالی سینما و پاسخگویی به نیازها در حوزه های مختلف و ارایه اختیارات به بخش خصوصی" عنوان کرد.

به گفته رئیس سازمان سینمایی ایران، این سازمان سه معاونت امور آثار سینمایی، معاونت امور فعالیت های سینمایی و معاونت توسعه و مدیریت و پشتیبانی دارد که هر کدام از این معاونت ها دفاتر متعددی خواهند داشت.

آقای شمقدری به دفتر ارزشیابی و نظارت به عنوان مثالی برای این دفاتر اشاره کرد و گفت کار این دفتر نظارت بر آثار سینمایی است. او در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد که با تشکیل این سازمان نظارت کیفی بر تولیدات سینمایی، مراحل فنی، هنری و محتوایی ساخت فیلم ها گسترش خواهد یافت.

جواد شمقدری همچنین گفت اولین اقدام این سازمان پیوستن به سازمان 'وایپو' یا سازمان جهانی مالکیت معنوی خواهد بود اما جزئیات دیگری در این باره عنوان نکرد.

هدف وایپو یا سازمان جهانی مالکیت فکری، ارتقاء حمایت از دارائی های فکری در جهان است. نهادینه کردن حق تألیف در آثار ادبی، موسیقی، هنری، عکاسی و زمینه‌های صوتی‌ ـ تصویری از ارکان مهم این سازمان محسوب می شود.

به گزارش خبرگزاری های ایران، محمد حسینی، وزیر ارشاد درباره تشکیل این سازمان گفت که قرار نیست به این ترتیب "سینمای ایران دولتی شود". آقای حسینی گفت که وزارت ارشاد می خواهد به این ترتیب خدمات بیشتری به سینماگران ارایه کند.

این در حالی است که منتقدان نگران آن هستند که تشکیل این سازمان در پی جنجال های بر آمده از انحلال خانه سینما، بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته باشد تا گره گشایی از مشکلات جامعه سینمایی.

آقای حسینی تبدیل معاونت سینمایی به سازمان سینمایی را ارتقای جایگاه آن دانست و گفت: "معاونت سینمایی باید ارتقای جایگاه پیدا می‌کرد تا بتواند پاسخگوی نیازها باشد."

جهانگیر الماسی، بازیگر، که مجری مراسم افتتاح این سازمان بود در انتهای مراسم آغاز به کار رسمی سازمان سینمایی را "مهمترین اتفاق صد سال اخیر عرصه هنر" دانست و تاسیس این سازمان را به مثابه "ملی شدن سینمای ایران" اعلام کرد.

ردیف بودجه این سازمان در لایحه بودجه سنواتی ایران به صورت مستقل لحاظ شده است.





:: برچسب‌ها: باغ , ماکرو , جزیره ,
:: بازدید از این مطلب : 348
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: